Sent igår kväll kom jag hem från jobbet, mycket nyfiken på hur snyggt det skulle se ut på vår toalett med vår nya våtrumsmatta som hantverkaren lagt in under dagen.
Ramlar nästan baklänges när jag öppnar dörren och får se hur det ser ut.:( Långa repor efter skor, spackelrester överallt som torkat fast i mattan, en skitig hink och spackelburk direkt på nya mattan. Vår gamla matta från 1959 såg bättre ut.

Vi håller på med en totalrenovering av badrummet som även har dragit med sig toaletten på övervåningen. Nu är vi väldigt fundersamma på hur resten av arbetet är gjort och kommer att bli.

I badrummet har de tydligen bilat färdigt och ska gjuta in det gamla gjutjärnsavloppet och diverse andra gamla avloppsrör. Kan man verkligen göra så? Kommer det inte att bli sättningar i golvet?

Före och i början av arbetet var jag väldigt tydlig med att jag ville ha kombiPex med fördelare i källaren, något som vi också diskuterade och han visade vart fördelaren skulle sitta. Men istället har han dragit vanliga pexrör och jag bifogar en bild över kopplingsarbetet i källaren.:S

Han har även lyckats göra så att vi inte har mer än 35 graders varmvatten i kranarna.

Tog bilder inatt när jag kom hem från jobbet och mailade till honom men han har inte hört av sig än och jag känner att jag är alldeles för upprörd för att kunna prata med honom än i telefon.

Hjälp vad ska jag göra?

• 2010_11150060 (Small).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2010_11150064 (Small).JPG
    Skapa konto
  • 2010_11150080 (Small).JPG
    Skapa konto
  • 2010_11150072 (Small).JPG
    Skapa konto
Jag är ingen expert på hur lätt det är att rengöra och polera upp en matta men nog tror jag att det går att snygga till den innan det är färdigt. Vattnet, är inte det provisoriskt så att ni kan ha vatten igång i resten av huset medans arbetet fortgår? Kommer nog också att fixas till, ingen seriös skulle släppa det sådär när dom är färdiga.

När man varit och jobbat på många stamrenoveringar där det ibland också varit så att det boende fått nyttja/bo kvar i sina lägenheter har jag märkt att många får "panik" i förtid, vissa tar det lungt och frågar respektive yrkesgrupp om det är något dom undrar över, andra blir mer eller mindre skogstokiga fast bara hälften av jobbet är utfört som tex en som kom en morgon till platschefen och skrek sig röd i ansiktet om att han fått fel färg på sin klinkersfog, den var för mörk. Det visade sig att golvet inte ens hade fogats än.

Det är inte lätt att veta som lekman självklart men ta det lungt och fråga lite fint om momentena, får du suspekta svar så kan du kanske börja tänka på att hetsa upp dig ;)

Okej. Kanske har överreagerat men det känns inte bra alls.
Har själv aldrig lagt in en våtrumsmatta men jag förstår inte varför de inte använt skyddspapper istället för att ägna tid åt att polera bort repor.

Vattenrören i källaren kommer mer eller mindre sitta sådär med buntband.
Bifogar en bild på min "fördelare".
Anledningen till att jag inte fick kombipex var enligt hantverkaren att det "bygger" för mycket.

• 2010_11150081 (Small).JPG
    Skapa konto
CNC skrev:
Okej. Kanske har överreagerat men det känns inte bra alls.
Har själv aldrig lagt in en våtrumsmatta men jag förstår inte varför de inte använt skyddspapper istället för att ägna tid åt att polera bort repor.

Vattenrören i källaren kommer mer eller mindre sitta sådär med buntband.
Bifogar en bild på min "fördelare".
Anledningen till att jag inte fick kombipex var enligt hantverkaren att det "bygger" för mycket.
Ja, att det inte skyddar det pålagda golvet håller jag med om att det var ju onödigt för det är ju inte så avancerat att lägga ut lite papp. I övrigt så fick du ju nu svar men som sagt, sen är det ju upp till dig att acceptera eller inte, du har ju gjort en beställning och fått ett pris så du bestämmer ju där om du ska bråka om det över materialet eller om det är prisskillnad och du ska ha tillbaka pengar.
I övrigt så kommer du nog ganska snart få svar från personer med mer expertis om hur man gjuter igen en brunn osv.

Vad säger expertisen om att gjuta in en gammal gjutjärnsbrunn? Gäller försäkringen?

Tyresö
Gamla gjutjärnsbrunnar MÅSTE bytas ut vid nyrenovering om det ska vara godkänt. Varför har dom inte gjort det???
En ny brunn i plast kostar ju inte mer än kaffepengar....

Ett tips: Fota så många bilder du kan - speciellt på gjutjärnsbrunnen - du kommer garanterat få nytta av dom bilderna när tjafset med försäkringsbolaget är igång.

Tack för era inlägg!

De har satt en ny brunn i plast bredvid den gamla. Men det känns lite skumt att lämna den gamla kvar. Det måste ju bli luftfickor kvar vilket borde försvaga golvet.

De kommer iallafall byta ut våtrumsmattan om vi så önskar och ja det gör vi. Det ser ju inte klokt ut. Ringde support hos tillverkaren och de sa att det var reklamation som gällde. Man kan prova med polish men det är ju bara en tillfällig åtgärd.

Tyresö
En ganska intressant sak: Är det verkligen godkänt att använda en plastvattenslang genom ett valv - där plastvattenslangen dessutom ska gjutas in, utan en hylsa utanpå. Tror inte det är helt okej - eller har jag sett fel på bilderna?

Tyresö
Glömde tillägga att jag har inte så stor kunskap om v v s-jobb, men jag tror alla håller med mej när jag påstår, att det på bilderna ser ut som om clownen Manne och apan Coco har gjort v v s-dragningarna.

Trots min obefintliga kunskap inom v v s, så skulle jag helt garanterat kunna göra ett snyggare jobb. Är ganska säker på att TS också skulle "få till det" på ett snyggare sätt. Hoppas att det inte är en permanent lösning. Skulle vara intressant att se vad v v s-experterna på forumet har för åsikter.

Milkshaken
Vad jag undrar med detta att ha kvar Gjutjärnsavloppen är,,,: Är dom fortfarande inkopplade på stammen? Hur går det isf med luftningen, hur går det med Butangasbildning osv..?

Gjutjärnsavloppet kommer inte vara inkopplat på stammen, så jag hoppas slippa butangasbildningen.:)
Luktar inte direkt hallonsaft av det gamla avloppet.

J
Tycker det ser för jävligt ut.

Skulle någon göra så hemma hos mig så skulle de inte få betalt det kan jag lova.

Ska ni ha matta på golvet eller ska det vara keramik?

Glasmosaik.

Jag menade på toaletten där mattan är nylagd? där är det bara matta ingen keramik / mosaik som ska ligga på mattan?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.