3 336 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Klinkerplattor spruckit bakom vägghängd wc
Hej,
Vi har ett nybyggd badrum med klinkerplattor och en vägghängd wc-stol. Fixturen sitter i väggen och nu har de två klinkerplattorna spruckit där stolen är fäst. :S
Fråga: Hur lagar man detta? Kan man byta enskilda plattor?
Räcker det att foga i sprickan?
(Detta är entreprenörens problem, inte mitt som byggherre/beställare)
Vi har ett nybyggd badrum med klinkerplattor och en vägghängd wc-stol. Fixturen sitter i väggen och nu har de två klinkerplattorna spruckit där stolen är fäst. :S
Fråga: Hur lagar man detta? Kan man byta enskilda plattor?
Räcker det att foga i sprickan?
(Detta är entreprenörens problem, inte mitt som byggherre/beställare)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tyder på att det varit dåligt med fix bakom plattorna och att de spruckit när rörmokaren skruvat fast stolen.
Bara att ta bort stolen och plocka bort plattorna och ersätt de med nya.
Ju fortare det görs ju enklare är det att ta bort de som sitter där.
Bara att ta bort stolen och plocka bort plattorna och ersätt de med nya.
Ju fortare det görs ju enklare är det att ta bort de som sitter där.
Eller så kan det vara så att det bara är en enkel gipsskiva som dom har byggt in fixturen med. Den är för klen för att tåla när man sätter sig på toasitsen så den ger vika och rör på sig , då spricker plattorna. Jag brukar alltid bygga in dessa fixturer med luxskivor som är 25 mm tjocka, dom är väldigt stumma och när dom sitter på plats och fix och platta sitter(självklart med full täckning) så blir det klockrent!
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Personligen så bygger jag alltid själva lådan med 18mm plyfa som jag sedan klär med 12,5mm board avsedd för våtutrymme.
Släpper plyfan 10mm från golvet så den inte suger upp vatten om ett eventuellt läckage mot förmodan skulle uppstå i badrummet.
Då har man ett stabilt montage.
Släpper plyfan 10mm från golvet så den inte suger upp vatten om ett eventuellt läckage mot förmodan skulle uppstå i badrummet.
Då har man ett stabilt montage.
Gissar att wc fixturen inte är satt så den hamnar precis bakom gipsen med lite mellanrum så att väggskivan inte får stöd mot fixturen när wc stolen belastas.
Är det en vägghängd wc eller är det en såndär stol med fixtur som har vattenbehållaren i sig?
Är det en vägghängd wc eller är det en såndär stol med fixtur som har vattenbehållaren i sig?
Har gips+OSB bakom min stol och det finns inte tillstymmelse till spricka eller fog som släppt. Plus att jag har en hel vägghängd stol alltså tanken sitter inte i väggen så min är troligen ännu tyngre. Stora plattor har jag också så det finns ju ingen chans att fuska precis.
Men så reglade jag upp rejält också 2"x4" rejält kortlade och fastsatta. Fixturerna är klenare än trä tror jag men ska ändå såklart hålla om de är riktigt gjort.
Men så reglade jag upp rejält också 2"x4" rejält kortlade och fastsatta. Fixturerna är klenare än trä tror jag men ska ändå såklart hålla om de är riktigt gjort.
Klicka här för att svara