Paul-Staffanstorp
Ok... ja det var ett snabbt svar ;)

kamilenski skrev:
Kan det vara så att han är rädd att köket springer därifrån? ;)
Ha, ha ja vad vet man?

Faktum är att våra stommar inte står på ben eftersom vi har sockellådor överallt utom under diskhon så det fanns många möjligheter att borra/skruva hål i värmeslangar om jag velat ;) Därför hade jag koll på vart värmeslangarna går, eller ja inte riktigt alla uppenbarligen :S

vv-rör är värre, jag stängde bara av en slinga i govlvärmen å sen kunde jag snabbt dölja det hela :D

Tänkt er en hyreslägenhet på 4:e vån utan hiss där man monterar en ny handfat i WC och borrar för att fästa konsoler rakt in i betongen i ett vv rör en fredag kväll!

Hade djävla tur att min VVSare svarade i telefonen. Och tipsade om lösningen. Fick hugga runt röret medan vattnet sipprade (hade ingen tillgång till källaren för att stänga av vattnet) och placerade en bit cykelslang över hålet med en rörklämma. Under tiden satt en m6 skruv i röret omsluten av en köksduk...

På måndag svetsades hålet. Det blev en dyr handfat... :(

T
Sipprade? Måste ha varit ett jävligt dåligt tryck i rören eller så var det bara ett väldigt litet hål!

tank77 skrev:
Sipprade? Måste ha varit ett jävligt dåligt tryck i rören eller så var det bara ett väldigt litet hål!
När du borrar går borren genom först och täpper till. Sen stoppar man i vad som helst. Vattnet går i betongen under tiden. Prova! En gång fick jag hålla emot med tummen mot en 16mm rör då kopplingen släppte. Tur det var kallvatten. Du kan testa i trädgården med vattenslangen.

Eller kör en spik rakt i ett däck. Inget händer så länge den sitter i!

Klart som ... jag har kontrollerat vart ifrån det läcker och det kommer ifrån golvet där rören kommer upp. Om jag har gängtape eller inte är rätt oväsentligt i det här fallet. Dom sitter bara där för tillfället.

Som vanligt sitter folk o dumförklarar en.. tror ni inte jag har stängt av huvudkranen till vattnet eller tror ni jag låter skiten rinna??

I morgon ringer jag ägaren av fastigheten som har ansvar för dessa rör. Så det löser sig nog den här gången också!

Tack alla som visade lite sympati!

PatrickS skrev:
Klart som ... jag har kontrollerat vart ifrån det läcker och det kommer ifrån golvet där rören kommer upp. Om jag har gängtape eller inte är rätt oväsentligt i det här fallet. Dom sitter bara där för tillfället.

Som vanligt sitter folk o dumförklarar en.. tror ni inte jag har stängt av huvudkranen till vattnet eller tror ni jag låter skiten rinna??

I morgon ringer jag ägaren av fastigheten som har ansvar för dessa rör. Så det löser sig nog den här gången också!

Tror inte någon var ute efter att dumförklara dig. Själv tyckte jag bara att det troliga stället för läckage var i kopplingarna. Du har konstaterat att det läcker vid genomföringen i golvet. Då verkar det som de har blivit skadade under arbetets gång. De kanske är bockade precis innan de kommer upp. Det är inte ovanligt att kopparrör blir försvagade vid bockning, och materialet utmattas snabbare just där.
Om det blir så att det ska göras om, så se till så de nya rören inte dras igenom tätskiktet i golvet, för att följa branschreglerna. Hoppas allt löser sig till det bästa.

Lordi

Menar du att han ska hugga in rören i väggen???
Han problem så det räcker.

