Ja alltså självklart är det inget lagkrav utan det är rekommendationer. Vi som försäkringsbolag har som krav i villkoren att badrummet är fackmannamässigt utfört och tolkningen av detta har genom IFU och branschöverenskommelser att det är ett strikt krav att ha följt de rekommendationer BBV, BKR, GVK alternativt MVK har utfärdat och att man dessutom följer de anvisningar som medföljer varje enskild produkt (då även fuktspärr, fix etc etc).
Problemet uppkommer alltså endast då du får en faktisk skada. Så även om ditt rum har varit tätt i 35 år finns inga garantier att du inte får ett rör som brister vid fel tillfälle och det åsamkar en fuktskada eller 100 andra liknande oturliga händelser. Vid en sådan här händelse äger bolaget rätt att neka skada men oftast ersätts sanering och uttorkning iaf men inget mer.
Därför jag m.fl försöker rekommendera att göra det riktigt från början. Sen skall det inte förringas att den dagen du ev vill sälja fastigheten så bör du informera köpare om att badrummet strider mot branschreglerna och därför inte kommer kunna försäkras. Du har iofs ingen strikt upplysningsplikt men just en sådan sak med vilka skivor du valt bakom är inte alltid så enkelt att undersöka och då riskerar ett ev fel hamna tillbaka på dig i form av krav för dolt fel enligt JB kap 4 §19
MVH Lorant
Problemet uppkommer alltså endast då du får en faktisk skada. Så även om ditt rum har varit tätt i 35 år finns inga garantier att du inte får ett rör som brister vid fel tillfälle och det åsamkar en fuktskada eller 100 andra liknande oturliga händelser. Vid en sådan här händelse äger bolaget rätt att neka skada men oftast ersätts sanering och uttorkning iaf men inget mer.
Därför jag m.fl försöker rekommendera att göra det riktigt från början. Sen skall det inte förringas att den dagen du ev vill sälja fastigheten så bör du informera köpare om att badrummet strider mot branschreglerna och därför inte kommer kunna försäkras. Du har iofs ingen strikt upplysningsplikt men just en sådan sak med vilka skivor du valt bakom är inte alltid så enkelt att undersöka och då riskerar ett ev fel hamna tillbaka på dig i form av krav för dolt fel enligt JB kap 4 §19
MVH Lorant
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ärligt talat vet jag inte var du vill komma och personligen så berättar jag bara om vad branschreglerna säger och hur man bör göra för att göra det rätt för att minimera problemen man kan få med ett våtutrymme.
Med tanke på din okunskap så känns det inte som att du ska göra arbetet själv och då kan jag tala om för dig att du kommer inte att hitta EN seriös företagare som renoverar ditt badrum på dina villkor utan att följa branschreglerna.
Självklart kan du t.ex skruva upp kartongbeklädd gips och skita i fuktspärren och bara duscha men du får själv ta konsekvenserna när du får skador som du själv skriver.
Det finns inga lagar som tvingar en att följa branschreglerna men som sagt...
INGA seriösa hantverkare gör vid ett badrum till dig utan att branchreglerna följs utan då får du göra det själv eller leta upp en klåpare för sådana har vi ju tydligen gott om i detta landet ser man ju i forumet tyvärr.
Ett normalt badrum brukar ta på ett ca: 70-100 arbetstimmar beroende på en mängd olika faktorer.
Räknat från gammalt till nytt fungerande.
Med tanke på din okunskap så känns det inte som att du ska göra arbetet själv och då kan jag tala om för dig att du kommer inte att hitta EN seriös företagare som renoverar ditt badrum på dina villkor utan att följa branschreglerna.
Självklart kan du t.ex skruva upp kartongbeklädd gips och skita i fuktspärren och bara duscha men du får själv ta konsekvenserna när du får skador som du själv skriver.
INGA seriösa hantverkare gör vid ett badrum till dig utan att branchreglerna följs utan då får du göra det själv eller leta upp en klåpare för sådana har vi ju tydligen gott om i detta landet ser man ju i forumet tyvärr.
Ett normalt badrum brukar ta på ett ca: 70-100 arbetstimmar beroende på en mängd olika faktorer.
Nu ser jag att du är representant för ett försäkringbolag - verkligen inget ont i det i sig.kinglolle skrev:Ja alltså självklart är det inget lagkrav utan det är rekommendationer. Vi som försäkringsbolag har som krav i villkoren att badrummet är fackmannamässigt utfört och tolkningen av detta har genom IFU och branschöverenskommelser att det är ett strikt krav att ha följt de rekommendationer BBV, BKR, GVK alternativt MVK har utfärdat och att man dessutom följer de anvisningar som medföljer varje enskild produkt (då även fuktspärr, fix etc etc).
MVH Lorant
Men jag måste dock få säga, att jag aldrig råkat ut för någon skada och inte en känner till någon annan som råkat ut för en skada i badrummet. Men visst, även om sånt kan självklart hända och har hänt. Sannolikheten för mig att något sådant som inte hänt på 35 år - plötsligt ska hända nu, känns rätt främmande ... Tänk tanken - utan renovering av badrummet, som i stort set enbart sker till följd av att en katt för ett antal år sedan förstört väggbeklädnaden på ett enstaka ställe i badrummet ... Jag jobbade och katten gick inte på klösbrädan ... :- (
Ponera att jag nu inte bryr mig i dessa klösmärken och låtit badrummet vara intakt? Inget negativt att informera köparen om i så fall alltså - och badrummet är väl knappast i bättre skick?
