Hej,
vi har ett 10-årigt badrum som i samband med att besikningsman kollade huset när vi köpte det, anmärkte att det inte fanns ngt skvallerrör.
vi har vägghängda toaletter med cisternen inbyggd i väggen, vilket såklart gör det extra angeläget att fixa med ngn form av skvallerrör.

så över till min fråga, på vårt förra nybyggda hus ordnade byggarna med skvallerrör (efter att också fått anmärkning vid slutbesiktningen) under de vägghängda toalettstolarna genom att helt enkelt ta fram kakelborren och borra ett 7-8 mm hål nära golvet.

nu trodde jag att det var så enkelt ordnat på detta hus med, men när jag bad vvs-killarna att borra ett sånt hål sa dom att det inte skulle hjälpa. utan att jag skulle sätta upp inspektionsluckor 'på andra sidan' badrumsväggen. dvs i rummen som angränsar mot badrummen.

så vad är rätt? fördelen med skvallerrör tycker jag är ju att då ser man ju lätt om det börjar läcka. en inspektionslucka måste man ju de facto öppna och inspektera.

Inspektionsluckan förstår jag inte såtillvida att du inte har en skarv på vattenröret till cisternen (då inspektionsluckan är ett måste om man vill följa branschregler). Skvallerrör bör räcka, problemet är väl kanske om det skulle vara ett litet bakfall inne i "golvet" i cisternen så ev läckage rinner åt fel håll.

Detta är min amatörmässiga synvinkel så ta gärna in fler synpunkter.

För 10 årsen var det inte självklart att de tätskiktade inne i installationsväggen, du kan ta en dosfräs och göra ett insp hål som du senare lockar igen med doslock på andra sidan väggen. Enkelt att lysa in och kolla hur det mås inne i väggen, ingen som tänker på ett doslock en lucka stör mera.

mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.