Tyresö
snuttjulle skrev:
Du vet säkert vad du skriver om men jag tycker det är grymt konstigt att detta sätt att täta en vanligt gjuten vägg ska funka så bra att man törs rekomendera den i ett hus där man inte har någon aning om hur det ser ut på andra sidan. Funderade själv på slipat betonggolv i badrumet i källaren men då är jag helt säker på att ev fukt inte kan göra skada.

Jag har inte gett något råd om att täta redan befintlig konstruktion - däremot har jag förklarat hur byggtekniken på nyproduktion/reparationsgjuta ny vägg ska gå till för att få vattentätt. Tror inte grannen går med på att riva hela väggen för att helgjuta en ny vägg.

Hoppas alla övriga i tråden har läst och förstått hur jag har beskrivit att man måste gjuta in en sväll-list i skarven mellan befintlig betong och den nygjutna väggen alt. gjuta golv/vägg i ett stycke, med hängform.
Känns lite som att jag är inne på andra varvet med byggbeskrivning. Vad jag kan utläsa av din fråga, så verkar det som att du inte förstår att du måste riva väggen först - lägga dit en sväll-list - därefter gjuta en ny vägg ovanpå sväll-listen. Sväll-listen ska alltså sitta inuti väggen i skarven.....
Tyvärr hittar jag inte en sån list på internet så du kan se hur den ser ut. Det är alltså ingen list som du kan sätta dit i efterhand - den måste gjutas in i betongen.

Sorry.

Då läste jag dinna inlägg på helt fel sett där du skrev att detta skulle gå utmärkt om man inte duschade 24*7.

Jag har läst det som att väggen är lugn, men där vägg möter golv blir det problem.

Tyresö
Eller där väggen möter en annan vägg, eller om det finns en skarv mellan prefab-blocken mitt i väggen.
Det är skarvarna i prefab-montaget som gör att det inte är vattentätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.