2 072 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Ålder kakelsättning
Är det någon som har en spaning på när man började använda plastkryss vid kakelsättning, eller om det finns något annat bra sätt att åldersbestämma kakel?
Anledningen att jag undrar är om jag ska vidta försiktighetsåtgärder mot eventuell asbest i fix och fog när jag ska riva....och om jag visste att badrummet är gjort på 80-talet bör det inte vara något problem....
Anledningen att jag undrar är om jag ska vidta försiktighetsåtgärder mot eventuell asbest i fix och fog när jag ska riva....och om jag visste att badrummet är gjort på 80-talet bör det inte vara något problem....
Köp en riktig mask med skruvfilter och riv skiten, provresultatet kostar samma som bra mask! Riskerna om det nu skulle vara asbest i fix/fog är extremt små....man får utsätta sig väldigt ofta för asbest om det skall vara någon större fara!
Moderator
· Stockholm
· 57 608 inlägg
Aldeles oavsett om det är asbest så bör man skydda sig när man river. Allt damm är mer eller mindre skadligt.
Munskydd och annat använder jag alltid när jag river så det är inte det som är grejen, det handlar mer om hur mycket jag ska isolera badrummet från resten av huset, samt hur jag ska hantera avfallet... Sen det där med att man måste få i sig så mycket asbest för att det skall vara skadligt är BS, det räcker med en fiber på fel ställe(sen att sannolikheten och därmed risken ökar vid större mängd är det ju inga tvivel om), men det är en helt annan diskussion....
Men det är alltså ingen som vet när plastkryssen kom?
Men det är alltså ingen som vet när plastkryssen kom?
Moderator
· Stockholm
· 57 608 inlägg
Det enda jag kan bidra med är att när jag kaklade själv för första gången 1986, så fanns kryss i butikerna. Men jag uppfattade det som något relativt nytt. men om "relativt" var 3 år eller 10 år vet jag inte.
Man kan dö av det mesta, köra bil / snusa / alkohol / flyga.mmmm! Risken är försvinnande lite om man bara skall renovera ett badrum, om man skall ta riskberäkna allt man gör så är det bäst att ligga kvar i sängen
så man inte bryter benet när man går upp på morgonen! Plastkryss har funnits iaf i 10-15 år om det nu hjälper...tror inte man använde detta på 50-60 talet isf
Det sägs att rädslan är det farligaste.
Att knacka bort plattan är absolut inget att rekommendera utan ordentliga skyddskläder eftersom ett ända fiber tydligen kan räcka....
Så om du ska knacka ner kakelplattan. plasta in badrummet ordentligt, med ca 20cm överlapp. hyr en kraftig luftrenare för byggen, sätt på engångskläderna och gasmasken. sedan ser du till att dammsuga utrymmet ordentligt innan du tar bort plasten...
Att knacka bort plattan är absolut inget att rekommendera utan ordentliga skyddskläder eftersom ett ända fiber tydligen kan räcka....
Så om du ska knacka ner kakelplattan. plasta in badrummet ordentligt, med ca 20cm överlapp. hyr en kraftig luftrenare för byggen, sätt på engångskläderna och gasmasken. sedan ser du till att dammsuga utrymmet ordentligt innan du tar bort plasten...
Om du nu ska vara så ordenlig så ska man inte dammsuga vilket får eventuell asbest att virvla omkring som fan. Man ska våttorka upp asbesten.......Odjuret skrev:Det sägs att rädslan är det farligaste.
Om som svar på TS fråga så kom kryssen tidigast 80-tal och asbest slutade användas på slutet av 70-talet.
Okej... Jag tar tillbaks dammsugaren....tank77 skrev:
Tur att det inte är jag som sanerar asbest....
Klicka här för att svara