Paul-Staffanstorp
PatrickS skrev:

Det är ju knappast oväsentligt då det är ett felaktigt handhavande... :x

Det var inte alls menat att dumförklara dig men det är omöjligt att veta om du bor i hus eller lägenhet och bor man i lägenhet är det inte alltid så lätt att stänga av allting hur som helst.
Bor man i hus och stänger av så har man ju liksom inget vatten någon annanstans heller och därför kändes det meningslöst att dra ut på alltihop istället för att ta tag i folk som kan hjälpa en snarast möjligt.

Med ditt sätt att skriva så vinner du ju knappast någon sympati ! q(;^;)p

Var tacksam istället för att folk försöker komma med ideér och lösningar...
...eller så skit helt sonika i att efterfråga någon hjälp och lös dina problem själv.

...och som Lordi skrev... gör om och gör rätt när du ändå måste hugga upp rören.
Vattenrören får inte komma upp ur golvet om du vill ha ett fackmässigt utfört badrum.
...men du kanske visste om detta också men bara sket i vilket. :rolleyes:

Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
...och som Lordi skrev... gör om och gör rätt när du ändå måste hugga upp rören.
Vattenrören får inte komma upp ur golvet om du vill ha ett fackmässigt utfört badrum.
...men du kanske visste om detta också men bara sket i vilket. :rolleyes:
Du som brukar ha bra koll vet väl att det där i praktiken gäller främst nybygge eller vid ombyggnader där man enkelt kan flytta rören (dvs att kostnaden är rimlig i förhållande till övriga åtgärder).

Det är aldrig ett krav vid ROT, allra minst om rören är ingjutna i massivt golv.

Paul-Staffanstorp
RobZombie skrev:
Du som brukar ha bra koll vet väl att det där i praktiken gäller främst nybygge eller vid ombyggnader där man enkelt kan flytta rören (dvs att kostnaden är rimlig i förhållande till övriga åtgärder).

Det är aldrig ett krav vid ROT, allra minst om rören är ingjutna i massivt golv.
Självklart vet jag detta men med tanke på att de kommer upp direkt där kommoden kommer att hamna så är det ju ett ganska enkelt ingrepp efter vad man kan se på bilden iaf...

Men visst är där inget krav på detta normalt sett vid renovering... helt rätt ! d^_^b

Dock verkar det fortfarande helt otroligt att det just i detta skede börjar läcka nere i golvet då han inte rört dem överhuvudtaget...
Ändå har han lyckats få dit ballofixer och det är skickligt utan att röra rören... :rolleyes:;)

Tror ni röret gick av precis vid golv nivå då balofixen drogs åt? Då hade det varit maximal otur.

Paul-Staffanstorp skrev:
Dock verkar det fortfarande helt otroligt att det just i detta skede börjar läcka nere i golvet då han inte rört dem överhuvudtaget...
Ändå har han lyckats få dit ballofixer och det är skickligt utan att röra rören... :rolleyes:;)
Självklart har TS renovering på ett eller annat sätt orsakat läckaget. :)

Att det skulle gå hål på röret helt plötsligt och helt oberoende av renoveringen känns väldigt osannolikt. Troligtvis är det från kopplingen som sen rinner längst med röret så att det ser ut som att det kommer från golvet. Det kan vara svårt att se läckaget ibland(om det tex riner på baksidan av röret och ner på golvet). Tar TS bort gängtejpen och sen skurvar på kopplingarna igen så gissar jag att det blir tätt.

Redigerat:
Paul-Staffanstorp
RobZombie skrev:
Självklart har TS renovering på ett eller annat sätt orsakat läckaget. :)

Att det skulle gå hål på röret helt plötsligt och helt oberoende av renoveringen känns väldigt osannolikt. Troligtvis är det från kopplingen som sen rinner längst med röret så att det ser ut som att det kommer från golvet. Det kan vara svårt att se läckaget ibland(om det tex riner på baksidan av röret och ner på golvet). Tar TS bort gängtejpen och sen skurvar på kopplingarna igen så gissar jag att det blir tätt.

Ajabaja... nu dumförklarar du med TS ju... ;)

:-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.