Badrum
Stringfellow Hawke: Room328 genom Höganäs funkar perfekt... Så här såg mitt badrum ut när jag gjorde det där.
Paul-Staffanstorp: Jag förstår inte riktigt hur du menar men om du har bakfall så bör det ju stå vatten i hela brunnen om du drar upp vattenlåset... Om det bara är lite vatten en bit in i röret kan jag inte se att det är några problem för då snackar vi inte många ml...
Paul-Staffanstorp: Möjligt att det är så men det står ingenting om mögelresistent och det står att den inte bör användas där den utsätts för vatten vilket jag tolkar som att den inte är att rekommendera i badrum. Men men... jag vet inte så noga för jag har aldrig testat den i sådana utrymme.
rocapeei: Hejsan! Jag har en duschblandare som skall bort för att jag skall fixa tätskikt och kakel i badrummet. Svårt att hitta beskrivningar för hur jag skall göra med kopparrören som kommer ut genom väggskivan. På anvisningen för tätskiktet står det att jag skall "kontakta rörleverantören" för info om fixeringen av rören. Rören är 12 mm koppar längre in klädd med vit plast. Hålen
Pulser: Huset byggdes 1990. Badrummet renoverades 2007. Är den renoveringen som gjordes 2007 godkänd då de inte har flyttat brunnen? Om brunnen är från 1990, vad kan man hänvisa till att den inte är godkänd om så är fallet? BRK säger brunnar producerade innan 1990.
RobbanB: Jag ska snart renovera mitt nya badrum i lägenheten jag kommer flytta in i. Rummet är 1,82x1,52, således ganska likt erat i m2. Jag ska också sätta in en duschhörna men räknade bort en sådan med två öppningsbara, och kommer nog gå på denna modell: http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=56993 Med tanke på att jag inte har så stort badrum tänkte jag ta denna
Lundatompa: Hej, Jag är på gång med att renovera ett mindre badrum. Jag var på besök i England häromdagen och blev inspirerad av en mycket kompakt lösning. http://www.utopiagroup.com/clgotg.html Denna ger inbyggnads wc utan att man måste kakla ut en större låda. Dessutom ger den en lättare känsla då underskåpen endast är 30cm djupa. Jag har letat förgäves för en liknande lösning från ett
Dantonsson: Hej! självklart fog på golvet inte silikon runt slukristen som tidigare sagt . sen tycker jag att du ska ta våtrumssilikon i golv och väggvinkel även i hörnen om du har plattor på väggen ! blir snyggast så eftersom det är svårare att få en jämn och fin fogrand än en snygg silikonrand. sen så blir fogen svårare att städa av i golv och väggvinkel så smuts lättare sätter sig
Dantonsson: Hej! tycker det ser förskräckligt ut och förstår inte hur man kan gå ifrån ett jobb när det ser ut som det gör på vissa av bilderna ! hoppas allt löser sig :-) mvh plattsättarlärling.
Dantonsson: Skulle rekomendera antracitfog/mörkgrå på svarta och ljusgrå på dom vita .
hempularen: Det var lite i de banorna jag tänkte med mitt förslag. Sådant är ganska vanligt utomlands, ex. i USA har jag sett väldigt många rum med liknande lösningar, ofta med belysning uppåtriktad mot taket från kanten på lådorna, ger bra dold indirekt belysning av rummet.
isabelwaland: Eftersom ingen svarar så svarar jag själv.. .efter idogt letande hittade jag varningar. Vilket jag förväntade mig då sidan är taffligt uppbyggd utan serienummer och konstiga översättningar till svenska och andra språk. En kvinna har bland annat blivit blåst på 4750 euro. Läs nedanstående länkar.
Yrrol: Har ett litet rum som förr var tvättstugan men nu ska det få bli datorrum så ska skruva bort blandare och plugga osv. Men brunnen kvarstår... Finns det helt släta lock som man hade kunnat siliconat fast så det håller tätt? [bild]
Anton_Chigurh: Jag har sett det någonstans på nätet så det finns garanterat! Kapar tråden med en annan vägghängdtoalettfråga, jag vill ha en så kort skål som möjligt, vart hittar jag universums kortaste vägghängda wc-skål?
