Medlem
· kronobergs
· 11 inlägg
Hej!
Hittade idag det golvet jag vill ha till mitt badrum, Höganäs Must Legno-Wenghe som finns i storlek 300*600 och 150*600. Vill valdigt garna ha dessa aven i duschutrymmet.
Detta staller ju till lite problem med att fa till fallet i duschen, har ni nagra forslag pa hur man kan gora
Duschen kommer att vara 800*900 med raka vaggar.
/var ute med hunden och nar jag kommer in fungerar inte knapparna som de gjorde nar jag gick ut, blir inga AA och O eller fragetecken:S Hoppas ni forstar anda.
Hittade idag det golvet jag vill ha till mitt badrum, Höganäs Must Legno-Wenghe som finns i storlek 300*600 och 150*600. Vill valdigt garna ha dessa aven i duschutrymmet.
Detta staller ju till lite problem med att fa till fallet i duschen, har ni nagra forslag pa hur man kan gora
Duschen kommer att vara 800*900 med raka vaggar.
/var ute med hunden och nar jag kommer in fungerar inte knapparna som de gjorde nar jag gick ut, blir inga AA och O eller fragetecken:S Hoppas ni forstar anda.
Dom som jag frågat och/eller som har hjälpt mej säger att det inte går att lägga fall i duschen med 30x60 knappast med 15x60 heller. Den enda lösningen jag kommit på är att ha en brunn som är långsmal efter ena väggen och luta hela golvet mot den väggen i så fall.
Men vi gjorde inte så utan la 10x10 i duschutrymmet med avvikande färg från samma färgskala, blev bra tycker vi.
Jag har sett en lösning där man skär de stora plattorna diagonalt i fallet men det blev inte snyggt som jag ser det.
Men vi gjorde inte så utan la 10x10 i duschutrymmet med avvikande färg från samma färgskala, blev bra tycker vi.
Jag har sett en lösning där man skär de stora plattorna diagonalt i fallet men det blev inte snyggt som jag ser det.
Medlem
· kronobergs
· 11 inlägg
Medlem
· kronobergs
· 11 inlägg
Ja, en golvbrunn utefterväggen hade varit det bästa men tyvärr blir det inte det. Rörmokaren kommer imorgon och det är som vanligt ett tight schema, snickaren kommer och hjälper mig med spänskivan senare på kvällen och på fredag kommer elektriken och lägger T2 golvvärme....ta i trä
Att lägga upp bilder är enkelt, ladda upp bilen på en sida som tex http://imageshack.us/ och sen kopiera länken till ditt inlägg.
Mvh: Jim
Att lägga upp bilder är enkelt, ladda upp bilen på en sida som tex http://imageshack.us/ och sen kopiera länken till ditt inlägg.
Jo ungefär som Du ritat, man hade skurit plattorna där det behövdes helt enkelt men det innebar att man fick fogar som gick på tvärs med övriga på ett sätt som jag upplevde som klart mer störande än att ha mindre plattor i duschen.
Så här ser det ut i mitt badrum, plattorna är 60x30 cm. Metoden kallas kuvertfall, det är fall mot golvbrunnen på hela ytan med diagonala skärningar. I resten av badrummet är det ett plant fall fram mot den gräns där kuvertfallet börjar.
Så plattorna är fogade med brun fog i dom diagonala skärningarna? Snyggt.MatsTyresö skrev:
Fan så mycke snyggare än det jag såg, så där skulle man faktiskt kunna göra även det som syns på fotot är ju ok och knappast nåt man tänker på. Är det mer diskret i verkligheten så är det absolut ett alternativ, jag blir lite sugen på att visa den för "min" plattsättare men det är ju för sent iofs 
Medlem
· kronobergs
· 11 inlägg
MatsTyresö, ser riktigt fint ut! Hur går man till väga när man ska spackla detta fall? Man spacklar väll inte en sänkning som i en tallrik utan mer som en upp och nervänd pyramid?
Hur gör man för att man inte ska få vassa kanter där man kapat plattorna?
Hittat plattor som liknar trä och som finns i 10*10 men det kommer bli dubbelt så dyrt, lång levernastid och nog inte lika fint så detta vore ju kanon om det kunde fungera.
Hur gör man för att man inte ska få vassa kanter där man kapat plattorna?
Hittat plattor som liknar trä och som finns i 10*10 men det kommer bli dubbelt så dyrt, lång levernastid och nog inte lika fint så detta vore ju kanon om det kunde fungera.
Jag var först inne på att spackla "pyramidform", men kom fram till att de höjdfel som uppstår om man istället spacklar som vanligt (rund form) blir såpass små att de kan tas upp av variationer i fixets tjocklek.
Vassa kanter kan man bryta lite grand med en kakelfil eller möjligen diamantfil i svåra fall (hårda plattor).
Jag ska väl understryka att det var en yrkesman som gjorde själva plattsättningen. Han sade efteråt att det var på gränsen att han klarade av detta (jag var inte närvarande när jobbet gjordes). Några plattor måste också kasseras därför att knäckningarna inte fungerade, utan plattan brast på fel ställe (det är vanskligt att knäcka smala spetsar). Så räkna med att det är ett knepigt jobb.
Vassa kanter kan man bryta lite grand med en kakelfil eller möjligen diamantfil i svåra fall (hårda plattor).
Jag ska väl understryka att det var en yrkesman som gjorde själva plattsättningen. Han sade efteråt att det var på gränsen att han klarade av detta (jag var inte närvarande när jobbet gjordes). Några plattor måste också kasseras därför att knäckningarna inte fungerade, utan plattan brast på fel ställe (det är vanskligt att knäcka smala spetsar). Så räkna med att det är ett knepigt jobb.
Medlem
· kronobergs
· 11 inlägg
Ja, efter er hjälp som jag är väldigt tacksam för så bestämde vi oss för att prova med kuvertfall. Min mosters man gjorde det mesta av jobbet åt mig, han hade aldrig gjort kuvertfall innan men jag visade honom lite bilder härifrån
Såhär gjorde vi och så blev det:

Facit om det var rätt och om det funkar får vi väll dagen då vi lägger klinker:blushing:
Imorgon tar jag bort träpinnarna och spacklar igen hålrummen, ringa och beställa klinkers med.
Såhär gjorde vi och så blev det:

Facit om det var rätt och om det funkar får vi väll dagen då vi lägger klinker:blushing:
Imorgon tar jag bort träpinnarna och spacklar igen hålrummen, ringa och beställa klinkers med.
Klicka här för att svara