Hej
Har försökt hitta lite info om ämnet men det verkar som att plastmatta är mer eller mindre utdött :)
Jag ska till och renovera ett mindre badrum på 2x2m och siktar på att hålla en relativt låg budget och montera plastmatta.

Idag ser det ut som följer:
Betongplatta
Isolering(cellplast)och träreglar ( här går även elemetledningar samt vattenledningar insänkt)
golvspån plant
golvspån med lutning 1grad samt golvspån med fall ( typ http://www.gis.se/?page_id=7 )

Jag har planer på liknande lösning men tänkte kolla lite med er vad som krävs för att få in en elektrisk slinga för golvvärme?

Jag antar att det mest vettiga vore att flytspackla?
lägga ett lager golvspån på cellplasten som innan och sedan flytspacka in värmeslingan samt fall?

Jag hade en fundering med eftersom jag inte hittat någon info om detta så antar jag att det varken är smart eller godkänt men skulle man kunna ha:
Betongplatta
Isolering(cellplast)och träreglar ( här går även elementledningar samt vattenledningar insänkt)
golvspån plant med frästa spår för den elektriska värmeslingan.
golvspån med lutning 1grad samt golvspån med fall ( typ http://www.gis.se/?page_id=7 )

I detta fallet skulle värmeslingan hamna i mellan 2st lager golvspån.
Som sagt, jag misstänker att det finns något som talar emot för detta, rör sig spånskivor för mycket?

Anledningen att jag funderar är för att jag har testat att flytspackla en gång tidigare och det var inte hel lätt att få till det med fall och få det helt jämnt som krävs när man ska sätta plastmatta.

Annars får jag överväga att ta in hjälp med flytspackling eller om jag ska skippa golvvärme tankarna.

//Mattias

T
Vad ska du med den larviga golvspånen med inbyggt fall?

Fallet flyter man upp...

Ta en en firma som flyter och lägger in mattan. Efter flytningen måste det ändå finspacklas eftersom minsta lilla ojämnhet syns.

För du har väl ändå inte tänkt lägga in mattan själv?

Det larviga fallet jag funderar på är just för att få det exakt slätt samt att spara lite tid och pengar.
Som du skriver själv så ska det både flytspacklas och finspacklas och det är ju betydligt mer noggrant när det är en matta och inte klinkers som ska ligga ovanpå om man vill få ett bra resultat.
Där av inbillar jag mig att man får det slätare med larvigt spån, dock inte sagt bättre, misstänker att spånet har större tendens att röra på sig, men den gamla mattan satt felfritt på gamla spångolvet efter 29 år.

Ja mattan skall läggas in av fackman, jag ska kolla lite med han angående flytspackling, men jag tänkte att jag kunde få lite synpunkter här :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.