Anton_Chigurh: Jag tänkte till så jag fick ont i huvudet och gjorde en riktigt snillrik klippning och omlottläggning som borde göra damerna i syjuntan gröna av avund.
kaked08: Hej Allt arbete ligger på totalentreprenad, vilka inkluderar golvbrunnenv i sitt arbete. Fuktgenomträngningen var visst sådan att de valde att bila bort all fukt, inkluderat hela stamavloppsledningen fram till höjd med badrumsväggen + ytterligare 3 veckor ställtid. Badrummet ligger i ett dåligt läge avseende luftgenomströmning. Jag har dock, med det här arbetet, börjat fundera på vart
thestaar: Det är ju ingen fara om det är ett korrekt utfört tätskikt under fixen.
BigGitt: Sketen? Inte ens dett utrycket räcker... Själv tycker jag det är skumt med godkännandet. Den är både tunn som svag.
Glufsglufs: Kolla lite på olika fabrikat på slingor och vad som krävs för att förlägga dom samt som kamilenski sa, kolla reglerna om vad som krävs för golvet i sig.
RobZombie: [citat] Det är inte elslingan jag reagerade på utan själva flytspacklet. Normalt flytspackel måsta fuktskyddas för att hålla.
lordi: Ett tips, det finns speciella stosar för wc, som man drar upp i golvet. Då passar stolen direkt, med bara en gummimanschett imellan. De ser ut som ett 110 rör, som är förstorat i ena änden. Finns både som rak och 90 böj.
rudhan: Vi är i slutklämmen på renoveringen av vårt badrum, jag gör ett försök med ett par bilder, hoppas det ger nån idé av hur det ser ut. Spottarna är sex stycken sexwatts LED-spottar, dimbara. Rummet är sex kvadratmeter stort med svart klinker på golvet och det ljuset räcker gott och väl. Första bilden tagen längst inifrån, två spottar över vardera handfat, en mitt i taket och en
Returia: Om du går in på Horus hemsida: http://www.horusfrance.com/en/ranges/Traps.html så finns det lite olika bottenventiler som du kan få i vilket utförande du vill; borstad nickel, mässing, krom, koppar osv. Du kan beställa dem hos via Badex återförsäljare, men billigare blir det att beställa från Backa entrepenad.
Steksmar: Idé: Planerar på att göra om mitt kök till badrum. Förutsättning: Finns redan klinker + värmeslinga (del av en större slinga) varav ca 70% av slingan ligger utanför köket.Slingan som ligger i köket idag kommer inte täcka det framtida badrummet. Fråga: Kan jag spackla samt lägga ytterligare värmekabel i det framtida badrummet?
andreasge: Hej! Jag har kommit över ett mycket fint runt fönster som kommer passa utmärkt i vårt blivande badrum. Fönsterkarmen är hela 220 mm djup och nu undrar jag hur tätskiktet bör lösas. Jag har sett många badrumsfönster där smygarna är kaklade. Jag skulle gärna ha smygen kaklad men karmen är ju så djup att det egentligen är onödigt. Är det OK att endast ha karmen målad och att
svanted: hej alla... bygger ett nytt badrum på övervåningen och tänker ha klinkers å golvvärme. men min fundering gäller att husets kortvägg som rummet vätter emot lyfts några millimeter vintertid, pga markfrosten.. vilket gör att långsidan på golvet i nya badrummet, som är fäst i kortväggen som lyfts, åckså kommer att lyftas kanske 5mm. vilket ju inte är bra med tanke på att golvet
_chrille_: Finns lister som man limmar fast i golv och mot vägg. Som man bygger upp glasblocken mot. Men finns även det som muras upp direkt med glasblocksbruk. Här har du en liten instruktions film som visar med list och lim.d^_^b Prata med någon i byggvaruhandeln.
Anton_Chigurh: Tack för svaret! Ja, det ligger rör och isolering i bjälklaget. Vet inte varför det är byggt såhär men jag antar att det gick snabbare att bygga dom här en miljard radhusen back in 1963.
HerrPeter: Jag skulle kalla den för 'rörklammer', men det är en ganska ogrundad gissning...