Badrum
Paul-Staffanstorp: Helt sanslöst att läsa om alla dessa klåpare som svärtar ner alla andra med sitt urusla beteende... Fuskbyggarna kunde sänts minst 5 ggr om dagen året runt för att visa upp alla dessa klåpare för allmänheten...
Paul-Staffanstorp: Visst... foliesystemen skiljer sig ju också åt en hel del så visst finns det både lättare och svårare system att arbeta med där också... Körde ju med LIP´s för första gången idag och tycker nog att stressmomentet med lim som torkar på ganska kort tid är något som kan jaga upp en novis människa så att det blir pannkaka av alltihopa... Deras rollbara system tar längre tid i
Paul-Staffanstorp: Finns det papper på att det är ett visst företag som gjort arbetet och det företaget fortfarande är verksamt så visst har de ett visst ansvar då. Dock är det väldigt svårt att avgöra utan att se hur det ser ut, vad som bör årgärdas... Att det blivit en spricka i en fog efter alla dessa åren är inget konstigt som betyder att hela badrummet är dåligt... Kan enkelt lösas med
KungAnka: Tack för bra svar! Ungefär vad jag misstänkte: håller bättre, släpper igenom mindre, men kletigt att jobba med. Som annan epoxi. P.S. Mitt favoritklet har ungefär samma egenskaper: Biltemas vindrutetätning. Svart, kletig polyurethan. Ungefär som silikon men mycket starkare och mycket kletigare. Bör tillägga att jag hittills inte använt det i badrum till mer än att limma fast saker,
arena: Tråden kan stängas! Jag hittade på Hornbach. Knappt 300:- Enkel att montera och den verkar passa perfekt. 5-års garanti...
Lite: Visa gärna dina andra offerter du får så vi ser skillnaden
saintnikolaus: tack, det var lite lugnande att höra. hoppas nu man slipper få problem med detta. får vara extra noga med det övriga så det funkar som det ska... fy fanken vad många orosmoment man stöter på i hus...
Malino: Hej! Är det någon annan som haft problem med monteringen av Strands snygga Sentoblandare i rostfritt stål? De sticker ut lite långt (se bilden) så det blir ett glapp mellan kåpa och själva blandaren. Inte så snyggt tycker jag, och inte så som det ser ut i katalogen... Är det någon som kan svara på varför det blev så? Vi har 16 mm pex-rör (av modellen rör-i-rör) om det är av
jonas_b: Aldrig hört att det ska finnas men om du kopplar fläkten till belysningen så går den ju igång då någon är i rummet och tänder lampan, På de mer avancerade fläktarna finns fördröjd start och stop som standard.
nino: Utrymmet är 1,5*1,5 takh 1,95 tror det blir svårt med en duschkabin i det lilla utrymmet...?
Abbedabbe: Nåja, det är nog ingen större fara att skippa tätskiktet helt iofs men då man håller tätningen till de mest utsatta områdena minskar man fuktbelastningen ganska avsevärt. Det är onödigt (åtminstone enligt mig) att pressa i mer vatten än vad som krävs i plattan och då tätningen är lokal hindrar det inte transpirationen ett dugg.
OHE: Ja det får man! Exempelvis Wediskivan har moneringsanvisningar för hur man går tillväga. Jag skulle använda mig av lämpligt fix (fråga tillverkare eller i butik). Ardex s48 är en dyr och bra produkt (http://www.ardex.se/upl/files/39981.pdf). Se även här: http://www.ardex.se/upl/files/8994.pdf Du kan komplettera med dymlingar (exempelvis såna du finner på s. 2 här
b8q: Om det är ett badrum där golv och väggar är av betong eller andra stenmaterial, så skulle jag inte oroa mig ett dugg över fukt i materialet. Känns luften fuktig och unken så installera en fuktstyrd Pax-fläkt. En oisolerad platta suger upp fukt från marken, och har du sedan våtrumsmatta på det så stängs fukten inne under mattan. Byte till klinker gör att plattan kan "andas",
hakaner: Läs på: www.gvk.se www.bkr.se
Wand: För att svara på frågan hur man lagar ett hål i en gipsvägg så gör du sisåhär. http://www.did.se/ccbygg/default.asp?meny=gds&avdelning=13&instruktionid=203&kat=69
Paul-Staffanstorp: [citat] Håller med dig ! ;)
Vrukna.Marta: [citat] Men, då menar jag inga "skivor" utan jag bor i ett hus där väggen är gammal grå murbruk. Sedan vitt tunt lager med gips med en slags "blå tunn pappersbaksida" (är det detta som kallas kartonggips, kanske)?
maaats: ok. Tack igen! :) Ska ta ett snack med säljaren. Tror i och för sig inte de har fått något kvitto på detta "kompis-jobb" men hon kan ju ev vara behjälplig och försöka ordna något med hantverkaren. Vi får se hur det går.
OHE: Det går oftast bra med speciellt fix och dymlingar. Tänk bara på att tunna skivor kan ha tendens att leva sitt eget liv. Vissa tillverkare rekommenderar en viss minsta tjocklek. Våtrumsgips känns som en bra produkt att limma upp med fix och dymlingar. Monteringsanvisningar hur man sätter upp gips på så vis finns i alla fall hos vissa gipstillverkare.
tallmilan: ... flytliga också så det fyller inte ut så mycket ...
barajag: [citat] Verkar som lite vilda western hela affären, har du en skriftlig offert så går det ju att bestrida den annars är får du katalogisera den som en läropeng.:rolleyes:
barajag: [citat] Tjena. Kan ha betydelse, beroende vilken sida? ålder på väggen? Se så inte plasten är kvar bakom.
saturnus: Du har väl en rensbrunn någonstans på tomten, ta och kolla den med, för det är snarast den som samlar upp skräpet som avloppsledningen för med sig. Kanske dräneringen är dragen till samma brunn. Kolla upp så att dräneringen funkar, den är nog så viktig för hela husets välbefinnande.
PeGe: Efter lite diskussion, med argument som "så där gör man alltid" och "cisternen ska ju inte gå sönder" har är vi nu överens om det förnuftiga i att ha allt inne i våtrummet.
Robbzz: Svarar mig själv , hehe ;) Fick svar att dom var kompatibla med varandra o bara rolla på den korrekta Primern. =) Skönt de. =p
nino: rören ska sitta fast där dom går genom tätskiktet, går det att röra dom fram och tillbaka är risken stor att tätskiktet spricker. Titta på monteringsanvisningen för fixturen och prata med hantverkaren igen
Paul-Staffanstorp: Vanlig kartongbeklädd gips i taken som målas med färg avsedd för våtutrymme i badrum, men i tvättstuga kan man måla med vanlig takfärg. Våtrumsskivor på väggar i badrum men i tvättstuga kan du köra med vanlig kartongbeklädd gips på väggarna. Tvättstuga som inte utsätts för kontinuerlig vattenbegjutning av väggarna tätskiktas bara på golvet och 50mm upp på väggarna.
Zemerlin: Hej Vi, precis som många andra, håller på att göra om vårt badrum på övervåningen i vårt radhus. Eftersom vi valt att ändra på platsen för duschen och WC så undrar jag om ni tror att det räcker med en vakuum ventil på själva huvudstammen? eller om jag behöver lägga till någon vakuumventil kanske under handfatet för att slippa att vattnet sugs med efter att man spolar? När