M
moOd: [citat] Yep. Golvvärmen på EPSen och täck dem med flytspackel.
6 svar · 10,5k läst
V
villafors: Är våtrumsskiva Fermacell en bra skiva? http://www.gsbyggvaror.se/produkter/skivmaterial/VaTRUMSSKIVA_FERMACELL.html Den är billigare än http://www.gsbyggvaror.se/produkter/skivmaterial/VaTRUMSSKIVA_WAB_BOARD.html Men WAB kanske är bättre? Vilken bör man välja och varför?
0 svar · 4,7k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det är alltid svårt att svara på en sådan fråga då förutsättningarna är så olika och vad ska ingå i montaget... Ska det ordnas med el och vvs... Är det mycket special med krönlister, spotskivor, belysning, frisidor m.m m.m Att bara montera upp färdiga stommar om underlaget är ok tar ju inte så lång tid... 17st stommar idag med en del frisidor och spottar i alla väggskåpen
15 svar · 9,3k läst
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: suck, jag har nog brännt min el patron då jag testade att lufta det och det var sjukt med luft, tyckte väl att det var dåligt med värme..
11 svar · 25,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Förvisso skriver han "alla hörn" men det betyder ju inte att han lagt i golv/väggvinkeln... Han har kanske bara lagt i "alla hörn" som man ska eller bör lägga silicon... ;)
9 svar · 10,8k läst
v-g
v-g: Nu är ju valet gjort men jag tycker de flesta fördelarna pekar mot vägghängt: 1. Man kan hänga den högre, bra när man blir äldre och skönt när man är yngre ;) 2. Städningen! även om nya limmas med silikon är EN kant svårare att städa än INGEN kant ;) 3. Estetiken, en vägghängd tycker jag är snyggare än en golvstående av samma modell.
7 svar · 3,5k läst
A
andreasge: [citat] Nej, det spelar väl ingen roll hur det ser ut, men jag tänkte att det ev skulle bli snyggare med de fördelare jag redan har. Frågan är bara om det är OK enligt konstens alla regler? Det är långt till matningen. 2 trappor ner, genom golvet, utomhus, in genom källarväggen och vidare in ett par meter. Därför valde jag att endast mata med 2*20mm PEX
8 svar · 1,9k läst
F
byggare henke: har du städat ur badkaret med kalkmedel? kan va så enkelt
8 svar · 14,8k läst
Stefan N
Stefan N: Det är ok med våtrumsfärg på väggarna med, det är ju ett godkänt system.
1 svar · 2,8k läst
A
andreasge: [citat] Vi har ett gammalt hus som i princip saknar fungerande badrum. Vi har i princip en enda rimlig chans att bygga ett och det blir där det blir och får de mått det kan ha. Alla andra lösningar skulle innebära en renovering som skulle kosta mer än vad vi har råd med och mer än vad som är skäligt att lägga på detta hus... vi följer alltså inte några regler utan vill bara veta
4 svar · 1,7k läst
E
essetR: Ok. Tack för det! Då slipper vi jobba i onödan... :)
8 svar · 1,3k läst
B
BigGitt: Sprickor orsakar inte kondens!
9 svar · 8,7k läst
T
tank77: [citat] Japp!
3 svar · 1,6k läst
T
G
Garberg: Inser att jag är flummig... Vad jag menar är: Går det att bygga en sockel av Do-it plattor, kakla den och ställa en duschkabin på? På så vis skulle jag kunna leda in avloppet från tvättmaskinen under sockeln.
1 svar · 2,8k läst
·
H
HEM2121: Har du någon bild som visar hur du tänkt dig? På denna länk kan du söka på tvättställ http://www.vvs-links.nu/
1 svar · 1,6k läst
J
johanfl: Bygghöjden är en faktor, därför använder jag spårade skivor. //Johan
2 svar · 892 läst
V
Verlaine: Är det någon som känner till om det finns någon återförsäljare av CE.SI.-kakel i Stockholmstrakten? Hittade kaklet via http://www.svenskakakel.se/ men de har bara butiker i Malmö, Göteborg, Halmstad och Helsingborg. Tacksam för tips!
