Jag har suttit och studerat hur man bygger upp ett "godkänt" badrum, men lyckas inte finna svar eller säkra svar på allt.

Meningen var att jag i lugn och ro skulle ta in all information om branschreglerna och sedan hjälpa min inhyrde polske vän medan han utförde arbetet. Detta ändrades drastiskt när jag på semester i småland stötte ihop med en avlägsen släkting som bor i England och arbetar som plattsättare där. Han erbjöd sig att följa med mig hem till stockholm efter nyår och hjälpa mig i fem-sex dagar innan han åker hem igen, men han är inte för fem öre insatt i svenska regler för tätskikt. Med andra ord brinner det i knutarna att skaffa all kunskap och rätt material. Som grädde på moset pratar han en halvhyfsad blandning av engelska och tyska som jag förstår något så när, utom när det kommer till fackuttryck.

Jag har idag ett Älvsbyhus med våtrumstapeter och matta på vad jag antar är spånskivor. Jag har inte öppnat upp och tittat efter ännu, men jag tror att hela huset är byggt i spån. Jag skall lägga klinkers med elgolvvärme och sätta kakel på väggarna. Jag tänkte använda t2blå-10 värmekabel, som får läggas direkt på brännbart material. Enligt expediten i butiken räckte det med 13mm avjämningsmassa på mina ca 7kvm badrumsgolv. Dessutom tänkte jag använda bostik våtrumssystem som är rollbart. Jag har köpt lafarge-wab skivor till väggarna.

Frågor:

1. Måste jag ta bort spånskivorna från väggarna och ersätta med wab-skivorna, eller räcker det att jag tar bort tapeten och skruvar wab-skivorna på befintligt spån?

2. Hur gör jag rent praktiskt med fixeringar i väggarna för att inte förstöra tätskiktet? T e x har jag utanpåliggande rör och tänkte nog fortsätta ha det. Dessutom skall jag sätta upp skåp och kanske duschkabin som skall fästas i väggarna. Hur göra, måste alla fixeringar förberedas innan man lägger tätskiktet? Vad gör jag om jag kommer på efteråt att jag ville ha en handukshängare?

3. Hur gör jag vid foder? Går jag med tätskiktet mot fodret?