Paul-Staffanstorp
RobZombie skrev:
Jag håller med om att det är ett magstarkt/oseriöst pris och tror det egentligen handlar om att just det företaget egentligen inte vill befatta sig med "småjobb". Det hade varit ärligare att meddela kunden detta men dom som så många andra tar en chans. Går det så går det. Bra att kunden är vaken då och inte låter sig luras. Finns ju andra som gärna tar dessa småjobb.
Jag förstår hur du tänker och hade det varit så, så hade det som du skriver varit ärligare att bara säga till kunderna att de inte vill ha jobbet.

Tyvärr är det så att detta företaget kör en riktigt sned prissättning överlag då de t.ex tar strax över 1000:- /kvm för att lägga klinker och parkett...
Ett kök på 18kvm skulle flytas över golvvärmen och sen beläggas med klinker och för detta skulle de ha 28000:- bara för arbetet med flyt och plattsättning inkl. fogning. :x

Jag vet ju att ifall jag skulle debitera 36000:- till en kund när jag nyligen la 36kvm parkett på en arbetsdag så hade jag nog fan blivit uthängd så det hette duga... ;)

Men men... shit happends... Not my probl... :blushing:

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår hur du tänker och hade det varit så, så hade det som du skriver varit ärligare att bara säga till kunderna att de inte vill ha jobbet.

Tyvärr är det så att detta företaget kör en riktigt sned prissättning överlag då de t.ex tar strax över 1000:- /kvm för att lägga klinker och parkett...
Ett kök på 18kvm skulle flytas över golvvärmen och sen beläggas med klinker och för detta skulle de ha 28000:- bara för arbetet med flyt och plattsättning inkl. fogning. :x

Jag vet ju att ifall jag skulle debitera 36000:- till en kund när jag nyligen la 36kvm parkett på en arbetsdag så hade jag nog fan blivit uthängd så det hette duga... ;)

Men men... shit happends... Not my probl... :blushing:
Som sagt, det är en fri marknad med fri prissättning så finns det kunder som verkligen betalar sådana priser så är det bara att gratulera det företaget. Det måste ju vara folk som verkligen har mer pengar än förstånd som betalar dessa priser?

Hade varit gött att bara behöva jobba 2-3 dagar i månaden... d^_^b

Det är inte så att VVS-firman har dragit upp sina timpriser i och med ROT-avdraget? Verkar fortfarande finnas en del sådana aktörer. Samtidigt är det VVS'arnas marknad. De verkar vara mer uppbokade än tomten i december.

Jag hade helt klart tagit in andra offerter. Problemet blir då att få tag i någon som kan göra jobbet och sen planera in det tidsmässigt.

/John

Paul-Staffanstorp
RobZombie skrev:
Som sagt, det är en fri marknad med fri prissättning så finns det kunder som verkligen betalar sådana priser så är det bara att gratulera det företaget. Det måste ju vara folk som verkligen har mer pengar än förstånd som betalar dessa priser?

Hade varit gött att bara behöva jobba 2-3 dagar i månaden... d^_^b
Så är det ju självklart och visst är det så att de flesta kunderna de har , har mer pengar än förstånd.
Övervägande delen av deras kunder tillhör nämligen kategorin "äldre" och har antagligen t.ex inte kunskapen om att kolla på internet och liknande och således inget riktigt begrepp om vad saker och ting bör kosta för att kunna kallas rimligt.:blushing:

Hejsan :-)

Våran vvs firma gav oss en offert utan rotavdrag på 13000 på följande arbete och material, med rotavdrag blir det ca 9000kr.

Byte av stammar, ca 1,5 meter
Borttagning av gammalt avloppsrör i hallen
Dragning till badkarsblandare och handfatsblandare samt hjälp med installation av blandare
Dragning och, upphängning samt installation av högspolande VC

Kan inte mycket om detta men känns som om att 27 000 är ganska dyrt :-)

Låter inte alls orimligt!!!

duschblandare/vägghängd toa/dubbla blandare + avlopp till handfatet/vattenutkast/badkarsanslutning.
tog en dag hemma hos mig
som någon sa tidigare så tar dom flesta i för att inte gå back på jobben vid fast pris.
sen är väl hantverkare som alla andra, villiga att tjäna pengar vissa mer än andra.

