4 767 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Hjälp med Purus golvbrunn
Hej,
Det här känns som en fånig fråga.. men, hur avlägsnar jag den genomskinliga skyddsplasten som ligger på silen från en ny Purus-brunn? :blushing:
Jag trodde att den bara var lätt klistrad på brunnen, men den sitter fast betydligt hårdare än så. Har provat att dra loss den med tång, men skyddsplasten håller inte för det. Det ser ut som den sitter fast mellan klämringen och brunnen.
Är lite rädd för att förstöra något och det står ingenting i instruktionshäftet om det heller.
Det här känns som en fånig fråga.. men, hur avlägsnar jag den genomskinliga skyddsplasten som ligger på silen från en ny Purus-brunn? :blushing:
Jag trodde att den bara var lätt klistrad på brunnen, men den sitter fast betydligt hårdare än så. Har provat att dra loss den med tång, men skyddsplasten håller inte för det. Det ser ut som den sitter fast mellan klämringen och brunnen.
Är lite rädd för att förstöra något och det står ingenting i instruktionshäftet om det heller.
Jag har fått loss skyddplasten nu, med det satt fast rejält.
Funderar om inte den kan ha deformerats lite i samband med att EPS-cement gjutningen torkade/brann. Golvet blev nämligen ganska het på vissa ställen.
Hur som helst, tack för hjälpen!
Funderar om inte den kan ha deformerats lite i samband med att EPS-cement gjutningen torkade/brann. Golvet blev nämligen ganska het på vissa ställen.
Hur som helst, tack för hjälpen!
Något som oroar mig lite, är att.. vid borttag av skyddet så såg det ut som att brunnen släppte lite grann just vid den sidan jag drog ifrån (motsatt sida från avloppsröret sett). Det handlar om ca 0,5 mm.
Behöver jag fästa brunnen (med skruv?), eller kommer plattorna+fixet och tätmembranet att hålla den på plats?
Brunnen ligger gjuten i EPS med ca 15 mm flytspackel runt just brunnen. Vill helst inte bila upp den igen..
Behöver jag fästa brunnen (med skruv?), eller kommer plattorna+fixet och tätmembranet att hålla den på plats?
Brunnen ligger gjuten i EPS med ca 15 mm flytspackel runt just brunnen. Vill helst inte bila upp den igen..
Det har brunnit klart och stått orört i ca 1 månad nu efter flytspacklingen.Azkel skrev:
Brunnen är inte direkt lös och glappar, utan man måste ta i lite för att verkligen se att den rör sig.. t ex när man drar upp vattenlåset som ju sitter åt som en sugpropp.
Har du en förhöjningsring? Är det då den som rör sig? Kan väl inte vara hela brunnen? Gjuten platta eller träbjälklag? Hursom så vidhåller jag att du borde vara safe just med tanke på brunnsmachett med mera.
Mvh / Azkel
Mvh / Azkel
Nej ingen förhöjningsring, det är en Purus Oden. Plattan är gjuten med EPS, så jag är inte så jätteförvånad så här i efterhand att den inte sitter som sten. *suck*Azkel skrev:
Försöker komma på något sätt hur den skulle kunna fästas ordentligt "för säkerhets skull", men det är knappt någonting som går att fästa i EPS. Tänker då på skruv, spik eller något.
Får nog hålla tummarna istället och hoppas på att det inte orsakar problem i framtiden, när vattenlåset skall rensas.
Klicka här för att svara