Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Föreställ er följande...
Tätskikt är lagt med duk på väggarna och rollat på golvet då detta ska vara godkänt på betonggolv.
http://viewer.zmags.com/publication/30fc7a27#/30fc7a27/1
Plattorna lagda men mycket dåligt utfört vilket resulterar i att plattorna får plockas upp och en del av fixet bilas då också bort men långt ifrån allt...
Tätskiktet går isönder till viss del och bland annat vid brunnsmasnchetten.
Skulle ni överhuvudtaget kunnat tänka er att bara lägga på ett lager nytt tätskikt på golvet i detta fallet och bädda in fixet mellan två tätskikt...
Nyfiken på olika åsikter för annan forumdeltagares räkning.
:blushing:
Tätskikt är lagt med duk på väggarna och rollat på golvet då detta ska vara godkänt på betonggolv.
http://viewer.zmags.com/publication/30fc7a27#/30fc7a27/1
Plattorna lagda men mycket dåligt utfört vilket resulterar i att plattorna får plockas upp och en del av fixet bilas då också bort men långt ifrån allt...
Tätskiktet går isönder till viss del och bland annat vid brunnsmasnchetten.
Skulle ni överhuvudtaget kunnat tänka er att bara lägga på ett lager nytt tätskikt på golvet i detta fallet och bädda in fixet mellan två tätskikt...
Nyfiken på olika åsikter för annan forumdeltagares räkning.
Redigerat:
Det råder delade meningar om den metoden men i valet att bryta upp golvet och förstöra tätskiktet eller riskera förhöjd fukt mellan klinkerlagren hade jag valt Mathias förslag.MathiasS skrev:
Dukarna ska ju klara att i princip alltid vara dyngsura så....
EDIT: läste lite noggrannare och såg att det var rollat på golvet eftersom det är betong. Då hade jag inte tvekat att bara lägga ett nytt lager klinker ovanpå.
Redigerat:
Sitter det så attans hårt att det inte är lönt att försöka ta bort det?
Har aldrig gått lös på ett badrum så jag är lite nyfiken.
Har aldrig gått lös på ett badrum så jag är lite nyfiken.
Det är inga säkert inga problem att bila bort klinkersen men att göra det utan att förstöra tätskiktet är i princip omöjligt om man ska ha bort hela golvet. Enstaka plattor kan man klara med viss teknik men även det är riskabelt.pbengtsson skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Rätta svaret är att hantverkaren i detta fallet var på väg att rolla på ett nytt skikt ovanpå fixresterna men kunden lyckades få dem att ta bort allt fix och tätskikt samt göra ETT nytt skikt med tätskikt.
Hoppas det blev bra sedan men det ska jag snart kolla av...
Hoppas det blev bra sedan men det ska jag snart kolla av...
Dubbla tätskikt är inte att tänka på. Golvet är dåligt lagt säger du men i vilket avseénde då ?. Är det bara estetiska fel typ tandning/fogsprång krokiga skift och du vet att underlaget ( den yta tätskiktet sitter på ) har föreskrivet fall och att plattorna ej är bomma så är enklaste sättet att lösa problemet att lägga ett nytt golv ovanpå det gamla, om höjder m.m tillåter. (Dock är det en del saker du bör tänka på om du gör det men det tar jag inte upp nu. )
Är det problem med att golvet är bomt ? ja isåfall testa att se om det går att plocka upp plattorna utan att skada tätskiktet då det i de flesta fall av bomgolv är vidhäftningen emellan klinkern och fixet som är problemet.
Men riskabelt och skadas tätskiktet är det genast värre.
( Samma sak här att det är en hel del saker att tänka på om man ska göra så här men det tar jag inte upp nu.)
Måste veta mer detaljer om golvet för att precisera en lämplig väg för att komma vidare.
Badrum är invecklat och rent allmänt tycker jag inte att man ska hålla på med sånt som "icke proffs" då små fel kan vara förödande.
Mvh
Bigge08
Är det problem med att golvet är bomt ? ja isåfall testa att se om det går att plocka upp plattorna utan att skada tätskiktet då det i de flesta fall av bomgolv är vidhäftningen emellan klinkern och fixet som är problemet.
