Jag har suttit och studerat hur man bygger upp ett "godkänt" badrum, men lyckas inte finna svar eller säkra svar på allt.

Meningen var att jag i lugn och ro skulle ta in all information om branschreglerna och sedan hjälpa min inhyrde polske vän medan han utförde arbetet. Detta ändrades drastiskt när jag på semester i småland stötte ihop med en avlägsen släkting som bor i England och arbetar som plattsättare där. Han erbjöd sig att följa med mig hem till stockholm efter nyår och hjälpa mig i fem-sex dagar innan han åker hem igen, men han är inte för fem öre insatt i svenska regler för tätskikt. Med andra ord brinner det i knutarna att skaffa all kunskap och rätt material. Som grädde på moset pratar han en halvhyfsad blandning av engelska och tyska som jag förstår något så när, utom när det kommer till fackuttryck.

Jag har idag ett Älvsbyhus med våtrumstapeter och matta på vad jag antar är spånskivor. Jag har inte öppnat upp och tittat efter ännu, men jag tror att hela huset är byggt i spån. Jag skall lägga klinkers med elgolvvärme och sätta kakel på väggarna. Jag tänkte använda t2blå-10 värmekabel, som får läggas direkt på brännbart material. Enligt expediten i butiken räckte det med 13mm avjämningsmassa på mina ca 7kvm badrumsgolv. Dessutom tänkte jag använda bostik våtrumssystem som är rollbart. Jag har köpt lafarge-wab skivor till väggarna.

Frågor:

1. Måste jag ta bort spånskivorna från väggarna och ersätta med wab-skivorna, eller räcker det att jag tar bort tapeten och skruvar wab-skivorna på befintligt spån?

2. Hur gör jag rent praktiskt med fixeringar i väggarna för att inte förstöra tätskiktet? T e x har jag utanpåliggande rör och tänkte nog fortsätta ha det. Dessutom skall jag sätta upp skåp och kanske duschkabin som skall fästas i väggarna. Hur göra, måste alla fixeringar förberedas innan man lägger tätskiktet? Vad gör jag om jag kommer på efteråt att jag ville ha en handukshängare?

3. Hur gör jag vid foder? Går jag med tätskiktet mot fodret?

4. Fick man ha spånskiva på golvet om man gjöt eller spacklade på den? Skall spånet primas innan jag gjuter/ spacklar på det? När slingan är limmad på spånet, finns det då någon bit av spånskivan synlig för allt lim, eller kommer jag gjuta på limmet?

5. Skall värmeslingan verkligen läggas av en elektriker, dvs han limmar och gjuter den, eller skall den läggas av mig och kopplas in av en elektriker?

6. Om jag gjuter upp nån centimeter med rot-bruk, hur lång tid måste jag då vänta innan jag flyter någon centimeter till och hur länge dröjer det sedan innan jag kan lägga golvet?

7. Jag vet inte hur det ser ut under mattan, men eftersom det är fall på golvet idag, så borde det fallet vara uppbyggt av golvspånet. Om man då kan behålla golvspånet och gjuta jämnt 13mm över hela så är fallet kirrat. Har jag fel?

Jag är övertygad om att jag kommer på mer att fråga om senare och att jag inte får svar på allt heller, men den andra i första drar vi igång. Om jag bara får lite hjälp så kan jag säkert få svar där jag köper mina olika produkter också.

Tack på förhand!

Hoppas din Engelske vän är bättre på VVS än de är generellt i England.... Mat och VVS är inte deras paradgrenar. Typ. Men, det är ett trevligt land!

A och O för ett bra slutresultat brukar vara en bra planering och ingen stress. Kanske kan vara lite tänkvärt......

Svar på fråga 5 är ja den skall läggas av elektriker.

Redigerat:
Jag vet Smile. Jag brukar aldrig rusa iväg annars, men nu handlar det om helt gratis hjälp med något jag aldrig själv har gjort och annar skulle hyrt in hjälp för. Om jag på morgonen den 2/1 känner att jag inte har koll på grejerna så fimpar jag hela projektet och lägger på is.

Tänk på att dom flesta försäkringsbolag kräver att tätskiktet görs av en certifierad hantverkare nuförtiden för att försäkringarna ska gälla vid vattenskada. T.ex. hos IF: "Våtutrymme ska byggas och repareras av behörig installatör."

Tack för tipset danwi. Jag kollade folksams hemsida. Där står:

"Funderar du på att renovera badrummet själv är det bra om du är van att utföra byggarbeten hemma. Anlita en hantverkare/plattläggare om du känner dig minsta tveksam, det är inte ovanligt att det blir vattenskador i samband med felaktigt utförd plattläggning. Först måste du veta att underlaget är det rätta. Godkända underlag på vägg är: Gipsskivor, cementskivor, lättbetong, puts, spackel och betong. För plattsättning på golv gäller betong, lättbetong och spacklad yta."

