3 615 läst ·
23 svar
4k läst
23 svar
Badrumsvägg
Sida 1 av 2
Undrar om man kan sätta kakel på en s.k. badrumsmatta som har suttit på väggen sedan början av -70 talet eller måste jag riva ner den. Den är tät och skarvarna är hela. Tycker att det verkar vara en bra fuktspärr.
Har även plastmatta på golvet men vill ha golvvärme och klinker. Kan jag lägga direkt uppepå?
Har även plastmatta på golvet men vill ha golvvärme och klinker. Kan jag lägga direkt uppepå?
Håller med Paul. Det finns listat av GVK vilka mattor som är godkända under keramiska plattor och din matta från 70 talet lär inte höra till dessa med allra största säkerhet.
Vill du ha en gällande försäkring så är enda vägen att riva och börja från början med ny korrekt fuktspärr mm.
MVH Lorant
Vill du ha en gällande försäkring så är enda vägen att riva och börja från början med ny korrekt fuktspärr mm.
MVH Lorant
Sökte på forumet och fann den här tråden. Lånar den i st f att starta en ny tråd. Utnyttjande av gammalt i stället för att bara skapa nytt, ligger ju dessutom i denna tråds andemening .kinglolle skrev:
Jag är i precis samma situation som Marie, har en badrumsmatta från 70-talet och ska nu ha kakel. Jag är långt ifrån byggare och vet självklart därefter, men en lekman som jag tycker det är konstigt att jag måste ta bort ett i o f s icke godkänt tätskikt? Varför kan detta inte vara kvar och "jag" dessutom lägger på ett godkänt tätskikt utanpå? :S
Kan som parentes nämna att i badrummet finns, och har funnits sedan huset byggdes, enbart toalett, badkar och tvättställ. Det har aldrig ens varit immigt i badrummet, såsom det blir vid dusch. Väggmattan har under alla år hållit tätt och då undrar man såklart varför det nu ska bli otätare om jag nu lägger på ytterligare ett tätskikt? Men paragrafer är paragrafer, så sannolikt måste jag väl göra precis som ni säger. Men jag upphör trots allt inte att vara lite förvånad ...
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Anledningarna är bl.a följande...
1.
Du vet inte hur hårt mattan sitter & ifall den klarar den tyngd som den utsätts för när du sätter upp kakel.
2.
Dagens tätskikt är utprovade tillsammans med vissa andra saker och säkerligen inte med din matta och således vet man inte hur reaktionen och vidhäftningen fungerar.
3.
Antar att du har kartongbeklädd gips bakom vilket man inte får ha enligt branschreglerna heller.
4.
Ska du renovera badrummet ska golvbrunnen bytas och hur ska du då få det rätt och tätt?
5.
Väldigt svårt att få klinkern att verkligen sitta ordentligt på en plastmatta överlag.
6.
Har du träbjälklag och ska lägga klinker måste du armera och flytspackla och således måste mattan bort av den anledningen ändå.
Bara ett par punkter...
1.
Du vet inte hur hårt mattan sitter & ifall den klarar den tyngd som den utsätts för när du sätter upp kakel.
2.
Dagens tätskikt är utprovade tillsammans med vissa andra saker och säkerligen inte med din matta och således vet man inte hur reaktionen och vidhäftningen fungerar.
3.
Antar att du har kartongbeklädd gips bakom vilket man inte får ha enligt branschreglerna heller.
4.
Ska du renovera badrummet ska golvbrunnen bytas och hur ska du då få det rätt och tätt?
5.
Väldigt svårt att få klinkern att verkligen sitta ordentligt på en plastmatta överlag.
6.
Har du träbjälklag och ska lägga klinker måste du armera och flytspackla och således måste mattan bort av den anledningen ändå.
Bara ett par punkter...
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Kanske bör tilläggas under punkt 2 att det finns risk att fixet till kakel bryter ned plasten i mattan (basiskt) så att den blir spröd och inte håller tätt längre.
Först. Tack för ditt svar Paul!
Paul-Staffanstorp skrev:Anledningarna är bl.a följande...
1.
Kollade nyss på ritningarna och det finns ingenting som antyder att just badrumsväggen är av annat material än de andra mellanväggarna. Då utgörs väggen bakom våtrumsmattan av en relativt tjock byggplatta, typ "Masonite".
2.
"Sannolikt är det så."
3.
"Se ovan."
4.
"Jag ska inte lägga klinker, utan enbart byta golvmatta. Rörkillen sa att allt såg bra ut när han kolla golvbrunnen. Den tänker jag dock byta i alla fall."
5.
"Aha, jag trodde att det först skulle sättas upptill en gipsskiva e d utanpå nuvarande väggbekädnad och sedan fästa tätskiktet i denna. (Det här visar hur lite jag vet vad gäller sånt här ...)"