Men riskabelt och skadas tätskiktet är det genast värre.
( Samma sak här att det är en hel del saker att tänka på om man ska göra så här men det tar jag inte upp nu.)
Måste veta mer detaljer om golvet för att precisera en lämplig väg för att komma vidare.
Badrum är invecklat och rent allmänt tycker jag inte att man ska hålla på med sånt som "icke proffs" då små fel kan vara förödande.
Mvh
Bigge08
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ett förtydligande känns på sin plats.
Det är INTE jag som gjort detta katastrofjobbet !
Jag var bara ute för att kolla hur det såg ut och då hade de redan bilat upp plattorna med sin Biltema-borrhammare och med 15mm mejseln bilade de bort de värsta knutorna i fixet (och skar således hål på tätskiktet lite varstans) men jag fick en känsla ganska snabbt att killen som höll på där bara tänkte blaska på ett nytt lager tätskikt ovanpå fixet så jag förklarade för lgh-innehavaren att han noga skulle kolla så de inte gjorde detta.
Det dröjde inte länge förrän han ringde mig igen och sa att de just tänkte göra så och jag sa att han skulle stoppa detta eftersom det är felaktigt tillvägagångssätt.
Han kollade detta med BKR och fick samma svar som jag gett honom och då påstod den s.k plattsättaren att det var helt ok med den typen av tätskikt som de jobbade med och då ringde innehavaren till deras support och det var naturligtvis inte ok.
Det senaste jag hörde var att de höll på att bila bort all fix ner till det gamla tätskiktet och att de lovat att det skulle göras om ordentligt.
Problemet med sådana skojare är ju att man måste övervaka dem hela tiden för att de inte ska kunna fuska.
Fick t.o.m en känsla av att de gör allt för att jobba i lgh när inte kunden är hemma för när jag skulle dit en fm, så hade de klart och tydligt sagt till kunden att de skulle komma på sena em.
Dock när vi kom in i lgh så var de redan där och höll på.
Skulle inte förvåna mig om anledningen just var att man skulle kunna gömma det gamla fixet med ett nytt lager tätskikt utan att någon fick syn på detta.
Hhmm...
Det är INTE jag som gjort detta katastrofjobbet !
Jag var bara ute för att kolla hur det såg ut och då hade de redan bilat upp plattorna med sin Biltema-borrhammare och med 15mm mejseln bilade de bort de värsta knutorna i fixet (och skar således hål på tätskiktet lite varstans) men jag fick en känsla ganska snabbt att killen som höll på där bara tänkte blaska på ett nytt lager tätskikt ovanpå fixet så jag förklarade för lgh-innehavaren att han noga skulle kolla så de inte gjorde detta.
Det dröjde inte länge förrän han ringde mig igen och sa att de just tänkte göra så och jag sa att han skulle stoppa detta eftersom det är felaktigt tillvägagångssätt.
Han kollade detta med BKR och fick samma svar som jag gett honom och då påstod den s.k plattsättaren att det var helt ok med den typen av tätskikt som de jobbade med och då ringde innehavaren till deras support och det var naturligtvis inte ok.
Det senaste jag hörde var att de höll på att bila bort all fix ner till det gamla tätskiktet och att de lovat att det skulle göras om ordentligt.
Problemet med sådana skojare är ju att man måste övervaka dem hela tiden för att de inte ska kunna fuska.
Fick t.o.m en känsla av att de gör allt för att jobba i lgh när inte kunden är hemma för när jag skulle dit en fm, så hade de klart och tydligt sagt till kunden att de skulle komma på sena em.
Dock när vi kom in i lgh så var de redan där och höll på.
Skulle inte förvåna mig om anledningen just var att man skulle kunna gömma det gamla fixet med ett nytt lager tätskikt utan att någon fick syn på detta.
Hhmm...
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det är ju från fall till fall och hur det ser ut samt vilket typ av tätskikt som använts.kamilenski skrev:
I detta fallet var det duk på väggarna och bör väl fungerat bra.
Jag har dock inte varit närvarande och sett hur de utfört arbetet så jag kan inte svara för att det är till 100% rätt utfört heller.