Det låter dyrt. jag tror att du kanske tar i lite för lågt på material. Shablonmässigt tror jag man hamnar skapligt om man räknar 1000 kr per inkopplat rör i material (med pris från VVS firma). Dvs 3000 för VVb (inkl skvallerör från säk. ventil). 3000 för handfat osv. och hur är det med badkaret, där är det ju ofta en del pyssel med en stump avloppsrör till golvbrunnen.

Tack för alla svar!

Jag kan berätta att jag till slut fick min efterlysta specifikation. De hade gjort en miss i det första anbudet jag fick och priset för arbetet preciserades nu till 34 200 svenska kronor. :@Beräknad arbetstid 35 timmar.:O

Min far är byggnadssnickare och hörde efter med vvs:arna på jobbet vad de trodde om tidsåtgången. Enligt dem så gör en snabb rörmokare jobbet på en dag, en långsam på två dagar. Bara en ockrare behöver 4,5 dagar!

Jag har också pratat med försäkringsbolaget angående garanti/försäkringsaspekten när det gäller att använda olika entreprenörer i ett och samma utrymme, och de hade inga som helst problem med det. Vid en ev. skada så kan man enkelt se var felet begåtts. Skönt att höra sa jag och ringde genast upp tre andra firmor som jag nu med spänning väntar offerter ifrån!

Paul-Staffanstorp
Som jag skrev i inlägg #5... En dag ! ;)

menar du att de HÖJDE anbudet? Låter som de blev sura över att du ifrågasatte det första budet.

Jag har gjort all VVS själv i vårt badrum. Just momentet att koppla in blandare etc. gjorde jag själv på ca 8 timmar utspritt på kvällarna under en vecka. Dvs exakt det du vill ha gjort fast inte VVB. Jag tyckte själv att jag jobbade löjligt långsamt, ville ju tänka efter väldigt noga inför varje moment. Skulle jag gjort ett badrum till så hade jag troligen grejat det på max 3 timmar. jag kopplade in toa, duschblandare, badkarsblandare, och handfat.

Om du är någorlunda händig så överväg att göra detta själv. Just inkopplingen är inte så kritisk, OM du gör fel så läcker det ju inne i det fuktskyddade badrummet. Det jag var mest rädd för var att jag skulle kapa ngt, av Pex rörern för kort. Eller att jag tänkt fel så att det inte fanns ngn kortling i väggen där blandarfästena skulle fästas. Just den delen är lite kritisk, vissa blandarfästen har en hålbild som är helt inkompatibel med bockfixturerna för PEX rör. Dsv det kan inte finnas något att skruva i där fästet har sitt skruvhål.

menar du att de HÖJDE anbudet? Låter som de blev sura över att du ifrågasatte det första budet.
Nja,de höjde nog inte, den första siffran på 27000 räknade jag fram utifrån det första anbudet som jag fick som en klumpsumma. Från klumpsumman räknade jag av tillverkarnas rek-priser på de varor jag efterfrågat, blandare, toastol m.m. När sedan specifikationen kom så visade det sig att de glömt att ta med handdukstorkarna i den första summan, och eftersom jag räknat av dem så höjdes ju arbetskostnaden med motsvarande.

Göra det själv? Visserligen betraktar jag mig själv som normalhändig eller snäppet över, men rör med trycksatt vatten i vete tusan om jag törs ge mig på :O . Men det är klart, för 34000 kan man ju gå en kurs och lära sig och få pengar över...

Paul-Staffanstorp
34200:- är ju sinnessjukt mycket pengar om det så skulle tagit en hel vecka i anspråk...

/40tim = 684:- +moms per timme...

Nu tar det ju på sin höjd två dagar så det är ju bara att tacka nej... ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.