Badrum
Stefan N: Det går inte plocka upp golvet utan att fixa väggarna med. Det känns som det är det enda rätta för att få ordning på fallet. Att lägga nytt ovanpå det gamla blir ingen bra lösning.
kinshasa: Märket borgar ju i sig för kvalite, så frågan är ju inte direkt trängande- men ändå: funderar på att köpa 1-2 st (normala golvmonterade med öppet vattenlås) till sommarhuset, är det någon som har dessa modeller och upplevt några egenheter med dem som man som köpare kanske skulle vara intresserad av. Som jag har förstått det fungerar toaletten lika bra utan de blåa
fungsgard: Men det löser man väl inte genom att sätta kakelramen lite högre? Vattnet kommer väl fortfarande att rinna ner mellan karet och kakelramen? Kanske lite mindre vatten visserligen, men blött lär det bli på golvet så länge du inte på nått vis tätar mellan kar och vägg/ram. Eller har jag otur när jag tänker nu? :P
Anhyan: Här finns branchreglerna att hitta, iaf om du ska ha kakel: http://www.bkr.se/branschregler.asp
Paul-Staffanstorp: [citat] Såå heter kanske det jag syftade på tidigare... d^_^b
magnusj: Tycker det är hopplöst att foga glasblock. Använde en snabbfog som rekommenderats här, men det tog ändå flera timmar innan den hårdnade i den breda och djupa fogen. På glasblocken brann det däremot fast direkt. Tips för att få bort det? Hur tåliga är dessa billiga Bauhausblock? Dvs, hur hårt material kan man skrapa med utan att det repar?
antoos: jag tänkte ha matta i badrummet... när det gäller storleken på hålet så undra jag bara för vilken felmarginal jag få ha då jag sågar ut det hela mvh Andreas
steve5432: Vi tycker att neptun har bra badkar, vi kör ett diamant duo. /Steve
bigsnucke: Kladd och gegg ifrån väggkaklandet rasslar ner på ditt nya fina golv annars. En del tycker det är lättare att få en jämn och snygg avslutning vägg/golv då man lägger golvet sist och ser fogen uppifrån.
snuttjulle: Problemet kan komma framöver om föreningen bestämmer sig för att vid det stora stambytet vill de flytta på stammarna vilket gör att ditt jobb hamnar helt fel. Kolla hur långt fram planerna på stambyte är och gör ev en fuskrenovering med färg fram till det kommer.
båtsnickarn: pax 230/231 kan detta och lite till, den har elektronik för tid- och fuktstyrning och kan styras av tänt eller släckt ljus
RobZombie: Ett målat tak i ett badrum behöver bara uppfylla klass VA (vattenavisande). Målarna som hjälper mig ibland hävdar att det innebär att det räcker med att måla ytan med en färg med lite glans i. Dvs vanligt lätthand för skarvspackling och köksfärg bör räcka för ett tak i ett badrum. Blir det mögel i färg eller fog bör man se över ventilationen.
Hemmakatten: Kolla på megabad, tysk internethandel. De har många, många handfat och bra priser. har själv handlat allt vårt porslin där (handfat, toa mm). Handfat heter Waschtische på tyska, de har engelskspråkig personal i kundtjänsten. http://www.megabad.com/katalogB22.php?katalogid=72240&sessionnr=Tnd9c43DqUHySRHphYIK&sessionid=26338648
Azkel: Har det hänt något i detta Tobbemannen? Man är ju nyfiken... Mvh / Azkel
Paul-Staffanstorp: 34200:- är ju sinnessjukt mycket pengar om det så skulle tagit en hel vecka i anspråk... /40tim = 684:- +moms per timme... Nu tar det ju på sin höjd två dagar så det är ju bara att tacka nej... ;)
kinshasa: Jag stod inför samma situation för några år sen och valde då alternativ 3 - vilket visade sig enkelt och billigt - samt erbjuder möjlighet att kika lite närmare på reglar och anslutande väggskivor och kolla att dom är OK innan man smäller upp ny vägg + beklädnad som förmodligen ska sitta ett stort antal år till. Lycka till.
OHE: [citat] I måleribranschens regler för våtrum framgår hur man överlappar tätskikten för att säkerställa konstruktionen. Se http://www.maleri.se/PageFiles/138/Branschregler%20m%C3%A5lade%20v%C3%A5trum%202008.pdf
Jan-Å: Förstod inte riktigt, tvåplanshus är för mej ett hus med 2 våningar, om gästtoa och tvättstuga ligger på samma övervåning som samtidigt är entréplan vart det svårt :) Är det enplan med källare kanske? Bila upp golv för avlopp är inte speciellt svårt men dammigt och slitsamt. Jag tycker det är för dyrt att leja bort eftersom det inte är speciellt svårt, vet därför inte vad
umit: jag har köpt min juli 2009, och jag får inte använda den, jag hade köpt schönox.
MMR: Men vad skall du ha för ytskikt då? Keramiskt? (kakel/klinker) isåfall är det ju bara att glömma GVK eller? och då är det duk som gäller på skivor i våtzon 1. Men de flesta tillverkare kan ju blanda system, då kan du ju använda upp ditt rollade skikt på golvet och sätta duk på väggarna. (om det är så din fördelning betong/skivor) ser ut
moOd: Ok.. en idé bara. Om jag lyfter brunnen lite, typ de 0,5mm det går att lyfta på ena sidan, och sedan sprutar in PL400 in genom ett av skruvhålen.. skulle den sitta då tror ni? :)
collo: Hej Coolman, Det finns "emaljfärg" att köpa som fungerar att måla med. Det håller.
Funck: Jag ska börja bygga ett litet ute spa ska ha ett badkar som jag sänker ner i en ram gjord av lecasten .... ska värma vattnet i en vedeldad tvättgryta. Men med vad kan man isolera mellan badkaret & lecastens ramen så att badkaret håller värmen bättre?? Det ska ju tåla fukt & kyla m.m Finns det nån som har nå vettigt förslag !!!??
GREGOLINA: Hittad en som kanske passar för 14500kr http://nackabyggnadsvard.se/product.php?cPath=92_139&products_id=1065
v-g: Har gips+OSB bakom min stol och det finns inte tillstymmelse till spricka eller fog som släppt. Plus att jag har en hel vägghängd stol alltså tanken sitter inte i väggen så min är troligen ännu tyngre. Stora plattor har jag också så det finns ju ingen chans att fuska precis. Men så reglade jag upp rejält också 2"x4" rejält kortlade och fastsatta. Fixturerna är klenare än trä tror
Azkel: Håller med lordi, jag hade otur när jag tänkte och drog mitt avlopp i golvet trots att det var nybyggnation och jag lika gärna hade kunna dra det i väggen... Nu kunde jag inte ha den kommod jag ville då den är byggd för väggavlopp. Vad jag kan se är de allra flesta anpassade för just väggavlopp även om det absolut går att hitta även för golv. Mvh / Azkel
BigGitt: [citat] Har läst (kommer inte ihåg vad systemet heter) att man kan limma dessa skivor mot gips, betong ... med ett speciell lim som man blandar själv. Inget förborrning eller andra konstigheter.Vet inte hur det fungerar med just trä. Men det kan man kolla själv. Man kanske måste prima det först? Förr var det inga problem. Limmade själv vanliga gipsskivor med fix.