Skall bygga ett nytt badrum på ovanvåningen i anslutning till föräldrasovrummet. Vi är helt fria med placeringar, utom att maken gärna vill ha toaletten i det hörn den är, då rören kommer komma upp där.
Måtten på rummet är ca 400 cm brett och 250 cm långt. Väggen där fönstret är är en snedvägg (som dock inte inskränker utrymmet speciellt mycket). Fönstret sitter högt upp och ger ingen insyn.
Planritningen är skalenlig, men möblerna är ej bestämda (så måtten på dessa kan ändras).
Vår huvudprioritering är stor dusch och dubbla handfat.
Våningsplanet har ytterligare en toalett (utan dusch etc).
Åsikter emottages gärna!
Bild mot framtida toahörnan, som det ser ut idag.
(Dörren i bild skall flyttas till annan plats)
Måtten på rummet är ca 400 cm brett och 250 cm långt. Väggen där fönstret är är en snedvägg (som dock inte inskränker utrymmet speciellt mycket). Fönstret sitter högt upp och ger ingen insyn.
Planritningen är skalenlig, men möblerna är ej bestämda (så måtten på dessa kan ändras).
Vår huvudprioritering är stor dusch och dubbla handfat.
Våningsplanet har ytterligare en toalett (utan dusch etc).
Åsikter emottages gärna!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild mot framtida toahörnan, som det ser ut idag.
Logga in
Skapa konto
(Dörren i bild skall flyttas till annan plats)
Skall man vara riktigt kinkig så hamnar fönstret inom våtzon 1 och där får man eg inte ha fönster. Nu skall ni antagligen inte duscha i badkaret så det är nog ok.
Rent allmänt är det ett ganska stort badrum och jag skulle försöka utnyttja utrymmet lite effektivare. Mera förvaring kanske. Det är inte aktuellt att klämma in tvätt/tork?
Hörnbadkar?
Rent allmänt är det ett ganska stort badrum och jag skulle försöka utnyttja utrymmet lite effektivare. Mera förvaring kanske. Det är inte aktuellt att klämma in tvätt/tork?
Hörnbadkar?
pelle242 - Ah, har inte tänkt på zoner! Definitivt något jag skall kolla upp!
Har gärna lite mer förvaring, men vet inte riktigt var? Har en hel tvättstuga i källaren, som får vara kvar. Har lekt med tanken att flytta upp den, men känns som en dålig idé med tanke på att rummet ligger granne med två sovrum? Annars är ju tvätt/tork på samma våning som sovrummen inte dumt!
Hörnbadkar kan det absolut bli, men i den hörnan i så fall. Har inte kollat så noga på modeller än.
Har gärna lite mer förvaring, men vet inte riktigt var? Har en hel tvättstuga i källaren, som får vara kvar. Har lekt med tanken att flytta upp den, men känns som en dålig idé med tanke på att rummet ligger granne med två sovrum? Annars är ju tvätt/tork på samma våning som sovrummen inte dumt!
Hörnbadkar kan det absolut bli, men i den hörnan i så fall. Har inte kollat så noga på modeller än.
En tanke bara är att ni kanske inte behöver dubbeldörr till duschen och kan ersätta ena dörren med ett skåp. Beror på hur ni tänkt med ljus också.
Man kan prova att vinkla ner badkaret så får man plats för skåp mellan det och fönstret. Bygger man in skåpet löser man våtzonen också. Blir kanske för trångt eller för kort badkar plus att jag nog röstar på på hörnbadkar.
Man kan prova att vinkla ner badkaret så får man plats för skåp mellan det och fönstret. Bygger man in skåpet löser man våtzonen också. Blir kanske för trångt eller för kort badkar plus att jag nog röstar på på hörnbadkar.
Redigerat:
Skall titta på det pelle242!
Pelpet - Vis av tidigare badrumsrenoveringar tänkte vi sänka ner duschen ett par cm/ha en kant, så inte vattnet rinner ut i resten av rummet.
Pelpet - Vis av tidigare badrumsrenoveringar tänkte vi sänka ner duschen ett par cm/ha en kant, så inte vattnet rinner ut i resten av rummet.
Anna_H Dörren är mest för att få det lite mer privat. Kanske skall ta bort den! Bredden är 80 cm på nischen, verkar vara ett vedertaget mått när jag surfat runt. Måste kolla med snedtaket, så det inte känns trångt! Vad tror du om andra ritningen annars?
Vad tror ni om något sånt här?. Då får ni WC-stolens rygg mot snetaket så man sätter sig ner under snetaket. Dusch/blötdelen blir avskild från toa/handfat och ni får in en rejäl förvaringshylla som är hyfsat lätt att komma åt då man står vid handfatet och fixar till sig. Svängrum att torka sig efter dusch/bad finns framför fönstret.
Till duschhörnan så tänker jag mig två raka dörrar som kan vikas in i duschhörnan när man inte duschar. Då blir det lätt att komma ur och i badkaret.
Till duschhörnan så tänker jag mig två raka dörrar som kan vikas in i duschhörnan när man inte duschar. Då blir det lätt att komma ur och i badkaret.
Logga in
Skapa konto
Redigerat: