Efter att ha rivit badrummet två gånger pga fel av hantverkare, ska jag nu fixa själv. Har därför frågor till er här. 1. Förslag på mätinstrument för en horisontell linje runt hela badrummet samtidigt om ni förstår hur jag menar, (tröttnat på vattenpasset).
Det finns en springa mellan väggskivan och betonggolvet som är större än 2mm i duschdelen i yttervägg. 2. Vad fyller jag den med som inte går illa åt ångspärren och tätskiktet sedan?
Jag ska träna att kakla en vägg i garaget först så jag får in känslan. Kakelplattorna för vägg är 20x25 cm stora och ca 6mm tjocka, ser ut som helt vanligt vitt kakel. 3. Vilken fogbredd ska det vara och vilken tandning på fixkammen passar? 4. Snöre eller kryss för att få raka fina mellanrum (vad heter snöret på fackspråk när man köper det). Alumineumkakellist runt fönstret behövs, vilket mått bör den ha? Vad girsågar man listen med för att få snyggast sågningar? Jag har fått låna en kakelknäckare för stora kakelplattor som även går att göra runda hål med för dosor. Ev förslag på andra verktyg jag bör ha till hands innan jag startar? Vid fönstret behöver jag förmodligen ta bort hörnet på några plattor. Kan man såga ena hållet med bågfil och knäcka på andra ledden sedan?

Hoppas någon har tid att svara, tack på förhand

(Jag har läst på bygg- o kakel-regelverket för 2010 och talat med försäkringsbolaget).

T
1. En Bosch PCL1 duger bra, kostar runt 1000 kr.

lasermilj%F6%20bosch%20pcl%201.jpg

2. Vanligt fix eller snabbspackel.

3. 3mm fogbredd och en 6mm tandkam

4. Fogsnöre är enklast.

Aluminiumlist 6mm, gira med en vanlig gerlåda och bågfil. Kaklet skär du med en vanlig vinkelslip med en kapskiva för kakel och klinker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.