Badrum
imported_Benno: Borde ju finnas i lågvoltutförande så "vem som helst" kan montera.
rostra: Reagerade på både materiel och arbetskostnad om jag skall vara ärlig, Som "joflopp" säger så känns ca 80 timmar minst sagt i överkant och materielkosten var inte heller i närheten av vad jag räknat med. Har kontaktat firman för att reda ut hur de tänkt med tätskikt o våtrumsskivor men inte fått svar ännu (2 veckor sedan). Börjar tröttna på hantverkare som antingen drar till utav
robban_82: Ja vad ska jag säga... vet man vad som ska hända innan det hänt, visst. Ska man berätta alla fel som kan hända innan man utfört något, visst. Självklart finns det kunder som blir missnöjda när dom inte får det dom har sett i en katalog eller kollektion. Jag svara bara på hur det är. I detta fall kan jag inte svara på mer än det som frågats, visas och sagts. Jag vet inte hur
robban_82: Håller helt och hållet med ovanstående med sneda väggar men oavsett om mattläggaren slarvat eller glömt värma in hörnet efter satt vägg så får man inte lämna över badrummet utan att ha gjort tätningen mellan golv/vägg och bård/vägg i dusch. Är de seriösa löser dom det med dig oavsett du betalat eller ej men det kanske löser sig snabbare om du håller på pengarna mvh
thomasx: Om du vill ha det färdiga golvet i samma nivå som resten, ja då har du lite att pyssla med, och då förstår jag bättre din fråga också. Då måste du ju sannolikt sänka befintligt bjälklag på ett eller annat vis. Kan du verkligen inte leva med att golvet kommer några cm upp? Ett nåtat teak-golv är ett trä-golv, gjort av träslaget teak. Teaken läggs med ett litet mellan rum,
Ester: [bild] [bild] [bild] [bild] Väggar och tak: Luftad kvistren furupanel som målats med äggoljetemperafärg. Golv: Våtrumsmatta från Forshaga. Stänkskydd: Rostfri plåt med vulst i kanten. Badkar: Neptun. Duschkabin: Makro. Tvättställsbänk: Egen design.
pelpet: Det är väl så man får göra när man förhåller sig till tidsandan. Välja delar som hör dit (klinkern, toasitsen och det tidlösa kaklet) och samtidigt modernisera (all övrig inredning). Det är också så vi försöker behandla vårt hus från -57. Behålla vissa originalgrejor eller sådant som hör till 50-tal/tidigt 60-tal, och bevara en del av husets formspråk.
Charlie2: Huset är byggt 57, förstört enligt mig 81 med den tidens ideer och material. Vi köpte huset i somras och försöker nu återställa på bästa sätt. WC litet och naggande gott, men funkar hur bra som helst. Första bilden är före, resten på hur vi nu har det. [bild] [bild] [bild] [bild]
Wide Glide: Skifferolja "torkar" efter ett tag och får ofta bättras på. AKEMI (färgförstärkare med nano) är speciellt framtagen för att vara beständig. Läs mer här http://www.s-tandberg.no/c-108-Fargeforsterker.aspx (Norsk leverantör)
Joachim-67: Japp i-lucka till rören sok byggs in, om det räcker med 32 är jag osäker på. Men vad tror ni om att bila upp det hela ? Är det vägen fram Kanske i denna ordningen 1) Sakta bila bort orginal brunen, se hur djupt avloppet ligger och se var nya brunnen landar, 2) Öppna/Bila rör för rör och skjuta ner en bättre brunn längre ner 3) Dra 50 rör ner under vatten rör fram till huvudbrunnen
largab: [citat] Jo jag har stora plattor därför fallfritt. Det kan inte ha med rörbrott att göra. Då skulle det inte vara acceptabelt utan brunn på vanlig toalett samt kök. Däremot då brunnen är tät och man duschar länge så kan vattnet stiga i duschen. Det är inte alla som gillar att rensa brunnar, och hellre låter golvet svämma över. Vattnet rinner ju för det mesta undan efter ett tag.
