6 007 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Snåla med flytspackel...
Hej.
Jag ska flytspackla mitt nya badrumsgolv på 15 kvadrat med vattenslingor i.
För att spara in på spacklet så hade jag en idé på att "lyfta" golvet där det inte är några slingor. Helt enkelt genom att limma/skruva dit remsor/bitar med golvgips.
Är detta idiotiskt, smart, snålt eller vad?
Motivera gärna er åsikt.
Tack.
/Hans.
Jag ska flytspackla mitt nya badrumsgolv på 15 kvadrat med vattenslingor i.
För att spara in på spacklet så hade jag en idé på att "lyfta" golvet där det inte är några slingor. Helt enkelt genom att limma/skruva dit remsor/bitar med golvgips.
Är detta idiotiskt, smart, snålt eller vad?
Motivera gärna er åsikt.
Tack.
/Hans.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 inlägg
Jag ser 2 "problem". Dels så har jag för mig att golvgips (kartongklädd) överhuvudtaget inte får finnas i ett våtrumsgolv med dagens regler.
Dels så skall gips limmas med speciallim som kostar typ 75kr per kvm (prisuppgiften är några år gammal sedan jag räknade på ungefär samma tanke som du). Dvs limmet plus gipsskivan kostar ungefär lika mycket som det insparade spacklet.
Försök istället hitta bra pris på spackel, det skiljer väldigt mycket. Jag handlade en större mängd hos kakelplattan i Karlstad. Fick hem ca 1 ton som postpaket (posten körde hem det till dörren). Tror att frakten gick på 600kr, och spacklet kostade 100 eller 120 kr/säck.
Dels så skall gips limmas med speciallim som kostar typ 75kr per kvm (prisuppgiften är några år gammal sedan jag räknade på ungefär samma tanke som du). Dvs limmet plus gipsskivan kostar ungefär lika mycket som det insparade spacklet.
Försök istället hitta bra pris på spackel, det skiljer väldigt mycket. Jag handlade en större mängd hos kakelplattan i Karlstad. Fick hem ca 1 ton som postpaket (posten körde hem det till dörren). Tror att frakten gick på 600kr, och spacklet kostade 100 eller 120 kr/säck.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis så är det...
Ska du ha gips så måste det vara speciell golvgips som är dyr och svår att få tag på.
Den måste limmas med t.ex LIP Flexicol som är svindyrt.
Dessutom är där ett annat problem och det är att du ska kunna armera golvet och få en sammanhängande "kaka" som är minst 12mm tjock...vilket lär bli svårt i skarven där du skulle ha gipsen då...
Nä... snåla inte !!!
Ska du ha gips så måste det vara speciell golvgips som är dyr och svår att få tag på.
Den måste limmas med t.ex LIP Flexicol som är svindyrt.
Dessutom är där ett annat problem och det är att du ska kunna armera golvet och få en sammanhängande "kaka" som är minst 12mm tjock...vilket lär bli svårt i skarven där du skulle ha gipsen då...
Nä... snåla inte !!!
Tack för svaren.
Jag kanske inte förklarade så bra. Jag tänkte mig ha gipsen under spacklet och det kommer att bli minst 15 mm spackel på det tunnaste stället.
Ang kartongklädd gips så är det ju godkänt på väggar enl GVK så varför är det inte godkänt under golvspackel som bekläs med våtrummsmatta?
Vad sägs om skruva dit spånskiva istället?
/Hans.
Jag kanske inte förklarade så bra. Jag tänkte mig ha gipsen under spacklet och det kommer att bli minst 15 mm spackel på det tunnaste stället.
Ang kartongklädd gips så är det ju godkänt på väggar enl GVK så varför är det inte godkänt under golvspackel som bekläs med våtrummsmatta?
/Hans.
Kör på spånskivan om du tvunget ska snåla in!Hans H skrev:Tack för svaren.
/Hans.
är det något man inte ska snåla på så är det flytspackel. finns riktigt skit som inte ens flyter ut och sedan finns det säckar som man undrar om det finns någon cement i överhuvudtaget. 15 kvadrat är stort för att vara badrum. jobbar man inte med flytspackel normalt så är det en tuff uppgift att fixa med fall jämnhet utan svackor eller rillor mm. 15 kvadrat.. vi snackar ju en pall nästan beroende på nivån man ska upp i. weber har i min mening absolut bäst spackel, men smakar det så.....
ja, med rätt grejer man trivs med kan det till och med vara skoj att konka 15 säck själv halv två en fredag... nja nu överdrev jag men du hajar vad jag menar.....
Jag hade inte tänkt att flyta golvet själv utan ta hjälp av folk som sysslar med sånt som yrke.KakelDanne skrev:är det något man inte ska snåla på så är det flytspackel. finns riktigt skit som inte ens flyter ut och sedan finns det säckar som man undrar om det finns någon cement i överhuvudtaget. 15 kvadrat är stort för att vara badrum. jobbar man inte med flytspackel normalt så är det en tuff uppgift att fixa med fall jämnhet utan svackor eller rillor mm. 15 kvadrat.. vi snackar ju en pall nästan beroende på nivån man ska upp i. weber har i min mening absolut bäst spackel, men smakar det så.....
I och med att badrummet är ca 5 meter långt och dörren in sitter i ena kortänden samt brunnarna hamnar i andra ändan så blir tjockleken vid dörren ganska mastig. Därav min tanke på att snåla in.
Tack för att ni luftar era åsikter om mina tankar.
/Hans.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det blir väl lika tjockt vid dörren oavsett om du höjer med flytspackel eller annat material plus flytspackel.
Sååå våldsamt fall behöver du ju inte ha heller om du har de avstånden...
Se bara till att ha rejält lokala fall vid brunnarna och att det inte förekommer bakfall på resten av ytan.
Sååå våldsamt fall behöver du ju inte ha heller om du har de avstånden...
Se bara till att ha rejält lokala fall vid brunnarna och att det inte förekommer bakfall på resten av ytan.
Klicka här för att svara