Paul.
I så fall ställer jag en fråga.
Hur bör arbetet vara utformat för att man skulle kunna gardera sig för framtida problem med golvet.
Eller snarare, vilket tättskikt användes på väggarna och vilket i golvet?
Jag utgår ifrån att det MÅSTE vara samma tillverkare? Saken är sådant att oftast är det golvet som skadas.
Jag skulle bli oerhört tacksam om du kan dela den kunskapen med andra. Då får vi amatörer möjlighet att
göra om golv jobben utan att riva hela badrummet om t.ex. 10 år!
/KAM
I så fall ställer jag en fråga.
Hur bör arbetet vara utformat för att man skulle kunna gardera sig för framtida problem med golvet.
Eller snarare, vilket tättskikt användes på väggarna och vilket i golvet?
Jag utgår ifrån att det MÅSTE vara samma tillverkare? Saken är sådant att oftast är det golvet som skadas.
Jag skulle bli oerhört tacksam om du kan dela den kunskapen med andra. Då får vi amatörer möjlighet att
göra om golv jobben utan att riva hela badrummet om t.ex. 10 år!
/KAM
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nu sitter jag mobilt men ska ge ett kort enkelt svar.;-)
Hade jobbet gjorts ordentligt från början behöver man ju inte riva i det...
Varför ska det vara så svårt att göra rätt från början?!
Jag kan bara rekommendera att köra med foliesystem överallt oavsett vad som sägs om att det på vissa underlag kan räcka med rollbart.
Hade jobbet gjorts ordentligt från början behöver man ju inte riva i det...
Varför ska det vara så svårt att göra rätt från början?!
Jag kan bara rekommendera att köra med foliesystem överallt oavsett vad som sägs om att det på vissa underlag kan räcka med rollbart.
Vi fick en läcka runt golvbrunnen vilket gjorde att klinkersen sprack (spånskivan svällde), badrummet var ca 8 år. Kontaktar försäkringsbolaget och får en lista på några byggfirmor.Vi anlitar en byggfirma med ca 35 anställda som bl.a jobbar åt det kommunala fastighetsbolaget.kamilenski skrev:
Dom börjar med att riva golvet och ca 5 cm upp på väggen men inte mer, ringer och frågar om dom inte ska ta bort allt får då svaret att "så här brukar vi göra".
Arbetet förtsätter och dom kaklar golvet med en 8 cm "kakellist" utanpå väggen vilket inte blir snyggt. När allt är klart så får försäkringsbolaget reda på deras lösning och säger att vi kan inte försäkra badrummet som det ser ut nu.
Pratar med byggfirman som då vill göra om allt vilket dom också gör.
Denna gång så river dom väggar men river inte golvet utan tar bara bort klinkersen och slipar bort fixen men inte tätskiktet, vi har värmeslingor i golvet.
Så runt brunnen ser det ut som följande idag:
Spån, flytspackel, brunnsmanschett, tätskikt, fix, flytspackel, tätskikt, fix och klinker.
När jag ifrågasätter hur han ska få tätt i brunnen så suckar han bara och säger att det blir tätt och att jag har 10-års garanti på jobbet
Så det är bara att hoppas att det är inte kommer att vandra någon fukt i den sista flytspacklingen och upp i träväggarna, när det nu inte finns någon brunnsmanschett som tätar utan "bara" tätskikt.
Hare !
/Peter
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det första som dyker upp i mitt huvud är ju följande...
Du skriver att när du fick läckan, kontaktade du försäkringsbolaget och fick en lista på företag...
Men... VEM skulle stå för kostnaden ?
Tog försäkringsbolaget på sig att ersätta det ?
Konstigt är ju att företaget överhuvudtaget antog sig arbetet och utförde det på det viset de gjorde...
...och inte sa att de måste göra om allt för att det ska bli godkänt och bra utfört.
De borde ju fått betalt hur som helst... av er eller av försäkringsbolaget.
Men skulle försäkringsbolaget stå för kostnaden borde man ju kunna kräva att det skulle göras om totalt så att bolaget försäkrade det i fortsättningen.
Du skriver att när du fick läckan, kontaktade du försäkringsbolaget och fick en lista på företag...
Men... VEM skulle stå för kostnaden ?
Tog försäkringsbolaget på sig att ersätta det ?
Konstigt är ju att företaget överhuvudtaget antog sig arbetet och utförde det på det viset de gjorde...
...och inte sa att de måste göra om allt för att det ska bli godkänt och bra utfört.
De borde ju fått betalt hur som helst... av er eller av försäkringsbolaget.
Men skulle försäkringsbolaget stå för kostnaden borde man ju kunna kräva att det skulle göras om totalt så att bolaget försäkrade det i fortsättningen.
Försäkringbolaget skulle stå för alla kostnader förutom elslingorna i golvet och anledningen att vi valde den byggfirman var att dom använder MEPS så vi slapp att "ligga ute" med pengar.
Skickar med en bild på brunnen efter det "andra" försöket (som det serut idag).
/Peter
Skickar med en bild på brunnen efter det "andra" försöket (som det serut idag).
/Peter
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Om försäkringsbolaget skulle stå för hela kostnaden förstår jag inte att du ens accepterade att bara golvet gjordes vid...
Jobbet vid brunnen är ju mycket fult utfört och varför lyckas man smjutsa ner en brunn från vit till svart...
Försäkringsbolaget har rek. er en lista på företag och ni har valt ett företag på den listan och således anser ju nog jag att det bara är att stå på sig med att de ska försäkra badrummet.
Jobbet vid brunnen är ju mycket fult utfört och varför lyckas man smjutsa ner en brunn från vit till svart...
Försäkringsbolaget har rek. er en lista på företag och ni har valt ett företag på den listan och således anser ju nog jag att det bara är att stå på sig med att de ska försäkra badrummet.
Hej
När man ser ditt foto på hur det ser ut vid golvbrunnen så finns det bara en sak du kan göra..STOPPA ARBETET och släpp inte in firman mer.Dom vet ju inte vad dom håller på med. Du kommer bara få mer problem längre fram om du låter dom fortsätta.
Brunnsmanschetten måste ovillkorligen gå ner i golvbrunnen och sitta fast med en klämring.
Som det ser ut nu på fotot så verkar ju nya tätskiktet sluta i "luften" och har dom tänkt att ev vatten ska droppa ner i brunnen eller vad.
Helt otroligt, vilka klåpare.
Mvh
Bigge08
När man ser ditt foto på hur det ser ut vid golvbrunnen så finns det bara en sak du kan göra..STOPPA ARBETET och släpp inte in firman mer.Dom vet ju inte vad dom håller på med. Du kommer bara få mer problem längre fram om du låter dom fortsätta.
Brunnsmanschetten måste ovillkorligen gå ner i golvbrunnen och sitta fast med en klämring.
Som det ser ut nu på fotot så verkar ju nya tätskiktet sluta i "luften" och har dom tänkt att ev vatten ska droppa ner i brunnen eller vad.
Helt otroligt, vilka klåpare.
Mvh
Bigge08
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden