10 175 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Hur lång tid tar det att koppla in en blandare?
Sida 1 av 2
Jag har fått en offert från en vvs-firma på leverans och montering av ett antal artiklar till vårt nya badrum och jag tycker att det verkar som att de har tagit i en aning när det gäller priset.
När jag räknat samman leverantörernas rek-priser (vilka rimligtvis borde vara högre än de priser vvs-firman fått) och dragit av det från anbudet så återstår en arbetskostnad på drygt 27000 för att göra följande:
- rörmässig inkoppling av en varmvattenberedare
- montering av en duschblandare inkl. enkelt duschset
- montering av två tvättställsblandare + avlopp
- montering av en vägghängd toa inkl inbyggnadsfixtur
- montering av en badkarsblandare
När jag sedan dragit av kostnad för bil och dividerat med timpris vid tidigare arbete så hamnar jag på att de räknat på att det skulle ta 42 timmar! En hel arbetsvecka!!
Underskattar jag hur lång tid det tar att montera en blandare eller försöker de med en rövare?
Tacksam för svar!
Marcus
När jag räknat samman leverantörernas rek-priser (vilka rimligtvis borde vara högre än de priser vvs-firman fått) och dragit av det från anbudet så återstår en arbetskostnad på drygt 27000 för att göra följande:
- rörmässig inkoppling av en varmvattenberedare
- montering av en duschblandare inkl. enkelt duschset
- montering av två tvättställsblandare + avlopp
- montering av en vägghängd toa inkl inbyggnadsfixtur
- montering av en badkarsblandare
När jag sedan dragit av kostnad för bil och dividerat med timpris vid tidigare arbete så hamnar jag på att de räknat på att det skulle ta 42 timmar! En hel arbetsvecka!!
Underskattar jag hur lång tid det tar att montera en blandare eller försöker de med en rövare?
Tacksam för svar!
Marcus
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Hur ser förutsättningarna ut?
Är det råa rör/slang som kommer ut ur väggen? Hur ser avloppsanslutningen ut till tvättställen?
Hur skall inbyggnadsfixturen monteras, finns det en färdig låda till den?
Är badrummet alltså färdigbyggt, eller skall det ordnas golvbrunnar, avloppsrör, ledningar fram till dusch, badkar osv?
Är det råa rör/slang som kommer ut ur väggen? Hur ser avloppsanslutningen ut till tvättställen?
Hur skall inbyggnadsfixturen monteras, finns det en färdig låda till den?
Är badrummet alltså färdigbyggt, eller skall det ordnas golvbrunnar, avloppsrör, ledningar fram till dusch, badkar osv?
Hej på er!
Det handlar om precis det jag skrivit. PEX-rör ur vägg på samtliga platser, samma med avloppen vid kommoden (som vi för övrigt kommer montera själva) samt vid toaletten. Lådan vid toafixturen ska byggas av annan firma. I övrigt så kommer badrummet vara klart med kakel & klinker.
Det kanske bara är så att jag underskattar tiden det tar att montera en blandare (och lite till ;-) )?
Och Paul: Det vore verkligen kul om Redhawks kunde ta sig upp nån gång så att man kunde få åka ner och se en bortamatch i M-ö Arena på fruns f.d. hemmaplan ;-)
Det handlar om precis det jag skrivit. PEX-rör ur vägg på samtliga platser, samma med avloppen vid kommoden (som vi för övrigt kommer montera själva) samt vid toaletten. Lådan vid toafixturen ska byggas av annan firma. I övrigt så kommer badrummet vara klart med kakel & klinker.
Det kanske bara är så att jag underskattar tiden det tar att montera en blandare (och lite till ;-) )?
Och Paul: Det vore verkligen kul om Redhawks kunde ta sig upp nån gång så att man kunde få åka ner och se en bortamatch i M-ö Arena på fruns f.d. hemmaplan ;-)
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Riktigt off är vi nu men måste ju svara dig ändå.Talliden skrev:Hej på er!
Jag vet ju inte var du håller hus men du är ändå välkommen till Sveriges fetaste Hockeytempel när som helst...
Jag har haft årskort sedan 1989 och har i princip svurit på att om de inte tar steget upp detta året så lägger jag ner mitt engagemang och med tanke på att de fick samma resultat som Svenska Mästarna mot Europafemman Bern nyligen så bådar det ju gott...
Vad gäller din tråd så är jag inte rörmokare men nog tycker jag det låter lite överdrivet med tidsåtgången med tanke på vad det brukar ta mina rörmokare att koppla in ett normalt badrum. (Max en dag typ)
OT som sagt, LHC är mitt lag d^_^b. Hoppas att ni vill hjälpa mig ändå... 
Tack för ditt svar Paul, jag tolkar det som att du är i byggbranschen? Jag misstänker som sagt att de försökt dra en rövare, min svåger är i byggbranschen i Malmö och även han tyckte att det lät som väldigt lång tid. Dessutom så har jag ännu inte kunnat få en precisering av anbudets olika delar trots att jag frågat efter det två gånger, och det tolkar jag som att han inte kan stå för sitt pris.
