Vi har ett knappt tio år gammalt badrum med helkaklade väggar och måöat betongtak. I taket ovanför badkaret får vi röda fläckar. Färgen är ungefär densamma som hos T-röd. Fläckarna är lätta att torka bort med en fuktig trasa, men de återkommer efter några månader. Trasan blir alldeles röd av att torka taket, men det röda är helt luktlöst.

En bekant tror att det rör sig om någon form av mikroorganism. Det kanske stämmer, men vi har verkligen ingen aning om vad det är. Hoppas någon kunnig på forumet kan bringa klarhet i detta och även komma med tips på hur vi ska göra för att fläckarna inte ska komma tillbaka.

Om det nu är mikroorganismmer finns "fungicid preparat" som man sprayar på tex betong för att ta död på mikroorganism. Finns att köpa i bygghandeln.

Vet dock ej hur det reagerar på färg, men kanske kan prova på en bit där det inte syns först.

Klorin är också bra mot mikroorganismer men det är klart aggressivt mot färg m.m. Så samma sak där prova där det inte syns. Eller alt späd ut det.

Jag funderar däremot om det är så att det är fel färg i taket så att fukten går vidare upp i betongen? Eller rent av ligger ett annat våtrum ovan på som kanske ska undersökas?

Redigerat:
Fungerar ventilationen bra? Känner igen att jag hade något liknande i en gammal lägenhet med självdrag (vadå drag...) en gång i tiden. Det var en hyresrätt så jag brukade "rolla" taket med klorin. Säkert inget att rekommendera dock...:cool:

Alfredo skrev:
Fungerar ventilationen bra?
Förmodligen inte, eftersom han har mikrobiell påväxt i taket...

eviljava skrev:
[länk]
Tack, den beskrivningen stämmer ganska bra. Beäggningen är dock inte det minsta slemmig hos oss.

Vi får försöka förbättra ventilationen (gemensam mekanisk frånluft i ett flerfamiljshus) i samråd med vår bostadsrättsförening. Först blir det dock en rejäl klorin-skurning av hela badrummet.

_chrille_ skrev:
Jag funderar däremot om det är så att det är fel färg i taket så att fukten går vidare upp i betongen? Eller rent av ligger ett annat våtrum ovan på som kanske ska undersökas?
Jag tror inte det är något fel på betongen och det finns inget annat våtrum ovanför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.