M
MMR: Samma som vi då, vi kommer också ha en vägg mellan bad och dusch och dörrar in till duschen. Golvytan blir 90x90 men då har vi murat en bit upp på väggen på ena sidan för att få en hylla för schampo och liknande så i axelhöjd är den 90x100 ungefär
4 svar · 72,2k läst
Azkel
Azkel: Hej på Er. Jag håller på med en bastustuga på knappt 11 m2, I den skall det finnas dels en bastu med klinkergolv samt ett duschrum med klinker och kakel. Jag har 2 funderingar innan jag påbörjar montering av väggar & golv. Golvet. Bjälklaget är reglar 45 * 220 med 30 cc i golvet, och sedan 22mm golvspån, måste man lägga golvgips sedan ovanpå eller räcker det med flytspacklet, eller
1 svar · 4,4k läst
B
Bigge08: Hej När man ser ditt foto på hur det ser ut vid golvbrunnen så finns det bara en sak du kan göra..STOPPA ARBETET och släpp inte in firman mer.Dom vet ju inte vad dom håller på med. Du kommer bara få mer problem längre fram om du låter dom fortsätta. Brunnsmanschetten måste ovillkorligen gå ner i golvbrunnen och sitta fast med en klämring. Som det ser ut nu på fotot så verkar ju
21 svar · 5,6k läst
·
Azkel
Azkel: Okej stickans, jag tror jag förstår vad du menar. Att resonera kring olika regelverk är nog helt okontroversiellt och görs hela tiden i detta forum. Din användning av orden "försäkringsbolag och lobbyister" fick mig att reagera även om du i nästa mening utvecklade ditt resonemang. Det ligger ju i sakens natur att många här har ett "dayjob" som inte är relaterat till byggande men utan
23 svar · 3,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Läs vad ? Det jag citerade tidigare eller ?
33 svar · 6,0k läst
haavard
haavard: Smaken är som baken...
9 svar · 4,9k läst
T
TokOve: HAFA? :S Ja inte konstigt att det inte fungerar, lämna tillbaka blandaren och köp en riktig blandare, från t.ex. FMM. //Rörisen Björn
3 svar · 1,7k läst
B
BigGitt: Ja! helt rätt. Kakelprimer.
5 svar · 1,6k läst
E
el_ias: vad jag har hört ska man unvika silicon i möjliga mån. Tror ej du behöver silicona där, huntonit taket ska dessutom var godkänns för fukt.
3 svar · 4,5k läst
M
Mikael Holmström: Jag letar febrilt efter en ny toalettsits till en mindre Ifö, troligtvis 90-talsmodell. Enligt K-Rauta finns det bara 2 stolar från den tiden men båda dessa är större än min. Från blandaren och fram till ringens framkant är avståndet bara 40 cm. Alla tips var jag får tag i sådan sits i Stockholmstrakten mottages med varm hand! Mikael
0 svar · 4,3k läst
H
hanton: Förmodar att det inte rör sig om så stora ytor och därmed inte någon större effekt. Kör med vanliga slingor eller matta och flytspackla över. Inget större problem då värmen går uppåt. När golvmaterialet väl är uppvärmt så håller det sig varmt och inga dippar sker ju i vamhållningen, det ser ju termostaten till. Kör själv med detta i både hall och duschrum i vårt hus från
10 svar · 1,9k läst
H
hempularen: Jag tror (gissar) att själva tätskitsmaterialet håller väldigt länge, kanske 100 år eller mer, det sitter ju väl skyddat bakom kakel. MEN hus rör sig, då kan skiktet spricka, plast i brunnarna som hela tiden utsätts för vatten med diverse kemikalier från schampoo, rengöringsmedel osv. kan brytas ned, bli spröda och spricka. Men som sagt håller det i 30 - 40 år så får man vara
5 svar · 6,5k läst
M
Mjoe: Då ska jag pröva med det, tack för hjälpen =)
4 svar · 2,4k läst
R
Ripley: Det är ju så att man kan bli galen, sent i våras köpte vi tätskikt till badrummet, Kiiltos system med kerasafe våtrumsfolie. I brochyren från Kiilto monteras den med Kiilto keragreen, men nu när jag gick in på kiiltos hemsida använder de något som heter Kiilto Pro k2 för att montera folien (i övrigt ser brochyren likadan ut http://np.netpublicator.com/netpublication/n99532249).
