6 020 läst ·
33 svar
6k läst
33 svar
Våtrum till hälften?
Sida 1 av 3
Vi har anlitat en arkitekt för att förnya vårt badrum på landet som mäter 2 x 3 m. Vi har duschhörna med glasdörrar. Arkitekten anser att kravet på våtrum bara gäller de två sidor som duschhörnan vetter mot - och golvet förstås. De två andra väggarna betraktas som torra och behöver inte fuktspärr eller annat skydd mot fukt och kondens, anser han. Där ska sättas obehandlad träpanel på plywoodskivor.
Fråga 1: Är detta rätt?
Fråga 2: Kan försäkringsbolaget ha synpunkter?
Fråga 1: Är detta rätt?
Fråga 2: Kan försäkringsbolaget ha synpunkter?
Fråga ? - Stämmer det verkligen ? Bara nyfiken, ett våtrum är väl ett våtrum även om det står en duschkabin där... Kanske ute på hal is, men vill gärna veta av den anledningen att jag ska, kanske, göra om ett badrum där det nu står ett badkar.kimpo skrev:
Ja,det är faktiskt så...Duschkabinen räknas som ett eget utrymme av försäkringsbolagen.Caspár skrev:
Det är skönt med våtrumsregler ibland
Tyvärr har arkitekten rätt! Är själv badrumsbyggare det som krävs är en kant på de andra två väggarna, en sockel som är våtskyddad tex lip board med försegling 15 cm upp ,kakel underkant av panelen på lip boarden. Det är tyvärr helt i sin ordning men inte ok enligt vad jag tycker.Taket finns inga regler för förutom var spottar får sättas samt 230 uttag i vägg.... hmmmm! sedan kan man tycka vad man vill
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Så du menar att man helt plötsligt numera inte behöver tätskikta väggarna mer än i duschhörnan samt golv i hela badrummet... :eek:Pagno skrev:Tyvärr har arkitekten rätt! Är själv badrumsbyggare det som krävs är en kant på de andra två väggarna, en sockel som är våtskyddad tex lip board med försegling 15 cm upp ,kakel underkant av panelen på lip boarden. Det är tyvärr helt i sin ordning men inte ok enligt vad jag tycker.Taket finns inga regler för förutom var spottar får sättas samt 230 uttag i vägg.... hmmmm! sedan kan man tycka vad man vill
Övriga väggar behöver alltså enligt dig inte tätskiktas om jag tolkar dig rätt...
Har du några länkar till dessa regler du påstår gäller skulle jag vara väldigt intresserad av att läsa detta från de som står bakom vad som är ett fackmässigt utfört våtutrymme. (Försäkringsbolag & BKR typ)
- Det står ju klart och tydligt i BBV punkt 2.1 följande:
Citat:
Enligt föreliggande branschregler skall samtliga golv- och väggytor
i ett våtrum förses med tätskiktssystem.
Vi fick liknande uppgifter när vi köpte material till duschrummet, bara dusch-hörnan behöver fuktspärr od. Vore märkligt annars, rummet är 4,5 meter långt. Duschen i ena änden och mulltoan i den andra. Blir ju ingen vattenbegjutning på väggarna i toahörnan.Pagno skrev:Tyvärr har arkitekten rätt! Är själv badrumsbyggare det som krävs är en kant på de andra två väggarna, en sockel som är våtskyddad tex lip board med försegling 15 cm upp ,kakel underkant av panelen på lip boarden. Det är tyvärr helt i sin ordning men inte ok enligt vad jag tycker.Taket finns inga regler för förutom var spottar får sättas samt 230 uttag i vägg.... hmmmm! sedan kan man tycka vad man vill