7 233 läst ·
5 svar
7k läst
5 svar
Hållbarhet fogbruk
Om man läser på förpackningar för fix och fog brukar hållbarhet uppges till ca 6 mån. Hur många har använt äldre fix och fog? Om man öppnat förpackningen och rullar ihop öppningen hur länge skulle ni använda er av fogen?
Själv har jag använt fix och fog som säkert var 1½ år i öppnad förpackning i en mindre yta i ett förråd och har ännu inte sett någon skillnad. Nu är jag på gång att foga en liten dusch som stått oanvänd och ofogad i över ett år. Vågar man använda fog som är 1½ år i ett våtutrymme?
Själv har jag använt fix och fog som säkert var 1½ år i öppnad förpackning i en mindre yta i ett förråd och har ännu inte sett någon skillnad. Nu är jag på gång att foga en liten dusch som stått oanvänd och ofogad i över ett år. Vågar man använda fog som är 1½ år i ett våtutrymme?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 229 inlägg
Har använt 10 år "för gammalt" bruk som efter ytterligare 10 år sitter bergfast. Det vet jag eftersom jag fick kratsa ur fogen runt en platta för att byta denna. Ej våtrum. Höganäs någon produkt som var i öppen påse, men hade stått kruttorrt. Pratade då med en "betongkille" först som bara sa att om det känns lika starkt som nytt bruk är det OK. Kan ej svära på att så är fallet med andra produkter. Du får säkert fler svar om detta.
Däremot är risken betydligt större för kontaktallergier efter brukets bäst-före-datum. Handskar på, vilket jag också anammade.
Däremot är risken betydligt större för kontaktallergier efter brukets bäst-före-datum. Handskar på, vilket jag också anammade.
hur gammalt är gammalt flytspackel?
Klicka här för att svara