72 190 läst ·
4 svar
72k läst
4 svar
Standardmått badkar och dusch?
Hej!
Sitter och funderar på hur vårt badrum ska se ut när det ska renoveras.
Jag har ett "utrymme" där jag skulle vilja ha både dusch och badkar, men jag vill inte ha ett kort badkar eller för trång/smal dusch...
Nu har jag kikat runt lite på badkar (ej hörnbadkar) och de verkar finnas i olika längder.
Men vad "är" standardmått på ett vanligt badkar?
Tack på förhand
Markus
Sitter och funderar på hur vårt badrum ska se ut när det ska renoveras.
Jag har ett "utrymme" där jag skulle vilja ha både dusch och badkar, men jag vill inte ha ett kort badkar eller för trång/smal dusch...
Nu har jag kikat runt lite på badkar (ej hörnbadkar) och de verkar finnas i olika längder.
Men vad "är" standardmått på ett vanligt badkar?
Tack på förhand
Markus
Ett standardbadkar skulle jag säga är 160x70cm. Finns förstås både bredare och längre men där har du någon slags standardmått i alla fall. Duschen vill du nog ha minst 90x90 men ta gärna i upp till 100x100 om du får plats.
Mvh / Azkel
Mvh / Azkel
Håller med, vi håller på med badrummet och kommer ha dusch och bad "på rad" längs ena väggen. Duschnischen blir ca 90x100 och badkaret 160. Duschhörn brukar ju finnas ner till 80x80 och badkar har jag sett både 150 (vilket vi har i vårt gamla badrum) och nog t.o.m 140, sen blir det nog sittbadkar. VI badar inte mycket själv utan det blir mest till lilltjejen så jag kunde kört på ett 150 också och gett ytterligare 10 cm till duschen men nu hittade vi ett som vi gillade till bra pris så det blev 160.
Tack för svaren!
Blir ett 160 badkar, 140 känns som man sitter med knäna under hakan, dock badar varken jag eller gumman så mycket utan det är ungarna som gör men man vill kunna bada ordentligt dom gånger man gör det.
Då är det bara att mäta och se vad man får plats med. blir ingen duschkabin utan en vägg mellan badkar och dusch och sedan någon typ av glasdörrar.
Dumt nog har man ett badrum med fönster och nischer av olika slag vilket gör planerandet svårare - det kommer sannolikt ett antal iterationer innan man har den slutgiltiga lösningen...
Mvh
markus
Blir ett 160 badkar, 140 känns som man sitter med knäna under hakan, dock badar varken jag eller gumman så mycket utan det är ungarna som gör men man vill kunna bada ordentligt dom gånger man gör det.
Då är det bara att mäta och se vad man får plats med. blir ingen duschkabin utan en vägg mellan badkar och dusch och sedan någon typ av glasdörrar.
Dumt nog har man ett badrum med fönster och nischer av olika slag vilket gör planerandet svårare - det kommer sannolikt ett antal iterationer innan man har den slutgiltiga lösningen...
Mvh
markus
Samma som vi då, vi kommer också ha en vägg mellan bad och dusch och dörrar in till duschen. Golvytan blir 90x90 men då har vi murat en bit upp på väggen på ena sidan för att få en hylla för schampo och liknande så i axelhöjd är den 90x100 ungefär
Klicka här för att svara