6.
"Se ovan angående klinker. Ska enbart byta ut golvmattan mot en annan golvmatta och få kakel på väggarna."
Bara ett par punkter...![]()
Det du ska göra är att glömma gips helt utan kör flytspackel på golvet och byter brunn precis som du tänkt då det är ett krav. Väggarna skall vara godkända våtrumsskivor där du har Zon 1 och inte några träbaserade skivor såsom masonit eller som jag kanske gissar att du har OSB. Är badrummet tillräckligt litet eller man har råd rekommenderar jag rätt skivor i hela rummet för enkelhetens skull. Sen kör du folie på väggarna och kaklar
MVH Lorant
MVH Lorant
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Förvisso men det skrev jag inte eftersom han funderade på att tätskikta på mattan och då kommer ju inte fixet i kontakt med mattan.hempularen skrev:
Så lite så.stickans skrev:
1.
Då behöver du antagligen styva upp väggen genom att sätta en skiva våtrumsgips utanpå denna masoniteskivan eftersom man aldrig ska kakelsätta direkt mot träfiberskivor.
Att då låta mattan vara kvar innebär dubbla tätskikt på väggarna vilket är som bäddat för problem och totalt felaktigt.
2.
-
3.
-
4.
Ska du byta mattan SKALL du byta brunnen då golvbrunnar av modell före 1990 inte är godkända då det inte går med säkerhet att göra en fuktsäker anslutning med de gamla brunnarna. Riktigt fel av din rörpulare att påstå att det ser bra ut om han med det menade att du inte behöver byta brunnen för den skall som sagt bytas.
5.
Som jag skrev ovan... man ska aldrig gömma ett tätskikt bakom så man får dubbla tätskikt genom att bara skruva upp en gipsskiva utanpå och sen tätskikta på denna.
6.
-
Hoppas detta är till någon nytta.
Glömma gips helt ?kinglolle skrev:Det du ska göra är att glömma gips helt utan kör flytspackel på golvet och byter brunn precis som du tänkt då det är ett krav. Väggarna skall vara godkända våtrumsskivor där du har Zon 1 och inte några träbaserade skivor såsom masonit eller som jag kanske gissar att du har OSB. Är badrummet tillräckligt litet eller man har råd rekommenderar jag rätt skivor i hela rummet för enkelhetens skull. Sen kör du folie på väggarna och kaklar
MVH Lorant
- Varför detta när våtrumsgipsen är uppfunnen ?
Flytspackel på golvet ?
- Varför när bara mattan ska bytas ?
Träfiberskivor är godkända att ha som bakomvarande skiva enligt de nya reglerna.
Är huset ett prefabricerat hus så var det förr ganska vanligt med att väggarna bestod av tunna regelväggar typ 45mm och 10mm masonite på var sida om detta så jag får en känsla av att det mycket väl kan vara så och då kan denna masonite vara kvar.
Den brukar dessutom vara limmat och häftad med långa klammer i de tunna reglarna vilket gör att om du försöker ta bort den så river du mer eller mindre hela väggen.
Ja sant med flytspacklet jag var för snabb med att skriva så jag satte krokben för mig själv. Däremot med gipset så visst finns det våtrumsgips men min erfarenhet är att dagens godkända våtrumsgips inte är nämnvärt mycket billigare och det var/är därför enklare att rekommendera att använda våtrumsskiva. Vi rekommenderar t.ex alltid våtrumsskivor och inte dagens våtrumsgips just nu men det är ju bara en överrenskommelse vi har mellan ett par olika bolag. Är dock inget som påverkar ev skadereglering
Ja det är inga problem som bakomvarande skiva men misstänker att frågan var ställd att bara fuktspärra denna träfiberskiva oavsett om det är masonit eller OSB vilket är som du själv skrivit inte tillåtet.
/L
Ja det är inga problem som bakomvarande skiva men misstänker att frågan var ställd att bara fuktspärra denna träfiberskiva oavsett om det är masonit eller OSB vilket är som du själv skrivit inte tillåtet.
/L
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... då är jag med igen...kinglolle skrev:Ja sant med flytspacklet jag var för snabb med att skriva så jag satte krokben för mig själv. Däremot med gipset så visst finns det våtrumsgips men min erfarenhet är att dagens godkända våtrumsgips inte är nämnvärt mycket billigare och det var/är därför enklare att rekommendera att använda våtrumsskiva. Vi rekommenderar t.ex alltid våtrumsskivor och inte dagens våtrumsgips just nu men det är ju bara en överrenskommelse vi har mellan ett par olika bolag. Är dock inget som påverkar ev skadereglering
/L
Kör själv med LIP´s system och deras board vilka jag älskar att arbeta med då de inte väger någonting och är superenkla att skära till.
