Hej
Vi håller på att planera vårat ena badrum, och vi har stött på lite debackel.
Vi bor i bostadsrätt byggda i början på 70 talet. bjälklaget är betong dock tunt så bilar man en massa riskerar man att grannen får bjuda på Gevalia.

Nedan är en Sketchup på sannorlikt den enda planlösningen som går att göra då avloppen sitter som dom gör. Brunnen byts på bekostnad av föreningen men om jag skall flytta på saker och ting får jag bekosta detta själv ock med hänvisning till våra tunna golv gillar jag inte tanken.

sketchup m kar.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I slitsen ovanför badkaret går avloppsrör både uppåt (Avluftning) och nedåt ( vi bor på 3e av 3 våningar) samt vattenrören kommer upp i slitsen.

Foto på rör:
bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster kommer avloppet från köket. Rören ner till vänster är till badrumskomod och sedan till köket, till höger går det tänkta röret till toalettstolen, som just nu fått lånas av tvättmaskin provisoriskt.

Problemet är ju att lämpligaste stället att släppa rören på samt ha en inspektionslucka skulle bli bakom badkaret vilket ju då är våtzon 1 och big no no. Ni har inget magiskt sätt att lösa det?

Ett alternativ jag funderat lite på vore att dra ut båda rören till vänster ungefär där någonstans där man ser ett kopparrör på bilden och där dra dem upp i taket och sedan ta långa vägen runt, eller det kanske är helt ok med utanpåliggande rör i taket ovanför ett badkar iof det blir ju inga rörgenomföringar. Problemet är enligt mått osv är ju kortsidan på slitsen också våtzon 1 men det blir ju inte möe stänk där. dessutom kan man ju sätta ett sånt duschglas som man har på badkarskanten då får man ju spola på duktigt för att få vatten där.

Inspektionsluckan skulle ju också hamna en bra bit från skarven ca 80 cm vilket skulle göra det väldigt svårt att komma åt om det behövdes. Det skulle kunna gå att sätta en lucka på andra sidan väggen men då hamnar den längst in i ett hörnskåp i köket. Dock kan man ju med lite meck plocka ur karusellen och sedan ligga i skåpet för att komma åt ev vattenkoppling innanför.

Hjälp jag vet varken in eller ut längre, Ju mer branchregler man läser desto mer OMÖJLIGT ter det ju sig att kunna renovera ett badrum. :confused:

Går det inte att låta även utrymmet där rören kommer upp ingå i våtzonen då?

Oavsett så kommer man väl tvingas till en avvikelse från regelverket. Som så ofta när det gäller renoveringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.