Tröskeln ligger 10mm ovan golv.
Kommer nog tyvärr att hamna ca 5mm ovan denna med mitt klinker (fix+platta)
Brunnen ligger 22mm under tröskeln.
Funderar på om jag ska höja tröskeln med en liten list, och vika upp tätskiktet på denna också.
Hur hade ni gjort?

• Troskel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Hej!
Jag löste det problemet med att tillverka en egen tröskel som var högre kant på. Jag köpte 6x95mm ek och använde den gamla tröskeln som mall. Sen limmade jag och skruvade underifrån fast en bit ek som jag sågat till i den höjd jag ville ha. Urfasningen går att göra med en handöverfräs. Jag fasade även kanterna med fräsen men det går ju att slipa för hand. Sen vaxade jag tröskeln med lignavax, valfritt att lacka ;) .
Jag tror inte att det är så bra att höja hela tröskeln för mellanrummet mellan dörr och tröskel blir väldigt litet med tanke på ventilationen. Ventilationen i badrummet behöver ju hämta luft någonstans för att fungera. Speciellt viktigt i nyare hus som återanvänder luften som sugs till badrummet till frånluftsvärmepumpen. Är dörren stängd blir det ingen tilluft i tilluftsventilerna vid fönstren.
Mvh Micke

Har inte i huvudet måttet, men hamnar golvbrunnen tror jag 20 mm under golvets nivå, med rätt fall, behövs ingen tröskel. Annars är det bara att köpa en till toa på Hornbach och dela. Den tunna delen kan man använda till att höja en.

kamilenski skrev:
Har inte i huvudet måttet, men hamnar golvbrunnen tror jag 20 mm under golvets nivå, med rätt fall, behövs ingen tröskel.
Jag har för mig att jag läst detta med 20mm någonstans också.
På ett sätt är det ju rätt skönt att slippa en kant som sticker upp.

Paul-Staffanstorp
Helt rätt Kamilenski...

Tätskiktets horisontella nivå vid dörröppningen ska ligga minst 20mm över
tätskiktets horisontella nivå vid golvbrunnen.

Detta gör att man kan ha tröskel som är i nivå med färdigt golv vid tillgänglighetsanpassning.

Alltså med andra ord... ingen tröskelkant att behöva ta sig över.

Paul-Staffanstorp skrev:
Helt rätt Kamilenski...

Tätskiktets horisontella nivå vid dörröppningen ska ligga minst 20mm över
tätskiktets horisontella nivå vid golvbrunnen.

Detta gör att man kan ha tröskel som är i nivå med färdigt golv vid tillgänglighetsanpassning.

Alltså med andra ord... ingen tröskelkant att behöva ta sig över.
Jag tänkte PMa dig om den här tråden. Men du hann före :)

Kommer ihåg du skrev tidigare om detta i en tråd och även om "maskinen" d^_^b

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.