Jag har fått mitt badrum helrenoverat av hantverkare. Kaklet på väggarna är matt vitt i storlek 25x40 cm. Jag letade runt en del innan jag bestämde mig för just en modell eftersom jag vill att ytan på kaklet skall vara glatt trots att det är matt. Först köpte jag en modell själv, men den lämnade jag tillbaks pga diverse fel på plattorna. Sluliga valet blev en platta för 229 kr/kvm som jag lät hantverkaren köpa och frakta hem. Plattorna i butiken hade alla de egenskaper jag ville ha.
Nu är hantverkaren klar och då visar det sig att ytstrukturen på kaklet varierar mycket. Många plattor är glatta som jag vill ha dem, men många är sträva med en apelsinskalsliknande yta som jag kämpade för att inte få. Hade jag velat ha det kunde jag tagit hälften så dyrt kakel.
Hantverkaren skyller naturligtvis på kaklet medan kakelförsäljaren menar att det inte spelar någon roll att en del är sträva.

Jag är ordentligt missnöjd och funderar på om man kan driva detta vidare till tex ARN. Finns det någon chans att få gehör där?
Är det bara jag som bryr mig om sådant eller kan det påverka pris vid en eventuell försäljning av lägenheten?

Tacksam för synpunkter.

Vet inte om det påverkar pris vid en försäljning? Om det bara känns (när man för handen över dem) kommer nog inte speciellt många spekulanter att uppmärksamma detta. Om det däremot ser väldigt illa ut kan det ju eventuellt få en betydelse för vad spekulanterna är villiga att bjuda på lägenheten?

Men det är väldigt svårt att säga eftersom spekulanternas budvilja beror på så många andra faktorer. Är läget bra, avgiften låg och resten av lägenheten i hyfsat skick tror jag inte att folk blir avskräckta p.g.a. några kakelplattor?

Däremot skall du ju inte acceptera att få matta plattor om du har köpt blanka. Matta plattor är ju svårare att få rena (helt oavsett vad säljaren i kakelbutiken säger).

Men det är inte så att plattsättaren inte har fått bort all fog på plattorna? Det kan ju faktiskt bli en tunn hinna av fog när man går på med svampen på slutet. Testa att skrapa lite på en av de matta plattorna...

I sådana fall bör ju din plattsättare komma tillbaka och göra rent dem ordentligt.

Redigerat:
Tyresö
Jag tycker inte att du ska göra en stor grej av det där.
Själv skulle jag bara bry mej om man kan se skillnaden, alltså om det syns att det är skillnad på ytan. Det kan bli snyggt eftersom då blir väggen mer "levande" om man blandar plattorna från alla paket på hela väggen.

Tack för svaren.

eviljava:
Jag ville ha matta för jag tycker att det är snyggare, men för att det skall vara lättare att göra rent så vill jag ha en glatt yta.

Det syns ingen skillnad mellan plattorna, åtminstone inte på lite avstånd. Tittar man riktigt noga så kan man urskilja "apelsinskalsytan".
Jag får väl acceptera det hela. Det är bara frustrerande att man inte får det man vill ha och tycker sig ha beställt. Om jag kaklar något i framtiden så kommer jag personligen att granska plattorna innan de sätts upp.

Plattor kommer från olika bränningar. Det man ser i affären kan skilja sig från det man beställer. Det har berättat en kille på BBM. Näe jag skulle köpa plattor till hallen så har jag bet om att de ska ta hem platta från aktuell bränning.

T
Känns lite petigt att man klagar på hur en platta "känns" på ytan??

Kakelförsäljare brukar väl reservera sig för skillnader i kaklet, speciellt vid olika bränningar (batcher).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.