Badrum
bangalore: Hej! Tack! Jag trycker dit LATEX fog i springorna för säkerhets skull. MVH /Bengt
sege: Det är fifty fifty chans att få tag på en bra hantverkare, alltså 50% tillhör den bättre halvan resten den sämre halvan. Dessutom finns det en och annan "hantverkare" i rot-avdrags-svängen som har bristfälliga kunskaper om det de håller på med, om man skall uttrycka det milt.
nino: tänk på att du kan sätta den så att du säkrar hela huset / lgh, du nehöver inte sätta den till bara badrummet
hempularen: Fix ingår i tätskitssystemet och måste vara just det fix som beskrivs i systemets anvisningar. Fog däremot kan man välja lite friare. Detta står i BKR dokumenten (www.bkr.se). Jag rekomenderar att du läser detta innan du fortsätter. Du kanske upptäcker att något måste göras om med tätskikten också.
vimsingen: Det här låter spännande. Man får alltså fördelarna med våtrumstapenen men en snygg målat yta?
gaia: [citat] skulle inte hoppas för mycket. Hur kan det vara korrekt om plattorna sprukit? Läs i dina försäkringsvillkor så du inte blir besviken av den ersättning dom bjuder dej på gaia
nino: Hej på er Har sett att endel sätter en plåtvinkel mellan golv och vägg, var köpar man dom? alt vad ska man ta för plåt om man ska bocka egna? tjocklek och material Är det någon risk att dom "fräts" upp av spackel? som med golvvärmeplåtarna Kan man skruva en sån bakom våtrumsskivan och ovanpå 22mm spångolvet ( vid renovering där bef. golv används? Vilken skruv använder man (golv
Mattias_Jo1: Jo, Absolut, förstår jag. Skall riva upp så småningom och kolla hur det ser ut. Just nu är det plastmatta i toaletten,
f91jsw: Visst är det möjligt, men man får stänga av alla andra element och ställa in styrsystemet så att det skickar ut värmevatten trots att det är varmt ute.
J-O: Vad menar du med "färdiga fingeravtryck och märken" egentligen ? Går det inte att tvätta bort med vanligt rengöringsmedel ? Thinner gör ingen åverkan på glas såvitt jag vet.
jantyko: Hej! jag behöver lite tips. Jag håller på att renovera mitt badrum. Har rivit ut alla innerväggar och reglat om för tresboskivor enligt anvisningar. Golvet (spån 22 mm) har jag förstärkt med reglar så att det är 30cc. Golvet ska ha elgolvvärme som najas fast på rotnät före flytspackling innan mosaik. Jag har två avloppsgenomföringar samt en golvbrunn (Jafo) i golvet. Nu till
Norje: Vi har en extern "låda" som är kaklad runt cisternen till vår vägghängda toalett. Hela lådan är tätskiktad på samma sätt som resten av badrummet. Vår VVS:are la ett litet rör ut från den ena kortsida för ev utgående vatten vid ev läcka. Dessutom en lucka på 20x20 cm i golvhöjd bredvid skålen för att man ska kunna komma in vid ev krångel. Till på köpet har vi ovandelen
Paul-Staffanstorp: Känns lite sjukt att det inte är godkänt i våtzon 1 med infästningar i t.ex OSB skivan... Det har ju hela tiden pratats om att det viktiga i situationen är att silicon/tätmassa bottnar i hålet vilket det inte gör om man borrar för att sätta pluggar. Borrar man bara genom kakeln och fyller med silicon/tätmassa och sen skruvar in i OSB så blir det ju fullt med tätmassa ... I praktiken
OHE: Det finns ju redan att köpa "färdiglimmade". Här exempelvis: http://www.vvsinfo.se/templates/BlankPage.aspx?id=343&RSK=3811011. Det finns monteringsbestämmelser för hur många klamrar och sträcka man kan montera. Ett tips är annars att borra på de ställen som sällan utsätts för vattenspill och limma i exvis i duschdelen.
Glufsglufs: I våran ena stuga så har vi ett duschutrymme i själva stugan där vi ställde in en duschkabin, vi våtrumsmålade väggarna med väv och allt sånt man måste göra. I den andra stugan så har vi det i ett uthus som vi inte är rädda om, där gipsade vi upp lite väggar och limmade på matta.
jeppeknaster: Ny länkfunktion så jag provar igen.. http://www.ruukki.se/www/materials.nsf/materials/18AFD75A7E0087F7C2257512003B1958/$File/CSE00.000SE11.2008_Eleganta_fasader_ver1108.pdf?openElement
Lolle: Ja det är ju lite mer med återställning efter fuktskada än att bara sätta 2 kvm våtrumsmatta på golvet. 11000 kr är ett pris du inte kommer kunna slå
Paul-Staffanstorp: Att limma golvgips blir sällan billigare än flytspackling då limmet man måste använda är ganska dyrt... Är det dessutom kartongbeklädd golvgips så är det ju inte godkänt i en våtrumskonstruktion... Den som är avsedd för våtrum är ju ganska dyr den med...
linkan77: Nu är jag väldigt okunnig. Håller på att lära mig på det här forumet Men visst måste du få dra rör igenom golvet, golvbrunnen är väll en sorts rör. och det känns som att golvvärmen kommer att ligga under tätskiktet. Huvudsaken du följer tillverkarens instruktioner så borde det inte vara något problem Men som sagt jag kan vara helt ute å cykla.
v-g: Kan man så sätter man ju ett 125 rör upp så är det bara att sätta på gummimuffen och skita på. ;)
byggare henke: förmodlingen ska du ha ett bruk(fix) som inte kan sugas in i plattan. du kan säkert få hjälp med bruk val på affär. kan kolla men har inte koll på budget bruk
Paul-Staffanstorp: Skulle kört på det säkraste kortet... rätt sak med rätt tillbehör... ;) Egna patentlösningar är sällan bra...
saturnus: men, är PAX fläkten avsedd för utomhusbruk = kapslad. Finns även PAX fläkt som passar inne i röret.
KungAnka: Jag ska byta duschblandare. Tidigare har det suttit en blandare med c-c 85 men någon har kopplat på två rör på denna och satt en modernare blandare med anslutning underifrån ovanför. Nu vill jag snygga till och sätta dit en blandare enligt den gamla modellen. Alltså: Jag söker en termostatblandare med M26 anslutning från baksidan och cc 85 mm. Finns det såna och i så fall var?
LAINE: Nja, jag tror tyvärr inte att de fixar den trasiga kakelbiten, eventuellt endast en ny eldoas ovanpå denna.