Jag har precis fått badrummet renoverat. Tyvärr finns det en hel del att anmärka på utförandet, men det mesta har hantverkaren lovat att fixa. Dock är det en grej vi inte är överens om.
Under två av väggplattorna finns det hålrum. Det märks genom att man hör ihåligheten när man knackar på plattorna och på den ena låter det på samma sätt som om man knackar på en lös platta, dvs med en viss "klang". Det är betong bakom. Ytan där det finns hålighet är ca 25 % av plattorna som är 25x40 cm.

Hantverkaren menar på att det inte gör något medan jag tycker att det inte skall vara så och vill att det skall fixas till. Jag har sett siffror på att det bör vara minst 80-95 % täckning av fästmassan och att det finns stor risk att plattan spricker om man borrar i en platta som inte har stöd bakom.
Är det verkligen "fackmannamässigt" utfört när det finns sådana tomrum bakom?

ska du borra i plattan?

Jag skulle tro att det inte är nån bra idé att försöka "fixa till" det. Med tanke på tätskiktet menar jag. Om den sitter på ett ställe som du inte kommer borra i för att sätta fast nåt så är det nog klokast att låta det vara. Om du tänkt borra däremot...
Klantverkare som vanligt.

De har redan bytt 3 plattor av andra orsaker på liknande ställen, dvs utanför den "värsta" våtzonen. Det är egentligen en till som borde bytas, men den är i duschen så där är det för stor risk anser hantverkaren.Det kunde han tänkt på när han satte upp en skadad platta.
Just nu skall jag inte montera något där, men vem vet vad man behöver göra om något år?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.