Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Kratsa bort fogen försiktigt med en smal kniv eller skruvmejsel men var väldigt försiktig så du inte går för djupt så tätskiktet skadas. Foga sedan i ny fog och låt torka över natten innan du duschar. Svårt med nyansen utan att se det.
1 svar · 7,9k läst
H
hopphepp: Vattnet är iofs bara några droppar, inte mkt att tala om. Men jag tror på den här gummimanschetten, som då kanske saknas ell sitter fel. En sådan rätt placerad borde ju avhjälpa lukten tycker man...
5 svar · 5,7k läst
jarlen84
jarlen84: Hej, Vad ska man sätta för skivor på en träreglad vägg CC60? Jag ska sätta kakel på detta (med Lip Folie 25 system). Här ovan skrivs det om att sätta OSB och Lip Board (V12,5) istället för Lip Board (V 25) vilket jag tyckte lät lämpligt. När jag sedan sitter och söker om OSB och dubbla skivor så hittar jag detta:
14 svar · 2,3k läst
Raceman
Raceman: Om det är ett handfat som skall ställes ovanpå bänken, drar du först en siliconsträng under handfatet innan det placeras. Efter placeringen drar du av överskottet med en fogpinne som beskrivits ovan.
5 svar · 3,0k läst
S
sponken: Eftersom tråden skapades sommaren 2009 så hoppas vi alla att det löste sig...
22 svar · 9,1k läst
B
Benny_Steen: Ang cc60 , läs sidan 9 i http://www.bkr.se/upload/branschregler/Branschregler_web_2010.pdf kort summering, det är ok.
12 svar · 2,0k läst
Raceman
Raceman: Tapwlell har sådana taksilar också, betydligt billigare. Nedan en länk till ett köpställe, bläddra ned till slutet av sidan. http://www.sigro.se/es_shop/produkter/vattenkranar/tapwell/taksil.html
2 svar · 1,7k läst
I
isabelwaland: Vi är på väg att köpa ett handfat format som en pelare. Det finns alltså ingen plats att ha blandaren. Vi tänker inte bila in vattenrören i väggen, utan letar en snygg lösning för de utanpåliggande varm- och vattenledningar. Tips? Borde det inte finnas snygga vägghängda blandare för denna typ av badrum?
0 svar · 4,4k läst
yxet
yxet: gör en övergång med riktig våtrumsfärg mellan kaklet och väggen med lite överlapp.
1 svar · 2,9k läst
K
KakelDanne: om du ändå gör det själv så kan ju inte merkostnaden för att sätta samma mosaik på väggarna i duschhörnan bli speciellt märkvärdig. Snyggare och fräschare med åren.
3 svar · 2,5k läst
A
Ankan1: Passa er för Dansani som leverantör, de har ingen alls bra service när det blir problem. Går i klinch med sina kunder. Rena skiten för de dyra pengarna. Köp hellre Swedbergs eller dyligt.
7 svar · 17,4k läst
X
Xixi: Haha! Undrar om någon här kan slå mig i extremt litet badrum (badrum med stockholmsdusch borträknade). Bor i Stockholms innerstad i en lägenhet från 1904 på 63 kvadrat. Vårt badrum är 0,82 x 2,8 - det ni! Alltså hela 2,296 kvadrat. (Badrummet var som många badrum i gamla hus en garderob från början) Vi har bara plats för toalett i ena änden ett litet handfat längs väggen och
20 svar · 25,7k läst
Raceman
Raceman: [citat] Att matcha vitt mot vitt utan att edera kaklet eller möbeln ser antingen grå, gul, blå, grön eller smutsig ut, i det speciella ljus som man har i ett badrum, är nog ett av det svåraste man kan göra. Vi gjorde detta i vårt badrum och det tog oss lite drygt två månader innan vi hittade rätt nyans på kaklet, och då har vi nog haft hem nästan allt som finns på marknaden. Med
4 svar · 1,2k läst
K
kattis84: Idag så får man även ha vanlig kartonggips i badrummet. Dom har infört olika våtrumms zoner. I dusch zonen så måste man dock fortfarande ha våtrummsskivor. Detta är rena djungeln men jag är nästan helt säker på att det bara gäller enligt GVK. Borde finnas på deras hemsida! Ska se om jag kan hitta en källa. Men eftersom att jag jobbar som plattsättare så är det min chef som
35 svar · 4,8k läst
·
S
steve5432: [citat] Hej! Tja, jag kan inte speciellt mycket om badrum, är elektriker i industrin, dvs långt från våtrum och trä. Jag antar att det är försiktighet då man tydligen ska vara extremt försiktig gällande tätskikt i badrum. Minsta skruvhål ska ju silikonas. Kommer jag sen med dosfräsen och gör ett giganthål, ja då känns det nästan som om man har begått ett mord. Vill inte heller
6 svar · 1,5k läst
B
byggare henke: kalleboston. jag vet. har fått riva en en gjutning(med golvvärme). bilade i två veckor(kaka på 10cm, arm.nät, golvvärme rör). alla rör skulle va hela. cirka 10m^2
25 svar · 14,3k läst
·
A
Airborn: Det är svårt att speca då badrummet ingår i generalentreprenaden (ny bygge) Badrummet är på ca 10 kvadrat och jag är mest ute efter en skälig siffra att börja förhandla utifrån. Alternativet är ju att bryta upp golvet och det är ingen intresserad av. Jag nämnde fakturan för extra (dyr/fin) klinker på 7000:-. Beställer man något extra och det blir halvkasst utfört så känner
3 svar · 2,0k läst
K
kgoth: Håller på att installera vattenburen golvvärme i ett hus vi renoverar men har stött på lite problem med isoleringen. Vi lägger golvvärme i hela huset men har inte riktigt klart hur vi ska dra isoleringen kring vatten och avlopp i golvet, eftersom: * Hur ska golvet delas av för att bygga fallet vid duschen mot avloppet (4) * Vi är osäkra på hur isoleringsbanden ska dras (3). Ska vi dra
0 svar · 1,3k läst
·
nino
nino: Ardex K301 är för utomhusbruk, ring en tillverkare och fix och spackel och fråga Det bör gå att göra som du säger, men nja....
