Vi har anlitat en arkitekt för att förnya vårt badrum på landet som mäter 2 x 3 m. Vi har duschhörna med glasdörrar. Arkitekten anser att kravet på våtrum bara gäller de två sidor som duschhörnan vetter mot - och golvet förstås. De två andra väggarna betraktas som torra och behöver inte fuktspärr eller annat skydd mot fukt och kondens, anser han. Där ska sättas obehandlad träpanel på plywoodskivor.
Fråga 1: Är detta rätt?
Fråga 2: Kan försäkringsbolaget ha synpunkter?
 
Paul-Staffanstorp
Jag anser inte att det är rätt då hela rummet betraktas som ett våtutrymme.

Ja, det kan dem.
 
Håller med Paul-Staffanstorp.
 
Thomas59
Instämmer med föregående två svar. Din arkitekt är nog ute och cyklar och ja, ditt försäkringsbolag har troligen synpunkter om du följer arkitektens råd.
 
Låter som arkitekten har slarvat med att läsa de nya våtrumsreglerna. Hela rummet är våtutrymme.
 
Håller med de andra! Slänger ni däremot in en duschkabin istället så får ni ha vad ni vill på väggarna... Så jag förstår lite vad eran arkitekt menar... Men det är inte rätt!
 
Redigerat:
kimpo skrev:
Håller med de andra! Slänger ni däremot in en duschkabin istället så får ni ha vad ni vill på väggarna... Så jag förstår lite vad eran arkitekt menar... Men det är inte rätt!
Fråga ? - Stämmer det verkligen ? Bara nyfiken, ett våtrum är väl ett våtrum även om det står en duschkabin där... Kanske ute på hal is, men vill gärna veta av den anledningen att jag ska, kanske, göra om ett badrum där det nu står ett badkar.
 
Caspár skrev:
Fråga ? - Stämmer det verkligen ? Bara nyfiken, ett våtrum är väl ett våtrum även om det står en duschkabin där... Kanske ute på hal is, men vill gärna veta av den anledningen att jag ska, kanske, göra om ett badrum där det nu står ett badkar.
Ja,det är faktiskt så...Duschkabinen räknas som ett eget utrymme av försäkringsbolagen.
Det är skönt med våtrumsregler ibland;)
 
Jag tackar för det snabba svaret.

//Caspár
 
Missade - Jäkligt skönt med regler ibland.
 
Tyvärr har arkitekten rätt! Är själv badrumsbyggare det som krävs är en kant på de andra två väggarna, en sockel som är våtskyddad tex lip board med försegling 15 cm upp ,kakel underkant av panelen på lip boarden. Det är tyvärr helt i sin ordning men inte ok enligt vad jag tycker.Taket finns inga regler för förutom var spottar får sättas samt 230 uttag i vägg.... hmmmm! sedan kan man tycka vad man vill
 
Paul-Staffanstorp
Pagno skrev:
Tyvärr har arkitekten rätt! Är själv badrumsbyggare det som krävs är en kant på de andra två väggarna, en sockel som är våtskyddad tex lip board med försegling 15 cm upp ,kakel underkant av panelen på lip boarden. Det är tyvärr helt i sin ordning men inte ok enligt vad jag tycker.Taket finns inga regler för förutom var spottar får sättas samt 230 uttag i vägg.... hmmmm! sedan kan man tycka vad man vill
Så du menar att man helt plötsligt numera inte behöver tätskikta väggarna mer än i duschhörnan samt golv i hela badrummet... :eek:
Övriga väggar behöver alltså enligt dig inte tätskiktas om jag tolkar dig rätt... :confused:

Har du några länkar till dessa regler du påstår gäller skulle jag vara väldigt intresserad av att läsa detta från de som står bakom vad som är ett fackmässigt utfört våtutrymme. (Försäkringsbolag & BKR typ)

- Det står ju klart och tydligt i BBV punkt 2.1 följande:

Citat:
Enligt föreliggande branschregler skall samtliga golv- och väggytor
i ett våtrum förses med tätskiktssystem.
 
Om badrummet är i betong så rekommenderas bara fuktspärr som arkitekten säger. Är det inte betong så behövs fuktspärr enligt föregående talare.
 
Paul-Staffanstorp
Lyfter tråden då jag verkligen vill ha svar av Pagno...;)
 
Pagno skrev:
Tyvärr har arkitekten rätt! Är själv badrumsbyggare det som krävs är en kant på de andra två väggarna, en sockel som är våtskyddad tex lip board med försegling 15 cm upp ,kakel underkant av panelen på lip boarden. Det är tyvärr helt i sin ordning men inte ok enligt vad jag tycker.Taket finns inga regler för förutom var spottar får sättas samt 230 uttag i vägg.... hmmmm! sedan kan man tycka vad man vill
Vi fick liknande uppgifter när vi köpte material till duschrummet, bara dusch-hörnan behöver fuktspärr od. Vore märkligt annars, rummet är 4,5 meter långt. Duschen i ena änden och mulltoan i den andra. Blir ju ingen vattenbegjutning på väggarna i toahörnan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.