0 svar · 3,2k läst
M
MMR: Tyvärr är den gamla väggen väldigt ojämnt teglad så jag var lite rädd för att jag inte kan bygga tillräckligt med fix och därför funderade jag på gipsputs som nog kan fylla ut mer. Visserligen kan man kanske lokalisera de värsta "dalarna" och putsa upp dessa först
2 svar · 1,2k läst
Smackbonk
Smackbonk: Hej! Du behöver inte ha tätskikt i taket, där funkar vanligt gips. Jag har gammal vind utan ångspärr så jag spacklade med våtrumsspackel och målade helt enkelt taket med våtrumsfärg så det ska hålla för ångan i duschen. Om du har ångspärr på vinden vet jag inte om du kan måla med våtrumsfärg men det är ju inte helt tätt så det borde du kunna göra.
19 svar · 4,5k läst
JPA666
JPA666: Tja,beror ju en smula på ifall detta är före eller efter renovering av badrumet... Är det före renovering så är det jhu inga problem att dra dräneringsröret genom väggen och till golvbrunnen i duscutrymmet. Är det efter renovering och befintliga väggar med färdigt tätskikt så skulle jag nog dra röret till avloppet till tvättstället... då slipper du göra hål i väggen i
1 svar · 1,7k läst
·
K
km5miel: Hej, Någon som vet om man kan köpa en färdig "Ölandsbrunn"? Är ute efter att sätta in en liten kallvattenpool i mitt altandäck för doppning efter bastu. Har sett liknade vid en del spaanläggningar. Tack på förhand! Mikael
0 svar · 2,1k läst
T
tsj: Tack för svar. Jag har kollat fallet och provspolat och det rinner ner hyffsat bra vid området där jag har draperiet. Man ser tydligt fallet om man kollar längs golvet. Jag är dock ingen expert på området :S
4 svar · 3,3k läst
G
gaia: [citat] Håller med.... har gjort det, ritsat en och annan platta i farten. Mejram, bli inte för ambitiös , byt bara i duschen :) gaia
5 svar · 2,4k läst
JPA666
JPA666: [citat] Ja,slangen ansluter du direkt ifrån ballofixen till vattencisternen med gummipackningen som medföljde slangen.
3 svar · 4,2k läst
M
Mejram: Konstigt att dt inte finns "tvågreppsblndare" ädär man reglerar temperatren på ena greppet och flödet i det andra... Jagar vidare efter blandare...
2 svar · 1,1k läst
H
Holpers: Det är betong nu eftersom det är i källaren. Inget trä alls.
10 svar · 4,1k läst
·
A
andreasge: Hur gör jag för att fästa en finsågad, träpanel i ett badrum när tätskiktet är klart?
0 svar · 1,2k läst
A
andreasge: Jag behöver passera 3 av 5 reglar i bjälklaget med ett 4"-rör till toaletten. Dessutom blir enklaste/rakaste vägen i 45 grader mot reglarna. Detta innebär såklart en kraftig försvagning av reglarna som för övrigt är 45*170mm. Hur bör jag göra håltagningen och hur ska jag förstärka bjälklaget?
0 svar · 1,5k läst
S
sparq: Tack ska ni ha för tipsen!
8 svar · 46,0k läst
·
marie10663
marie10663: Hej har ett bekymmer med badrummet/toaletten i stugan. Utrymmet är begränsat och därför har vi nu rivet en vägg och gjort så att vi i den tidigare toaletten kan få in en dusch med. Eftersom det är en västkuststuga från 60talet så är utrymmen starkt begränsade men nu har vi i alla fall fått till det så att det är en nisch som vi tänkte kakla in och ha som dusch. Men för att lösa
0 svar · 4,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.