Badrum
Paul-Staffanstorp: [citat] Nix... det lär du ju då slippa...
imported_jo: Det känns som det här med brickan är diskuterat färdigt nu. En del tycker si o en del så, det är konstaterat nu.
kinshasa: @Bezt; tack för tipset. Jag håller detta i reserv om det skulle visa sig att bensinen inte är verksam. Bästa Hälsningar Jörgen
andreasburmester: Hej, Jag håller på att rita och fantisera om mitt renoverade badrum. Som bilden visar har jag tänkt att ha hyllor eller lådor under mitt handfat; jag tror lådor ger mera komfort men undrar om det finns några som kan passa min "design". En ytterligare detalj är att badrum är väldigt litet och blir vanligtvis väldigt blött idag, så lådorna bör kunna motstå mycket väta och gärna
Wych: Hade samma fundering nyss jag med, men vid avstämning med mattläggaren så sade han att det kunde bli så av fukt men att det slätar ut sig när det blir lite varmare o torkar ut. Hade bara två-tre blåsor i hela badrummet så det var inte så farligt..
tank77: Du ska inte ha några våtrumsskivor i en tvättstuga då det endast ska vara täskikt på golv och 50 mm upp på väggen. Alltså kan du ha vanliga gipsskivor på väggarna och plasten i ytterväggen kan sitta kvar!
Gladh: Ingen elektriker, men anledningen till att man har avstånd mellan slingorna är ju för att det inte skall bli förvarmt så man bränner slingan. Så om du lägger en slinga till precis brevid den andra och bara har en igång, så teoretiskt borde det fungerar eftersom extra slingan aldrig blir varmare än den slingan som är igång och om den inte bränns sönder så borde inte extra slingan
v-g: TIG:ar man så håller det garanterat tätt då det är synligt går det ju att inspektera. Är man ännu värre går ju svetsfogarna att röntga eller kolla med ultraljud, fast då är vi i en annan prisklass känns det som :D
gaia: om det är fuktiga fogar som du kallar fuktigt golv så är det ju så att vatten ligger mellan plattorna och tätsiktet och det tar lång tid innan det torkar. Fogar är ej vattentäta och enligt undersökningar kan det ta månader innan det torkar ut under plattorna. Duschar man dagligen så blir det aldrig torrt under plattorna och det bedöms ej som något fel i badrum med dagens tätsikt.
Danjell: Om man i en enplansvilla med platta på mark ska riva ut allt i badrummet för att renovera, ska man använda träreglar för hela väggkonstruktionen inkl. syllisolering, eller kan man köra stålsyll/överliggare med träreglar? Efter väggstommen är det tänkt att sättas plyfa eller liknande, våtrumsskiva, och sen flyta ända ut till väggen. Är detta korrekt? Inte sparar man någon
Paul-Staffanstorp: Imponerande... trodde inte ens att det fanns då det i princip alltid är 75 eller i nödfall 50 som används... Men visst... den fungerar ju bara till krypgrunder eller nybygge eftersom det är nedåtutkast...
vandame: tank77. Tack, blir att handla ny kam då jag bara sitter på 8ans.
perkele: Jo, och sedan är det bra om den sitter före sista toan (i slutet på avloppsröret) för att kunna släppa in luft efter "laddningen".
Annelunn: Lägger in en bild så ser ni konstruktionen och således kanske tipsen regnar in. :)//Anders
Paul-Staffanstorp: I många badrum pratar vi om att kanske kunna spara två skivor eller nåt... Personligen hade jag nog inte brytt mig då utan konstaterat att vi kör det säkra före det osäkra hela vägen...
Paul-Staffanstorp: [citat] Personligen gillar jag att arbeta med LIP´s material och tycker de även är ganska konsumentinriktade med lättförståeliga anvisningar...
Plattsättare247: Nivåskillnader på plattor beror väl också på hur mycket fix plattsättaren har lagt under plattan? Går man däremot med vattenpass runt ett badrum och en plattsättare med kanske 10 års erfarenhet som har kaklat, så finns det fel. Fogar som inte stämmer och massa annat. Går sällan att få det mer än perfekt.
Earlslick: Tjingeling. Har köpt en sommarstuga med duschrum och toalett intill varandra. Vi funderar på att slå ut väggen mellan dessa samt fräscha upp och funderar på hur vi ska gå tillväga vad det gäller eventuellt våtskikt. Är det ok med trägolv om man har duschkabin? Eller måste man lägga plastmatta/klinkers?
v-g: Just nere i brunnen har jag svårt att se att silikonet skulle skada. Däremot så har det ju inget där att göra alls. För TS del tycker jag det ser ut som FIX mellan brunn och golvgallret (vilket det ska vara) samtidigt håller jag med Pålle från Staffanstorp att man inte kan se ett tätskikt på bilden vilket jag hoppas finns där i verkligheten.
hempularen: En av finesserna med sågspån som isolering är ju att det absorberar en del fukt utan att bli blött, så det möglar inte, såvida det inte kommer väldigt mycket fukt. Det låter lite långsökt att mögelproblemet skulle bero på fuktgenomträgning igenom skivan som ligger där. Mer troligt att det finns en ren luftström med fuktig luft genom ngn. form av glipa.
imported_dabe: Hej igen. Besiktning av huset gjordes utan anmärkning. Huset är byggt 1972. Tror nog att jag tar hit en snickare som byter det hela. 1,5 meter syll torde gå snabbt och inte kosta en förmögenhet. Vågar mig inte på det själv då väggen är bärande. Tack för Era svar. /D
Lolle: [citat] Ja och dessa utdrag är vanliga GVK utlåtanden. Jag har ändå svårt att se att trådstartaren har oddsen med sig för att hans matta skall uppfylla alla krav för att användas som fuktspärr. Dessa regler och utlåtanden är dessutom ganska omtalade. Inom försäkringsbranschen finns det som jag tidigare påtalat ganska starka interna krafter och diskussioner i samarbete mellan flera
JonasHolm: Jag var på Fredells igår och de hjälpte mig lösa problemt. De kontaktade Lip och frågade, och det visade sig att Lip säljer brunnsmanschett på rulle, så jag beställde en 5m x 40cm lång rulle för 460 pistoler. Det borde räcka :-) Bara att klippa av så lång man behöver. /Jonas
Paul-Staffanstorp: Spånskiva är ju ingen höjdare alls... Med det nya systemet och de nya reglerna får man ha träfiberskiva bakom och det bästa är då iaf enligt mig, Plywood...och i andra läget OSB...
Olajun: Hej alla glada amatörer och proffs! Som sagt så ska jag planera hur källaren ska förvandlas till ett spa m.m typ! Skulle värkligen uppskatta era synpunkter på hur detta skalle kunna se ut m.m Rummet är 5,15m*3,60m ca 18 kvadrat, takhöjd 210cm. # Jag kommer nog att sätta in ett fönster till då det är dåligt med ljus (överkurs?) # El slinga för komfort och element för uppvärmning
Raven_: Är hyreslägenhet, fastighetskötarn va här i november typ veckan efter att klinkersen under toaletten hade spruckit men inget hände efteråt. För 1.5-2månader sen va hyresvärden här och titta på skadorna, prata om att byta ut klinkersen som hade spruckit men det enda som hänt är att rörmokaren kom hit och limmade fast toalettstolen som lossnade nångång under senvintern Är skadorna