Vi bor i en bostadsrätt i Sthlm, och har vår innekatt. Kattlådan står i hallen, och vi tycker själva inte att det luktar. Vi rengör regelbundet och har en bra sand. Ingen av våra (ärliga) vänner tycker att det luktar katt utom just när man rengjort den och rafsat runt i det.

Dock så har vår granne, utan katt, problem med att det luktar väldigt mycket katt i hennes badrum och vi har samma ventilationsrör. Dock har vi inte som sagt inte lådan i hallen, och dörren till badrummet är alltid stängd. Hon är dock helt övertygad om att det är vår låda som luktar.

Hon säger att badrummet är nytt (<2 år) och att det började lukta i samband med att vi flyttade in i augusti. Jag var in i hennes badrum, och jag håller med om att det luktar "kattlåda/kattpiss" (som för mig är ammoniak) där inne. Mycket dessutom. Jag tycker inte att jag borde känna det om det kom från vår kattlåda, som står i ett annat rum med dörren stängd... jag känner heller inget när jag kommer hem till vår lgh efter att ha varit borta flera dagar, så jag tror inte att det luktar så att det besvärar i vår lgh.

Vad kan det vara som luktar? Hon är som sagt säker på att det är katten, och att det är vår sak att lösa problemet. Jag har sagt att jag känner lukten i hennes lgh och förstår henne till fullo, och att vi ska byta till en låda med lucka och kolfilter för att minimera lukten den eventuella lukten från katten.

Kan en fuktskada bete sig på detta vis? Eller vad skulle det annars kunna vara som besvärar min granne? Jag tror som sagt inte att det är vår kisse som är problemet...

Nu har jag raderat inlägg som inte tillförde tråden något! Påhopp av något slag hör inte till god ton.

Redigerat:
Ta kontakt med styrelsen och få dem att kontrollera lukten både hos grannen och hos er. Bra om det kan göras vid samma tidpunkt så att de lätt kan märka om det luktar mycke inne hos er vilket borde vara fallet om det kommer från eran lägenhet. Detta kanske även gå att kolla med grannen ifråga utan stryrelsen men för att få oberoende näsor är det nog bra att iaf någon från stryrelsen är närvarande.
Sedan kan det vara många olika anledningar till att det luktar piss på en toalett. Våran toa i källaren luktar ofta illa då den används relativt sällan och kanske inte riktigt spolar rent vid de besöken som sker. Bråkar ofta på grabbarna att de inte spolar ordentligt. Men det kan vara så att den spolar för snålt och sköljer då inte undan allt urin som då ligger kvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.