Badrum
MUSS: Är det inte så att de flesta spackel blir självbärande över 30mm? Det bör väl inkludera armering dock...
Dr.L: 6cm till avloppsrörets kant. gör att det är ca 8cm mellan väggen och wc's cistern. Om du väljer en ifö sign "6860"
Norrlands: Jag håller på att riva mitt badrum och behöver proppa igen rören till duschblandaren. Tänkte åka till VVS-handlaren imorgon och köpa propp/huv. Någon som utifrån bilden kan hjälpa mig med exakt vad jag behöver och vilken storlek? De stora "muttrarna" är ca 20 mm. http://www.rinkabyror.se/artikel/metall-propp-15/?select=true http://www.byggahus.se/forum/register.php?do=addmember [bild]
nino: kan du inte bara slipa av tröskeln och lacka den? Annars finns ju tröskelplattor som man kan köpa och kapa till, dom är ca 10mm tjocka och finns i längder 60-110cm
Andreas Lundgren: Hej! Vi ska ha både en dusch och ett badkar i badrummet. Jag funderar på om man bara skulle ha golvbrunn vid duschen och sedan bara ett utanpåliggande vattenlås (om det finns?) och en rörgenomgång för avloppsvattnet från badkaret. Det kanske inte ens är ett alternativ, men det känns säkrare om man kan undvika en extra golvbrunn, men jag kanske har fel? Hur brukar man göra?
Sulan_gbg: Hej! Tack för svaren. Inget vatten kommer underifrån (platta på mark). Jag har kladdat på tätskikt (5 lager) och det får duga ett tag. Mvh Sulan
fixkam: Fungerar cirka ett till två år sen blir membranet poröst...
blygarn: Hej! Jag har samma problem, håller på med en kalmar och har satt en inspektionslucka mot kall kattvind i badrummet (måste ju ha den nånstans??) alternativet är ju att ha den i bastun, men känns inte som att det är någe bättre? Den är iaf i våtzon2, men är ju bra placerad där den är, från den kan man komma åt avluftningen till avloppet, renslucka till ventilation och sånt....
Mikael_L: [citat] cc30, 40 och 60 passar 120 cm skivor. cc30 och cc45 passar 90 cm skivor.
verktygsgurun: Brukar vara en skruv på kopplet där man väljer om man har en eller tvårörssystem. Kanske det kan vara felet?
Fredrik Å: Varför skulle det inte funka med riktig puts på siporex? Det är väl det vanligaste att man putsar med vanligt bruk. Tricket är att förvattna ordentligt,slamma med bruk i välling konsistens och sedan putsa. Jag brukar köra med Combimix combiterm då den är fiberförstärkt och gjord av lågalkalisk cement. Ett annat förslag är at spackla upp väggarna med ett cementbaserat spackel. Jag
Korvgubbe: Det är som sagt en smaksak men jag hade kaklat. Att bara halvkakla eller sätta en remsa med mosaik ger mig lite väl mycket "landstingsvibbar". Oavsett vad du väljer så hade jag likt Ömannen satt en halv klinkerplatta som sockel. Det är betydligt snyggare oavsett vad man har på väggarna. Inte skulle du skippa golvlisten i ett "vanligt" rum?
Swe_Mala: Tack för alla svar! Jag ska kolla upp om det går att kapa en täcklist till 4 mm i höjd för då skulle den gå in under skjutdörren när den skjuts igen. Såg den här täcklisten med T-profil i 10 mm bredd som inte ser så hög ut http://www.duuri.fi/skarvlister-221/articles/lister-av-naturek och där man kanske kan kapa bort den vertikala delen ;) Om inte bilden ljuger vill säga... Ska
MSjöström: [citat] Positiv inställning! :-D Snyggt var det i vilket fall som helst :)
roland53: [citat] Tror inte du behöver vara så oroligt för att duschvattnet läcker ut i plattan såvida inte du har ett hål i den gjutna delen av brunnen dvs i botten. Om du däremot planerar någon typ av renovering så måste du byta hela brunnen för att nuvarande bestämmelser skall uppfyllas. Kontakta ditt försäkringsbolag om du är osäker. Det är ju dom som skall betala ut ersättning om du
gaia: [citat] håller med! den rördragningen behöver man inte skämmas för.... ser faktiskt ut som en design-detalj :) gaia
pelpet: Håller med Nimanjeb, byt rören om det går att göra på ett smidigt sätt. Om det inte är enkelt att byta dem - be rörmokaren besiktiga rören för att avgöra om de bör bytas eller inte. I vårt hus konstaterade rörmokaren att gjutjärnsavloppet i badrummet och avluftningen var i bra skick och att de inte behövde bytas (vilket hade inneburit en hel del merarbete).
biggles12: Tack! Du menar det som avslutar kaklet före den målade väggen? Det är en "bård" som finns i många varianter till kakelserien. Vi tyckte det gav ett snyggt avslut som framhävde skarven.
Ömannen: Hej ja det funkar skruva och limma i båda golven sen kan man öka tjockleken på flytspacklet till fallet som skall vara min 12 mm vid golvbrunnen.
weyk: Ohh, det var ett bra tips, tack! Ädelträ med otrawol på, det blir nog bra. Frågan är bara om jag kan övertyga maken om att det är värt jobbet för känslan =)
Jessnet: Sådär, nu har jag fått lite klarhet. Ringde Eksjöhus men dom hade ingen aning. Inga ritningar eller anställda fanns kvar från den tiden. Fick tag i en husbyggare som just varit här och undersökt det hela och konstaterar att stålkonstruktionen inte är en del i någon bärande konstruktion.. Så nu tar jag tigersågen och kör! Tack alla som varit delaktiga i tråden!
kacke_: Nu ser det ut såhär. [bild] Planen är bila ur golvet. Såga upp ett hål till en intilliggande toalett som ska bli duschrum. Höger sida på bilden. Nytt avlopp, gjuta igen. (Eps) Putsa/spackla väggarna. Lägga golvvärme, flytspackla. Har inte bestämt om jag vill ha matta eller klinker. Tätskikta allt, kakel på väggarna. Chromade rör utanpåliggande. Kan det funka? Synpunkter
bonnier: Mysigt! Ser trevligt ut med det stora fönstret ovanför badkaret.
ulrikrimner: Tack för alla fina kommentarer! Vi har haft turen att hitta många fina limtak under trasig spännpapp och gammal smal pärlspontspanel under masonit när vi renoverat, och vi har velat bevara så mycket som möjligt. Ett modernt badrum ställer ju höga krav på konstruktion och material, och vi hoppas kunnat visa att det går att behålla husets själ även i ett utrymme som detta. Vi tyckte
spekerök: De möbler som jag kom i kontakt med hade fin detalj finish, sedan om det håller år efter år vågar jag inte uttala mig om, sedan vad inredningarna kostar vågar jag inte gissa på eftersom de monterades i extremt lyxiga badrum där det inte snålades in på någonting, badrummen blev helt fantastiska kan tilläggas mvh
hempularen: Om det är matta så tror jag inte det är lika viktigt med stödet i kanterna vid väggarna. Kliv där och känn om det sviktar. Det kanske är onödigt att riva då.
Dyppe: Då husets ursprungliga "badrum" är inrymt i ett gammalt skafferi på1,2 x 1,2m, så beslutade vi oss för att ta 7m2 av dåvarande vardagsrummet till vårt helt nya badrum. [bild] Assistenten har varit till stor hjälp....:p [bild] [bild] [bild] Klart.... [bild] [bild]
tank77: Släpljus kan avslöja minsta lilla skavank även på en nästan perfekt yta men i detta fall är det lite väl mycket bubblor. Kan kanske vara att mattläggaren inte har väntat tillräckligt länge innan han lade dit mattan, detta gör att mattlimmet "gasar" ut sig under mattan och därmed uppstår dessa bubblor. Nu är detta en ren gissning...........