Har badrummet efter byte (tillägg) av väggbeklädnad verkligen blivit sämre? Vad tycker du? Jag säger inte emot dig kinglolle . vill bara höra din åsikt här.
Gör man ett ingripande som försämraar huset - då är det en sak enligt min mening, men jag anser inte att jag skulle försämra något med de åtgärder jag tänkt genomföra. Har jag fel här, så tala om vad jag åsamkar skada för en ev. köpare?
Har varit inne här många gånger, men aldrig tänkt tanken, att försäkringsbolag eller andra lobbyister indirekt är inne här. Tror och hoppas verkligen att så inte är fallet. Visst,även ni som jobbar åt försäkringsbolag o d, ska har er fritid att t ex gå in på olika sajter och diskutera - och ni har säkert mer att tillföra en diskussion än vad en lekman som jag har.
Jag har inte för avsikt att göra värst mycket själv - enbart borttagning av vägg- och golvmatta. Resten har jag lämnat ut offert på. Vad jag funderat över är enbart det som jag la fram i mitt första inlägg.Paul-Staffanstorp skrev:Ärligt talat vet jag inte var du vill komma och personligen så berättar jag bara om vad branschreglerna säger och hur man bör göra för att göra det rätt för att minimera problemen man kan få med ett våtutrymme.
Jag har inte för avsikt att göra värst mycket själv. Enbart / (eventuell) borttagning av väggmatta plus borttagning av golvmatta. Strimla och riva ...Paul-Staffanstorp skrev:Ärligt talat vet jag inte var du vill komma och personligen så berättar jag bara om vad branschreglerna säger och hur man bör göra för att göra det rätt för att minimera problemen man kan få med ett våtutrymme.
Resten har jag lämnat ut förfrågan på och inväntar offert på. Vad jag funderat över är enbart det som jag la fram i mitt första inlägg.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok... men då känns tråden slut då för det har du ju fått svar på vid detta laget.stickans skrev:
Lycka till.
d^_^b
stickans, i detta forum kan du ställa frågor till andra glada amatörer och en del yrkesmän. Ingen här får betalt för att svara dig, de gör det av egen fri vilja.
Det händer från tid till annan att det i detta forum finns yrkesmän som tror att de måste försvara klantiga kollegor som gjort fel men varken kinglolle eller Paul-Staffanstorp tillhör denna kategori. Av tidigare inlägg från dessa herrar har framgått att de knappast representerar "försäkringsbolag och lobbyister". De svarar som privatpersoner och bara för att de är vänliga nog att göra det.
Du är på intet sätt skyldig att lyssna på någons råd, i slutändan gör du förstås precis som du vill.
Jag är i alla fall glad att en del yrkesmän orkar sitta på detta forum och svara, (som privatpersoner) annars hade vi bara haft glada amatörer som jag med begränsad kunskap.
Jag hade inte fått till mitt badrum utan hjälp från vänliga medmänniskor här, en eloge till er!!
Mvh / Azkel
Det händer från tid till annan att det i detta forum finns yrkesmän som tror att de måste försvara klantiga kollegor som gjort fel men varken kinglolle eller Paul-Staffanstorp tillhör denna kategori. Av tidigare inlägg från dessa herrar har framgått att de knappast representerar "försäkringsbolag och lobbyister". De svarar som privatpersoner och bara för att de är vänliga nog att göra det.
Du är på intet sätt skyldig att lyssna på någons råd, i slutändan gör du förstås precis som du vill.
Jag är i alla fall glad att en del yrkesmän orkar sitta på detta forum och svara, (som privatpersoner) annars hade vi bara haft glada amatörer som jag med begränsad kunskap.
Jag hade inte fått till mitt badrum utan hjälp från vänliga medmänniskor här, en eloge till er!!
Mvh / Azkel
Jag tror dig Azkel och håller verkligen med om att vi ska vara tacksamma för att duktiga yrkesmän är oss behjälpliga när det kört ihop sig och vi vet varken ut eller in! Dom är såklart värda åtskilligt mer, men här kommer iåtminstone en d^_^b
Samtidigt tillhör jag de av oss som gärna vill ifrågasätta och få förklaringar, när jag har lite svårt att förstå vissa saker. Inte bara köpa ett svar rakat av, för att sedan sitta hemma i soffan och fundera och fundera.
Samtidigt tillhör jag de av oss som gärna vill ifrågasätta och få förklaringar, när jag har lite svårt att förstå vissa saker. Inte bara köpa ett svar rakat av, för att sedan sitta hemma i soffan och fundera och fundera.
Okej stickans, jag tror jag förstår vad du menar. Att resonera kring olika regelverk är nog helt okontroversiellt och görs hela tiden i detta forum. Din användning av orden "försäkringsbolag och lobbyister" fick mig att reagera även om du i nästa mening utvecklade ditt resonemang. Det ligger ju i sakens natur att många här har ett "dayjob" som inte är relaterat till byggande men utan att för den sakens skull representera den branchen.
Äh, vi är nog överens och som Paul sa ovan så har du nog fått svar på det du ville veta.
Lycka till!
Mvh / Azkel
Äh, vi är nog överens och som Paul sa ovan så har du nog fått svar på det du ville veta.
Lycka till!
Mvh / Azkel
Klicka här för att svara