Badrum
LAINE: De flesta vvs firmor, i alla fall de större erbjuder även fast pris på utbyte av toalettstol. Oftast GBG 2300 serien som är en enkel och fin toalettstoll. Jag betalade 3700:- för ett utbyte, inklusive moms och stol.
Glufsglufs: Mmm, en som man kan vika ut är ju lämplig för det är ju bara att trycka in den mot väggen om man vill ha lite större vid tillfälle.
Beckett: Nehäpp ingen som vet...:( Nåja får väl anta att att hyresvärden inte gör det som enklast för sig;) Det löser sig väl...
palbin: Gustavsberg visade sig inte kunna hjälpa med bättre råd än att leta i antikaffär (Bukowskis?), trots att de verkade lova mer vid en första kontakt. Däremot var Malmö Återbyggdepå rätt råd och bland typ ett tusental toalettlock fann jag där precis vad jag behövde till en mkt ringa kostnad! Tack igen för rådet, mvh
Ad acta: [citat] Det är rätt, men rent tekniskt sett så räcker det att "linkan" viker upp tätskiktet mot sista klinkerplattan närmast tröskeln. Sen kan man välja höjd på tröskeln.
Jan-Å: Jag bilade bort betongen och la nytt avlopp, vissa delar av rummet fick i och med det "diken" med avlopp i andra hade kvar en del singel och tom lite betong här å där. Jag göt EPS på det så mycket det gick, vart ca 200 där det var som tunnast men säkert 400 som mest. Sen flytspackel i en tunn kaka som golvvärmen las på och så flytspacklade jag in värmeslangen. Blir kanske billigare
Glufsglufs: Mjo, jag personligen tycker lika fast problemet är ju att sen är det olika från besiktningsman till besiktningsman också och det ställer ju till det.
Emroth: Nä, ingen kakel. Våtrumsmatta ska sättas dit snart. Har dragit dit hyllor i huset som sitter bra i masoniten. Men man blir lite osäker när det inte går dra i regelverket.
Beckett: [citat] Är det så? Hade kakelkillen hit och han gav ett pris på 50.000 för helkakalat badrum + klinkers (porslin/inredning ej inräknat). Men om det är så att priset inte skulle skilja sig så är det ju ganska lönlöst att byta ytskikt i en del av rummet :S då är det bara att kakla allt :D
Julnisse: Hej! Kan någon tippsa mig var jag kan hitta 90-110 koppling. 10 cm över golv bakom toa sticker ut en muff på 90 mm rör. Jag behöver koppla rn 110 toa rör och sedan en T- rör där fortätter rör på 75mm till handfat. allt utanpå vägg. Tack för tips.
gaia: Undersök om våtrumsfärg är lämplig att målas på putsen. Svaret kanske ger sej själv? gaia
gaia: och till sist emaljerade badkar .... om man vill ha en yta som håller sej fint länge utan vaxning, polering eller annat återkommande behandling. Smutsen fastnar dåligt på den hårda , släta, blanka emaljen som liknar glas och det underlättar rengöringen avsevärt. Tål också rengöringsmedel . Finns billiga i emaljerad plåt eller dyra i emaljerad gjutjärn. Dom flesta i plåt är
Ugglan: Litet badrum, ... 2 månader med eget månskensjobb. Rivning, byte av stammar, ventilation, uppregling nyttgolv, väggar m.m. Vi tog endast in röris+el+mattläggare. Resten själva.
lt1cobra: Snackade med lokala återförsäljaren för Ardex, han påstod att det var OK att ha plast i ytterväggarna, men bara om man satte deras tricom duk. Någon som har åsikter kring detta?
Rewolf: Hejsan! Jag håller på att bygga nytt badrum och håller nu på att leta efter en avgränsning runt duschen. Duschen kommer att sitta på en rak vägg och jag vill att det ska bli som en halcirkel runt duschen, som även ska kunna fällas in mot väggen, för att spara plats. Det jag hittar är varianter som har en fast skiva innan själva dörrarna kommer, men jag är ute efter enbart dörrar.
byggare henke: tycker du ska gå till en glasmästare och kolla om dom kan hjälpa dig
Ebbot: Jag hade tagit liggande för det är ju så högt i taket. Har gjort det själv och det blev bra har tyvärr ingen bild. Man lurar ögat så att rummet inte ser så högt ut och det blir rymmligare men har man ståendes så blir rummet högre samt trängre enligt ögat men smaken är som baken delad och tur är väl det
Lolle: [citat] Jo det står i BKR att avsteg får göras om renovering ej kan genomföras på annat sätt med rimliga åtgärder. Vi försäkringsbolag följer denna rekommendation så om det enkelt hade kunnat dras på annat sätt nekas skadan då man ej följt BKR om det däremot innebär ett omfattande merjobb så är det OK och fackmannamässigt utfört ändå trots att man gjort avsteg från den
TorOdd: Det är plattsättaren som satt dem, så jag vet faktiskt inte, jag kan kika i morgon och se hur det ser ut. Tätskiktet går i alla fall "utanför" sliten alltså efter vägg/golv och det är ett litet hål i slitsen längst nere vid golvet som ev vatten kan rinna ut genom ifall tanken pajar.
Avemo: Antagligen finns inget generellt svar. Energisparprogram till maskinerna brukar innebära en sänkt temperatur men längre tvättid. Snabbprogrammet brukar innebära kortare tvätt och minskat antal sköljningar. Jag tror att energimängden för en tvätt i snabbprogrammet är mindre, men du kan inte ha lika mycket kläder i maskinen. Är det mycket smutsigt blir det nog inte heller riktigt rent.
Bezt: Ja de regler som gällde då var väll de från -99 och där hittade jag inget om genomföringar i golv, de kom 2007 som sagt så det var nog byggt enligt gällande normer då. Iaf när det gäller rörgenomföringen.
Rrrrr: Däremot är det inte så säkert att TVn mår så bra av fuktig miljö. Om du har en vanlig standard-tv.
gange79: Har ett badrum som ska renoveras och ska sätta in en Fresh Intellivent White och är så att röret sitter 15 cm innanför dörren och sen det ca 3 meter gånger 2,3 meter badrummet. Undrar om jag behöver förlänga plåtröret till gamla ventilationen och sätta det mer centralt i badrummet. Tänkte ju ha luftinsläpp under dörren och undrar om insläppet av luft sitter för nära fläkten?
Paul-Staffanstorp: Lättaste sättet att ta bort en platta utan att riskera tätskiktet anser jag vara... - Kratsa ur fogen runt plattan försiktigt utan att skada tätskikt. - Borra försiktigt i plattans ytterkanter med borrhammaren utan att borra genom plattan men så den spricker upp och flisar sig i mindre bitar. - Arbeta dig mot mitten med borrhammaren så att det bara blir småflisor som är mycket lättare