1 svar · 802 läst
M
magnu: När det gäller färg och hur mycket man ska skrapa, brukar jag resonera såhär: Man ska skrapa bort det som inte sitter fast, resten kan sitta kvar. När det gäller kakel vet jag inte. Knacka bort några plattor som sitter fast och se hur hårt de sitter, då kan du skaffa dig en bättre uppfattning. Gör en riskanalys, bedöm hur jobbigt det är att kakla om om underlaget släpper, kontra
3 svar · 2,5k läst
M
myrstack: Det du borde kunna göra är väl att ta en koll på hur det ser ut underifrån när golvet kring brunnen belastas. Ser man rörelser skulle jag tolka det som risk för en framtida vattenläcka. Upptäcker man läckor underifrån i en spånkonstruktion kan det i många fall vara för sent redan då spånet suger fukt och tappat styrka. Om det rör sig vid belastning så skulle jag övervägt att
18 svar · 30,9k läst
J
jivanoff: Ramlade in i denna väldigt gamla tråden men här är ett tips på glasblock med inbyggd belysning: http://www.hidealite.se/svenska/inomhus/vaggarmaturer/infallda/led/7589341-led-glass-brick.html
15 svar · 22,3k läst
·
H
hempularen: 1: Troligen inte 2: Sannolikt 20 år. 3: Det finns plastmattor som är godkända att kakla på, men 1990 var det ovanligt (tveksamt om de överhuvudtaget existerade). Det handlar om att fixet som klinkers sätts i är basiskt, och det kan bryta ned plasten i mattan. Hur stor den här risken är i praktiken vet jag inte, men det är det som tillverkarna av våtrumssystem för fram som argument
1 svar · 1,3k läst
F
Funkan: [citat] Njae, avloppet är i fotändan, och huvudändan mot väggen. Dock är det ett badkar som är väldigt bekvämt att ligga i vilket innebär att huvudänden har ganska mkt lutning, så man kan inte stå närmre väggen än minst 0,5m, så det blir nog inget väggmonterat duschmunstycke utan endast en handhållen variant. Det är ju mest en tillfällig lösning tills bottenvåningen är klar
9 svar · 11,9k läst
F
Funkan: Med tanke på målgruppen (och då antar jag ensamma/par utan barn) så skulle jag satt dusch... gärna med möjlighet att ställa in en tvättpelare.
2 svar · 3,8k läst
Milea Andersson
Milea Andersson: Hejsan! Vi planerar nu att renovera vårt badrum(startade en tråd för några dagar sedan ang det) och nu undrar jag om någon vet lite om att importera från asien. Mitt drömbadrum är väggar av kristallmosaik i olika kulörer av ljus-mellan mörkt blå och vi har ett stort fönster och det kommer bli så snyggt när solen skiner in och det kommer att kännas som om man är under vatten med
0 svar · 1,4k läst
J
Jan-Å: Duschkabinen i sej är ju ett slutet utrymme så nåt mer behövs inte. Tak finns det inga regler för i badrum, vi har spåntade skivor i ett av våra, det fungerar med vad som helst. Det är väl ventilationen som Du behöver kolla upp möjligen så att fukten ventileras bort ur rummet.
1 svar · 1,1k läst
K
Kojaxx: Visste inte att de hade en utställningslokal. Tack för tipset. Ska åka dit.
8 svar · 1,2k läst
Sparhawk
Sparhawk: Hej! Jag och min fru har nyligen köpt hus och planerar för fullt all renovering vi har tänkt oss:) Jag undrar dock om någon skulle kunna hjälpa oss i planerandet med ca kostnad för att flytta avlopp? I badrummet kommer först handfatet, sedan toaletten, följt av en bidé och sist badkaret. Bidén tänker vi inte behålla och vi skulle vilja flytta så det blir toalett först följt av ett
0 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.