Hur många år kan man räkna med innan det börjar läcka...?
Läste i en bok om byggnadsvård att det bara är en tidsfråga innan tätskiktet slutar funka och ger upphov till vattenskada. Speciellt i badrum placerade på ovanvåning med träbjälklag..

Detta låter ju inte så muntert...

De nya tätskikten sägs ju vara väldigt täta, men kan man göra det ännu säkrare genom att tex dubbla tätskiktet ?

Rostfritt svetsat i skarvarna är det jag skulle pröva, om ja skulle bygga dusch (av typen vatten på golvet) på ovanvåningen.

Jo, då lär det ju hålla i evigheter. men tänkte att om tätskiktet håller i tex 40 år då känns det som det kanske ändå är dags att renovera om huset...
Och dessutom lever förmodligen inte jag då..

Men någonting att fundera på är ju ifall man kanske bör ha en duschkabin med botten-tråg och på så sätt undvika "vatten på golvet" ... Kanske inte så elegant, men definitivt säkrare!

Inga andra som ligger inne med fakta i målet...? (förutom att rostfritt är ett vattentätt material)

falegname
Har för mig att det räknas med c.a trettio år.

Jag tror (gissar) att själva tätskitsmaterialet håller väldigt länge, kanske 100 år eller mer, det sitter ju väl skyddat bakom kakel. MEN hus rör sig, då kan skiktet spricka, plast i brunnarna som hela tiden utsätts för vatten med diverse kemikalier från schampoo, rengöringsmedel osv. kan brytas ned, bli spröda och spricka.

Men som sagt håller det i 30 - 40 år så får man vara ganska nöjd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.