Jag har samlat på mig svar på två frågor:

1. Såvitt jag har kunnat läsa mig till, skall allt organiskt skivmaterial bort innan våtrumsskivorna åker upp.

5. Enligt min granne, elektrikern skall elslingan inte läggas av elektriker, det räcker om han intsallerar den. Han kan inte se framför sig hur elektriker står och limmar elslingor och flyter golv. Han sa: "se bara till att inte lägga den varma delen i elröret."

Tacksam för alla bidrag.

Det lättast är ju om du ringer till ditt försäkringsbolag och hör vad de kräver för just din försäkring ska gälla. Det är ju det som är intressant :-) få allt på papper med !

Elektrikern vill nog va med och lägga slingorna, så han ser att det blir rätt, själva flyttspacklingen kan du göra själv.

Folksam verkar ha väldigt snäll formulering i sina villkor för villahemförsäkring. Jag kollade lite och det står precis som du skriver bara att det ska utföras korrekt. Det enda som omnämns är att självrisken är högre "om skadan beror på att byggnorm/branschregler vid tidpunkten för uppförandet/reparationen inte följts".

Sen tänkte jag försöka svara på åtminstone en fråga till :)

Det är helt ok att ha spånskivorna kvar i golvet. Kolla dock upp golvbrunnen så du inte får några problem runt den med tätskiktet. Jag gissar att huset är relativt nytt och då bör det inte vara något problem.

Spånet ska mest troligt primas innan spackling men det beror helt på vad spackeltillverkaren säger. Kolla på anvisningarna för det spackel du ska använda! Ett annat användbart tips är att kolla på spackeltillverkarnas broschyrer, t.ex. hos Maxit:
http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/gds/spackla%5Fgolv.pdf

Tänk också på att det oftast är specificerat ett minsta täckande skikt för spacklet över värmeslingorna. Finja skriver att deras golvspackel ("260") ska vara minst 15 mm tjockt på spånunderlag med minsta täckande skikt på 10 mm över elvärmeslingorna. Och dessutom får man enligt anvisningarna inte använda golvvärmen på ca en månad efter läggning för att inte påverka hållfastheten!

När det gäller tiden innan man får lägga tätskikt osv på spackel så varierar det lite. Siffror jag har hittat säger att det är beläggningsbart efter 1-3 dagar (LIP samt Maxit) eller ca 1 dygn/mm spackel (Bostik). Det finns produkter som är beläggningsbara snabbare men jag har inte hittat något som får läggas på spångolv (rätta mig om jag har fel!).

Och sen en sista kommentar: Jag vet inte hur det normalt sett görs hos Älvsbyhus men det är i alla fall vanligt förekommande att lägga ett extra lager spånskivor över större delen av badrummet och sen spackla fallet när man lägger plastmatta.

T
Det är inbyggt fall i spånskivan i Älvsbyhus!

Jättetack! Det sparar mig så mycket stress och tid att ni hjälper mig med detta.

Jag började riva lite i en vägg ikväll. Älvsbyhus verkar ha reglat cc40 i badrummet, idiotiskt. Betyder att jag måste regla om allt till cc30 efter att ha rivit spånet, och ändå behålla de reglar som redan sitter, eftersom badrummet gränsar till ett sovrum och rummen delar reglar.

Vilket fick mig att tänka på en sak. Man får inte ha spånskiva under våtrumsskivan, men 7 centimeter ifrån våtrumsskivan sitter en annan spånskiva - på andra sidan regeln och den får ju uppenbarligen sitta där.

Utan att veta säkert, så tror jag det är så att inga limmade fiberskivor får sitta direkt mot våtrumsskivan, en orsak jag fick till det, var att de sväller vid kontakt med fukt, en annan var att de möglar lättare,
Vilket påstående som är rätt vet jag inte ,kanske båda, välj själv...:confused:
Utan att bry mig i regelverket, hade jag nöjt mig med cc 40, om jag har 120 skivor som ska dit,, men det är jag det...

Jag antar att något sådant är anledningen.
Jag kan inte nöja mig med cc40, eftersom det är så dumt att jag har 90 skivor.

tihimas skrev:
Jag vet Smile. Jag brukar aldrig rusa iväg annars, men nu handlar det om helt gratis hjälp med något jag aldrig själv har gjort och annar skulle hyrt in hjälp för. Om jag på morgonen den 2/1 känner att jag inte har koll på grejerna så fimpar jag hela projektet och lägger på is.

Ja det låter ju klokt....

Tack smile, jag som just började tycka att jag fick koll på grejerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.