0 svar · 3,2k läst
miza1466
miza1466: ah, det där med manualer ...
3 svar · 3,8k läst
N
njitnjau: tackar!
6 svar · 1,9k läst
N
6 svar · 1,9k läst
Y
Yrrol: den sidan var lite uppmuntrande berörande priserna ja... blev sugen på [bild] massagebadkar för 4 personer.. 1830x1830x830mm (LxBxH) Med de måtten så är det väl ungefär som ett badkar och man bär kunna "ligga", inte bara sitta som en mupp? (ska man bygga spa-rum så ska de faen gå att va lite flexibel :)
3 svar · 1,1k läst
T
hokanp: Kiilto är en bra produkt. Deras fixbinder binder riktigt bra. Nästan fil för att få bort det från skinnet. Deras fogmassa är lite svår att få bort från klinker.
10 svar · 11,1k läst
K
Knifv: om du syftar på de färdiga lite fräckare 15x15 brunnslisterna ligger dom på runt 600-700kr. tror en vanlig golvsil ligger på runt 150-200kr, så ingen stor extrakostnad för en mkt snyggare finish om man ser till vad ett badrum kostar. Man kan ju även designa egna och få uskurna egna motiv, har dock ingen aning om va detta kostar.
3 svar · 1,7k läst
Raceman
Raceman: Ni kanske skulle kolla upp hur det blir med försäkringsfrågorna med ett badrum som inte följer fröräkringsbolagens regler.
3 svar · 2,1k läst
Bezt
Bezt: Det man kan göra är att sätta gips i taket och måla med en våtrumsfärg som man drar ner 1 dm och sen överlappar med tätskiktet, då får du en tät övergång och tätt tak.
1 svar · 1,5k läst
M
MMR: Läser man BKR så kan ju tolka det lite blandat, men väggar som står i direkt markkontakt behöver inte fuktspärras. På mina befintliga innerväggar sker det definitivt en kappilärstigning av fukten från marken via golvet och upp i innerväggarna så dessa fuktspärras inte. Däremot de nybyggda med plåtreglar i direktkontakt med plattan kommer fuktspärras
12 svar · 13,8k läst
H
hjärnstorm: [citat] Vild gissning:rolleyes:. Lärlingsbok/yrkesbevis?, är tex ca fyra års lärotid för golvläggare, detsamma för kakelsättare eller murare. Håller med om att många badrum blir dåligt gjorda men det finns också många "hemmafixare" och oseriösa som tagit sig in i branchen, men då är de ju heller inga fackmän. Ett problem inom branchen men de flesta som gjort sina läroår är
9 svar · 7,3k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: Tycker Hafa brukar sälja ut sin kollektion för 50% - 70% nu och då.....
6 svar · 3,4k läst
Bezt
Bezt: Hänger inte riktigt med men sån här kanske? http://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1123
6 svar · 1,5k läst
A
Adielsson: Hej! Jag undrar om någon vet var jag kan hitta en lathund med mått som visar på vilka höjder badrumsinredning skall sitta? Det gäller t.ex. tvåtautomat, pappersdispenser, hygienpåshållare, krokar osv. Jag har för mig att det finns en standard med mått som anger på vilka höjder allt sådant skall sitta, och även i relation till varandra, men jag hittar den inte. Någon som vet?
0 svar · 1,8k läst
nino
nino: Komihåg att även spara en monteringsanvisning på tätskiktet!
29 svar · 4,9k läst
J
juggler: Har bestämt mig för att inte ha diffplast i badrumstaket av två anledningar: 1. Har inte fått något entydigt eller övervägande svar på detta. 2. Om jag nu är rädd för fukt i bjälklaget så känns det naturligt att satsa pengarna/tiden på ett bra ytskydd istället för två medelmåtta skydd i olika nivå.
6 svar · 3,5k läst
K
KakelDanne: man kan ju alltid hoppas att han skar av mattkanten rakt och sedan satte en remsa med gummi över kanten och sedan gummade golvet.kolla om det sitter någon klämring i brunne..
21 svar · 7,4k läst
·
Y
Yrrol: Svedbergs har några nya kar som är mycket tystare än de äldre. Fast jag fann ingen modell som tilltalade riktigt. Vet ni om någon mer har släppt tysta jetbad? Så svårt att hitta något bra till mitt lilla badrum :(
0 svar · 797 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.