Det som är synd i sammanhanget är att det är samma firma som har gjort det övriga arbetet med badrummet, rördragning och golvbrunnar och sånt så jag vill ju inte byta till en annan firma nu av garantiskäl. Och varför har jag då inte avtalat om hela badrummet på en gång?? Ja det har sina skäl och nu visar sig nackdelarna... :@
Tack för ditt svar Paul, jag tolkar det som att du är i byggbranschen? Jag misstänker som sagt att de försökt dra en rövare, min svåger är i byggbranschen i Malmö och även han tyckte att det lät som väldigt lång tid. Dessutom så har jag ännu inte kunnat få en precisering av anbudets olika delar trots att jag frågat efter det två gånger, och det tolkar jag som att han inte kan stå för sitt pris.
Det som är synd i sammanhanget är att det är samma firma som har gjort det övriga arbetet med badrummet, rördragning och golvbrunnar och sånt så jag vill ju inte byta till en annan firma nu av garantiskäl. Och varför har jag då inte avtalat om hela badrummet på en gång?? Ja det har sina skäl och nu visar sig nackdelarna... :@
ta in fler offerter, hur långa avstånd är det mellan allt?...har du räknat av kostnad för rör/ventiler/kopplingar osv....kostar ju en del med kromade rör. Jag tog in offerter på lite
dragning hemma sist...dyraste ville ha 17000:- och de jag anlitade tog 7000:- så det kan
skilja rätt mycket. Jag tror dom flesta firmorna tar i lite om man vill ha fast pris eftersom
om dom har otur och det krånglar när dom ska ta sig igenom tex en betongvägg så vill
dom ha "torrt på fötterna"...
Ta in någon offert till är mitt tips...men det lät inte hutlöst dyrt och allt är ju beroende
på förutsättningerna i rummet med...
/
M
dragning hemma sist...dyraste ville ha 17000:- och de jag anlitade tog 7000:- så det kan
skilja rätt mycket. Jag tror dom flesta firmorna tar i lite om man vill ha fast pris eftersom
om dom har otur och det krånglar när dom ska ta sig igenom tex en betongvägg så vill
dom ha "torrt på fötterna"...
Ta in någon offert till är mitt tips...men det lät inte hutlöst dyrt och allt är ju beroende
på förutsättningerna i rummet med...
/
M
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst låter det knepigt att du inte tog in ett pris på hela direkt men har du skäl till det så har du.
En normal badrumsinstallation inkl. material brukar av min erfarenhet landa på typ 10-15000:-.
Lite beroende på om det är golvvärme eller inte samt utanpåliggande rör eller inte.
En normal badrumsinstallation inkl. material brukar av min erfarenhet landa på typ 10-15000:-.
Lite beroende på om det är golvvärme eller inte samt utanpåliggande rör eller inte.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Nä, och då är det ganska dyrt känns det som.
Hörde nyligen om någon i min närhet som skulle ha 13500:- för en kakelsättning i ett kök på färdigt underlag av 3,5kvm...
2000:- var materialet och resterande 11500:- var för arbetet.
Företaget har ett lägsta pris på 2,5kvm för 8000:- och är det mindre yta tar de ändå 8000:-.
Kan ju tycka att det är rena ockern som vissa håller på.
Hörde nyligen om någon i min närhet som skulle ha 13500:- för en kakelsättning i ett kök på färdigt underlag av 3,5kvm...
Företaget har ett lägsta pris på 2,5kvm för 8000:- och är det mindre yta tar de ändå 8000:-.
Det är väl upp till kunden att acceptera eller förkasta priset?Paul-Staffanstorp skrev:Nä, och då är det ganska dyrt känns det som.
Jag gissar att TS har räknat fel på materialkostnaden. Han/hon räknar med leverantörernas rek.priser, men som alla vet brukar hantverkarna lägga till ett rätt saftigt påslag. Prova att ta rek.priserna x 2 eller så, och se vad arbetskostnaden blir då...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Visst är det så men jag tycker ändå personligen att man kan ligga inom seriösa ramar...RobZombie skrev:
En kakelsättning tar sällan mer än en arbetsdag i anspråk och då pratar vi 4000:-, men här har man tredubblat vilket jag kan tycka är lite magstarkt...
...och det tyckte den kunden med som hade fått det priset !
Jag håller med om att det är ett magstarkt/oseriöst pris och tror det egentligen handlar om att just det företaget egentligen inte vill befatta sig med "småjobb". Det hade varit ärligare att meddela kunden detta men dom som så många andra tar en chans. Går det så går det. Bra att kunden är vaken då och inte låter sig luras. Finns ju andra som gärna tar dessa småjobb.Paul-Staffanstorp skrev: