Skall sätta 9 mm fibercementskivor i badrum. Det blir lite ont om utrymme åt ena hållet och skulle därför, mot ena väggen som är en timmervägg, vilja sätta skivan direkt mot väggen, utan glespanel alltså. (varje centimeter är viktig). På timmerväggen sitter gammal masonit som jag tänkte kunde sitta kvar. För el och vatten tänkte jag helt enkelt fräsa spår i väggen. Kan jag sätta skivan direkt mot timmerväggen? Den kommer väl förmodligen inte att ligga dikt an mot underlaget på alla ställen men kan det funka ändå? En fibercementskiva är ju väldigt styv och stark. Eller är jag helt ute och cyklar?

Ingen som har ett råd till en vilsen själ?

Är det för badrum+kakel? (verkar så).

Yes, stämmer. Borde jag ha skrivit förstås...

En första tanke är att det låter inte bra, men varför skulle inte det funka? Ett regelverk tillför ju egentligen inte mer än att väggen blir lättare att rikta, och ev rördragning.
Är det en yttervägg så är det kanske frysrisk för rören så en frostvakt i dessa kan vara bra.

det är inte tillåtet att dra vatten i en yttervägg iaf. men annars ser jag inget problem med lösningen.

Det är inte en yttervägg.

Mina farhågor är mest för skivans anliggning mot timmerväggen. Vad jag har förstått i andra trådar på forumet, så är det tillåtet enligt reglerna att skruva väggskivan direkt i timmer och råspont, men hur blir det om jag inte får skivan dikt an mot väggen överallt? Det lär jag ju inte få eftersom timmerväggen är lite ojämn.

du kan ju shimsa(?) upp fästpunkterna med grundmurspapp och klossar. krita ut skivskarvarna, mitten och sen gå över väggen med pass. är någon stock mycket utanför kan du ju bara hyvla ner hela längden. tidsödande... men en lösning iaf.

Ja, bygga upp med klossar borde man ju kunna göra. Varför skall man ha grundmurspapp?

Det kommer ju i alla fall att bli ett litet mellanrum mellan skiva och vägg. Om man vill sätta upp något på väggen:

- Funkar det om det inte finns något direkt stöd bakom skivan?
- Om man borrar hål, kommer det gå att bottna med silikon?

En kvalificerad gissning nån som kan det här med badrum?

Problemet att borra i väggen och inte träffa en regel har du i alla badrum egentligen.
Det som du får se upp med är så att skruven inte får tag i regelväggen där det är mellanrum så att du inte drar skivan mot väggen.

Nja, inte riktigt väl. Väggen kommer ju i detta fallet att ligga betydligt närmare skivan. Sedan kommer jag ju inte att ha några riktiga reglar bakom skivan utan bara stödpunkter. Tanken var ju lite att man skulle kunna fästa saker var som helst på väggen eftersom det är massivt trä bakom.

De vete tusan om jag hade gjort, så styva är inte skivorna, men det beror lite på hur tätt du får till stödpunkterna.

Tja... det kanske inte är någon bra idé?

grundmurspappen var ett exempel för den är 1mm och bra att justera med. ett helsikes jobb, men kritar du upp alla linjer och mätar inn alla skruvhål är det ju inga problem. vad är det för mått på skruvtätheten? på skivorna alltså?

Ok... Skruvarna ska väl sitta med 20 cm mellanrum.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.