pelle242: Lätbetong verkar vara grejen. Multiplattor eller multiskivor finns i bygghandeln. Normalt limmas dom men frågan är om det håller för vattentrycket. Kan man armera lättbetong?
ellerström: Hej Alla, Här kommer några bilder på vårt badrum på ovanvåningen. Det mäter ca 2x2,75m för den som undrar. Badrummet på nedanvåningen är från 70-talet och står högt upp på prioriteringslistan över saker vi vill göra om i vårt hus. Gillar detta forumet skarpt, här finns allt man behöver när man ska fixa med huset; tips och idéer, inspirerande projekt och bilder samt kunniga
Holpers: Det var för LIPs våtrumssystem det krävs 15mm över vattenslangen och jag antar att det gäller oavsett vad spackeltillverkaren säger eftersom gvk säger dels att spackeltillverkaren ska lämna info samtidigt säger de att fuktspärren ska monteras enligt anvisning. Då blir det 15mm uppepå slangen, 5mm där det är elvärme och 12mm där det inte är någon slang har jag för mig. D.v.s 12
Joskin: Här kommer lite bilder på vårt nya badrum där vi gjort nästan allt själva! Takfönstret på plats och väggarna på väg: [bild] Avdragsbanor lagda inför flytspackling för att få exakt fall: [bild] Tätskikt på plats (tätning av rörgenomföringar och extratätning av folie-överlapp gjordes efter att bilden togs): [bild] Färdiga resultatet: [bild] [bild]
hempularen: I lägenheter sitter det ofta en backventil på inkommande vatten, den hjälper till att förhindra "återmatning".
thomasx: Duschkabinen har fördelen att den skyddar badrummet och huset mot fukt och väta, framförallt på golc och särskilt runt golvbrunnen. Men annars håller jag också med om att duschkabinen är bökig vad gäller städning och att det lätt blir skitigt och smått äckligt. Allra mest tror jag egentligen på de i golvet "helintegrerade" duschkabins-bottnar som är vanliga i utlandet. Jag har
Förgätmigej: Hej! Jag är ny här på forumet. Undrar om någon prövat de lite billigare duschkabinerna. Tex denna: http://www.trygghandel.se/sv/artiklar/duschkabin/duschkabin-medea.html#.UnPiNhacRjG Behöver en kabin som har maxhöjd 200 cm, så det finns inte så många att välja på. Tipsa gärna om du har något förslag. [bild]
kenta_r: Precis. Nackdelen med denna lösningen är också att det är kört att byta cisternen. Då den måste lyftas uppåt (gerberit). Jag tror det blir kört (dvs att slippa att ta bort tätskikt/plattor) ändå även om man har lådan helt i badrummet för de skruvar som fixar cisternen måste skruvas loss framifrån. Vår plan var att ha måla på tätskikt och folie på skarvarna och sen genom
JOW: Limma regel mot regel går ju bra med vanligt trälim, varför avancera med pl?
kjalltrac: Golvbrädorna skall bort i gästtoaletten för att få ner höjden på golvet. Skall dit golvspån, golvgips och klinker. Samt att bjälklaget skall förstärkas med kortlingar + dra avlopp, isoleras mm
Dajm: Det är svårt att hjälpa någon som bara är misstänksam mot allt och alla. Och vad menar du med att du är "friterad" om du skulle ange vilken kommun detta handlar om? Det är ju inte så att de skickar en torped på dig om de går in och läser denna tråd. Eller har du tänkt koppla på dig på kommunala avloppet utan deras vetskap?
Flodinn: Har själv börjat riva mitt badrum nu. Såhär ser min rörstock ut. [bild]
verktygsgurun: [citat] Allrengörningen har ingen effekt för dig, mest för att få bort ättiksdoften som jag avslutar med den.
hempularen: Om vi hoppas att det kommer upp ett rör, så finns det dels gummimuffar avsedda för ändamålet. Dels kan man täta med sanitetskitt. Numera är det normalt sett gummimuffen som gäller. Då behöver du veta va det är för innerdiameter på röret som kommer upp ur golvet. Det är troligen ett 50mm rör. Något i den här stilen: