Bakgrund: Byggnaden är stambytt i början på 90-talet och badrummet är således mer än 20 år gammalt. Vi har tröttnat ordentligt på hur det ser ut och vill med så små medel som möjligt åstadkomma så stora förändringar som det går. Vi har tidigare bytt tvättställ och blandaren.

Det vi tänkt oss och fått offert på är följande:
  • Byta den sunkiga duschhörnan mot rundade duschväggar förmodligen 70x70, byta duschblandare
  • Byta befintliga rör till kromade
  • Byta innertak (kontors-/akustikplattor) till gipstak med fyra spottar.

Frågor:

• Vad tror ni om våra planer generellt?
  • Befintlig duschhörna är 80x80. Vi hade tänkt rundade duschväggar 70x70. Vi är rädda att märkena efter silikonet från gamla duschhörnan på golvmattan inte kommer gå att få bort. Någon som har erfarenhet av hur det blir?
  • Är offerten rimlig? Saknar all kunskap om hantverkspriser.
    • Arbete 9 400 kr (ex rot)
      • Demont. dusch, innertak rör
      • Utbyte tappvattenrör och duschblandare, montering nya duschväggar
      • El. Installation på bef knapp (4 spottar)
      • Regla innertak, gips, spackel, målning tak,
    • Material 7 500 kr
      • Grovmaterial (reglar gips m.m.), måleriprodukter, VA- installationsmaterial, rör samt rördelar och fästen 12 m., el installation, spottar 4 st Hide a Lite LED inkl. dimmer, mjukfog
      • Ingår ej: duschväggar, blandare, något mer jag behöver komplettera med?
  • Tips på prisvärda rundade duschväggar (2.000-4.000)
Vi är väldigt tacksamma för alla tips och synpunkter vi kan få.

• Badrum.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bad.jpg
    Skapa konto
  • bild.JPG
    Skapa konto
Är det bostadsrätt så tycker jag ni ska byta ut det där golvet, det är ett lite större ingrepp men ni får lätt tillbaka det när ni säljer.

AndersMalmgren skrev:
Är det bostadsrätt så tycker jag ni ska byta ut det där golvet, det är ett lite större ingrepp men ni får lätt tillbaka det när ni säljer.
Det är en bostadsrätt och jag är verkligen beredd att hålla med om att golvet verkligen behöver bytas ut. Tyvärr verkar det enligt hantverkaren som att ett ingrepp i tätskiktet innebär att vi måste göra om hela tätskiktet. Det skulle därmed göra att kostnaden drar iväg ganska rejält.

Jo det måste ni, så kaklet ryker också. Men jag lovar er när ni har ert nya fina duschhörn etc så kommer ni störa er på det där gamla golvet :D

Nu kommer jag kakla själv så för mig vart det inte så dyrt, hantverkarna gör bara fuktspärren.

Ni kan även måla golvet med våtrumsfärg. Sök lite på forumet så kommer du hitta mer info och bilder

Priserna är rimliga. Att renovera hela badrummet stannar nog inte under 100 tkr.

Med största sannolikhet så kommer ni inte få bort märkena efter duschen. Men varför inte måla plastmattan? Det håller normalt väldigt bra om man gör underarbetet rätt. Litet orosmoln med silikonet från nuvarande dusch dock men det finns silicone remover.

Swedemart har billiga duschdörrar, http://www.swedmart.se/duschdorrar

Vi har duschdörrar 100x100 från INR, vi är relativt små båda två och brukar duscha ihop ;D superhärligt med utrymmet man får med 100x100, hade funkat med 90x90 också men absolut inte mindre så 70x70 låter väldigt litet...kör så stort det går och så det fortfarande ser bra ut, jag lovar att ni inte kommer ångra er! Kan rekommendera INR...Kvalite, finns från 4000:-

Måla golvet är billigt och gör jättemycket för helheten, hade också försökt måla över det rosa på väggarna...finns bra färg för det också...tvätta av allt med klinkers & fog rent först.

Annars har faktiskt Rusta en exakt kopia av INR duschdörrar för 1000:- hjälpte farsan i helgen med att sätta in en sån hos han, med gavlar i aluminium och höjning, imponerande för att vara så billigt :)

Man kan även lägga klinker på det gamla golvet och återvända orginalfuktspärren.

AndersMalmgren skrev:
Man kan även lägga klinker på det gamla golvet och återvända orginalfuktspärren.
Korrekt, men bara om tillverkaren av mattan säger att det är ok. Annars är det inte godkänt med allt vad det innebär.

Vad är det för tak ni har? Det ser ut som akustikskivor monterade på bärverk. Om det är det så borde ni kunna byta ut skivorna mot nya och kanske även fälla in spottarna i akustikskivorna. Då slipper ni ifrån i princip hela takpysslet.

Jag har målat golvet i mitt badrum med våtrumsfärg och det håller fortfarande bra efter två år. Se denna tråd.

Se till att ni kollar att golvbrunnen och särskilt klämringen ser bra ut innan ni drar igång arbetet. Det är ofta golvbrunnen som bestämmer livslängden på ett badrum.

Jag är inte säker på att rundade duschdörrar blir bra, risken är att ni slår upp dem i toan när ni ska ur duschen. Kolla att ni verkligen kan röra er smidigt in och ut ur duschen.

Ett alternativ kan vara att låta golvet vara som det är (eller målar det), och att ni sätter in en lämplig duschkabin och lägger en duschkabin, typ rustas, och lägger en stor och fräsch matta på golvet. Om ni skaffar två mattor kan ni byta matta då den ena är i tvätten.

95350038full.jpg
Skapa konto

Redigerat:
En idé som ni kan diskutera med en mattläggare vore att skära loss befintlig plastmatta men spara 2-3 cm under kaklet, lägga ut ny matta och låta mattläggaren svetsa ihop den gamla och den nya mattan. Då kan ni byta golvbrunnen samtidigt som ni slipper göra något åt kaklet.

Det är lite oortodoxt, så det kan vara värt att diskutera med försäkringsbolaget först hur de ser på saken.

Säker på detta? Innan vi bestämde oss för att riva ut golvet i hela lägenheten så diskutera vi med vår hantverkare att göra på detta vi och han nämde inte ens att det variera med lev. av golvet.

@AndersMalmgren: Svarar du till mig? Jo, så ska det tydligen vara och för mig blir det är rätt logiskt. Tillverkaren garanterar ju att mattan ska vara tät i en given omgivning. Miljön för mattan blir ju inte densamma om man lägger primer, fix och klinker på den som om den ligger fritt. Om de inte har konstruerat mattan för det och heller inte testat så är de nog föga villiga att godkänna en sådan användning.

Vad jag förstått är oron att fixet med tiden löser upp mattan och därmed så har man inget tätskikt kvar. Problemet är ju att man inte kan se detta.

Idag finns det mattor som man får kakla på, men inte alla.

Allt kokar egentligen ner till att för att badrummet ska vara godkänt måste allt vara enligt tillverkarens rekommendationer. När det inte är godkänt så börjar ju försäkringsbolaget att krångla. Nu är detta dessutom i en BRF och då brukar det inte vara OK med något annat än att allt är godkänt.

Tack så mycket för alla svar!

Även om det hade varit väldigt snyggt med klinkers istället så vågar vi inte lägga det på den befintliga mattan.
Är det ingen som har erfarenhet av att försöka få bort silikonmärken och liknande på mattan från en gammal duschhörna? Det vore ju väldigt tråkigt om det är väldigt synliga märken kvar när man har en ny fin duschhörna.
Jag tror tyvärr inte heller att det är något alternativ att måla golvet. Det kan bli väldigt fint men hantverkaren avrådde oss från att välja den lösningen också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.