Lycklig över att slippa dessa tunga gipsskivor. d^_^b
Jag tackar för det resonemang ni fört, beträffande hur väggen ska vara för att försäkringsbolaget ska ersätta en ev. skada. Bra att veta, men nu har jag, efter 35 år utan risk minsta för skada, fortsatt mina funderingar
Jag anser att med den utrustning jag har för tillfället och nu haft i trettiofem år och tillika den nya med kakel, inte är det minsta riskfylld ur vattenskadesynpunkt - till följd av att fukt vandrar genom väggen. Sannolikheten för fuktskador ska uppstå på så vi är i princip obefintlig.
Finns då någon anledning till att köra med både hängslen och livrem, ja kanske lite mer än så Finns det verkligen krav att det ska vara på ett visst sätt även om man själv står för konsekvenserna?
Här finns för mig kvar bara en fundering - punkt 1.
Pkt 1.
Då behöver du antagligen styva upp väggen genom att sätta en skiva våtrumsgips utanpå denna masoniteskivan eftersom man aldrig ska kakelsätta direkt mot träfiberskivor.
Att då låta mattan vara kvar innebär dubbla tätskikt på väggarna vilket är som bäddat för problem och totalt felaktigt.
Rör det hela sig om ett hållfasthetsproblem, då förstår jag!
Däremot, är jag mycket skeptisk till att ett i princip nära nog torrt rum ska föranleda fuktskador? Ett rum där den relativa luftfuktigheten i princip ligger i nivå med övriga rum i huset!
- ett tvättställ med en kran öppen efter toabesök och tandborstning och kvällstvätt
- en toalett
- plus ett badkar som mest används för att vattna växter under semestern.
Vi duschar i duschrummet i bottenplanet Badkaret blir nu utbytt mot bubbelbad, bl a för att detta ska vara bra mot artros och som åtminstone är tänkt ge upphov till några fler bad men ändå
Är det krav på att man ska följa ett visst reglemente eller rör sig det hela enbart om rekommendationer? Alltså, om inget händer så händer inget men om något skulle hända trots allt, så får man själv stå för konsekvensen (= inte en krona från försäkringsbolaget).
Det är fredagkväll och därför har jag nu hunnit dricka lite vin till maten sedan mitt förra inlägg. Hoppas det inte påverkat mitt huvud alltför mycket. ;-)
Jag anser att med den utrustning jag har för tillfället och nu haft i trettiofem år och tillika den nya med kakel, inte är det minsta riskfylld ur vattenskadesynpunkt - till följd av att fukt vandrar genom väggen. Sannolikheten för fuktskador ska uppstå på så vi är i princip obefintlig.
Finns då någon anledning till att köra med både hängslen och livrem, ja kanske lite mer än så Finns det verkligen krav att det ska vara på ett visst sätt även om man själv står för konsekvenserna?
Här finns för mig kvar bara en fundering - punkt 1.
Pkt 1.
Rör det hela sig om ett hållfasthetsproblem, då förstår jag!
Däremot, är jag mycket skeptisk till att ett i princip nära nog torrt rum ska föranleda fuktskador? Ett rum där den relativa luftfuktigheten i princip ligger i nivå med övriga rum i huset!
- ett tvättställ med en kran öppen efter toabesök och tandborstning och kvällstvätt
- en toalett
- plus ett badkar som mest används för att vattna växter under semestern.
Vi duschar i duschrummet i bottenplanet Badkaret blir nu utbytt mot bubbelbad, bl a för att detta ska vara bra mot artros och som åtminstone är tänkt ge upphov till några fler bad men ändå
Är det krav på att man ska följa ett visst reglemente eller rör sig det hela enbart om rekommendationer? Alltså, om inget händer så händer inget men om något skulle hända trots allt, så får man själv stå för konsekvensen (= inte en krona från försäkringsbolaget).
Det är fredagkväll och därför har jag nu hunnit dricka lite vin till maten sedan mitt förra inlägg. Hoppas det inte påverkat mitt huvud alltför mycket. ;-)
Tid har jag mycket gott om, så det hela rör sig helt om okunskap. Vet ärligt talat väldigt lite om hur mycket arbete /kostnad det hela rör sig om, utifall jag ska lämnad ut det hela på anbud. Det är ett litet badrum på 5,1 m² .zsimpey skrev:
Riva kan jag såklart, men att bygga upp något konstruktivt som är riktigt utfört, kan vara svårare. Har själv bara satt kakel under köksskåpen och det var några år sedan. Skulle kanske fixa det - men kakelsättning i badrum rör sig om både säkerhet och ett bra resultat.
Håller för tillfället på med underarbete plus målning och tapetsering i köket - knappast lika känsligt ... ;-)
Redigerat: