Vi bor i ett suterränghus från 61, betongbjälklag. Nu ska badrummet på övervåningen renoveras. Golvet ser ut som bilden visar (väggen mellan badrum och angränsande sovrum borttagen), dvs från betongbjälklaget är det cs 10 cm betong, sedan någon form av fuktspärr typ tjärpapp, och överst 5 cm fix som golvmosaiken ligger i. Tanken är att installera el-golvvärme. Frågan är nu hur mycket av golvet som måste bilas bort? Räcker att bila bort de översta fem centimetrarna. Det är väl bra att få plats med isolering under golvvärmekabeln.
Det gamla tätskiktet ska bort. Så minst så långt måste ni riva.Nene skrev:Vi bor i ett suterränghus från 61, betongbjälklag. Nu ska badrummet på övervåningen renoveras. Golvet ser ut som bilden visar (väggen mellan badrum och angränsande sovrum borttagen), dvs från betongbjälklaget är det cs 10 cm betong, sedan någon form av fuktspärr typ tjärpapp, och överst 5 cm fix som golvmosaiken ligger i. Tanken är att installera el-golvvärme. Frågan är nu hur mycket av golvet som måste bilas bort? Räcker att bila bort de översta fem centimetrarna. Det är väl bra att få plats med isolering under golvvärmekabeln.
Jo, så skulle jag ha gjort, borde räcka med en mindre modell av Hilti eftersom det bara är översta lagret med finbetong lr spackel Du ska ta bort men det vet ju dom som hyr ut när Du säger va Du ska ha den till.Nene skrev:
finns ju många att välja på men Cramo är dom jag brukar hyra av här i stan.
måste ha ett jämt underlag att limma kabeln på. kan inte se ut som en havreåker. golvbruket som klinkern ligger i är poröst och lätt att bila ut, asfaltsmattan under sitter nog värre. beror helt på hur nogranna dom var när golvet under asfalten. många ggr jag lagd en tunnkaka flytspackel som avjämning för att betongen varit för knölig. att en kabel fixerats i flytspacklet har jag aldrig varit med om, men att den flyter upp i spacklet pga ojämtunderlag o limmet släppt har jag däremot vart med om. inte alls kul.
Klicka här för att svara