3 049 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Plastväggar eller kakel?
Idag har jag ett litet rum som tidigare varit garderob, där förra ägaren ställt in en duschkabin. Väggar o golv är original och alltså inte våtrumsanpassade.
Tips om hur jag bäst går tillväga om jag vill ta bort duschkabinen och göra om rummet till ett duschutrymme?
Jag har aldrig byggt om något som haft med våtrum att göra, så jag undrar om det är smidigast att lägga in våtrumsmatta eller kakla utrymmet? Det ska vara ett enkelt duschutrymme, så valet handlar mer om pris och enkelhet än utseende i det här fallet.
Tips om hur jag bäst går tillväga om jag vill ta bort duschkabinen och göra om rummet till ett duschutrymme?
Jag har aldrig byggt om något som haft med våtrum att göra, så jag undrar om det är smidigast att lägga in våtrumsmatta eller kakla utrymmet? Det ska vara ett enkelt duschutrymme, så valet handlar mer om pris och enkelhet än utseende i det här fallet.
@nino - tackar för svar, men hur går man tillväga om det är "vanliga" väggar o golv i utrymmet?
Vad ska göras innan man limmar plastmattan?
Fuktspärr förstår jag, men vet inte riktigt vad det innebär.
Svetsar man plastfogar, eller limmar man bara omlott?
Vad ska göras innan man limmar plastmattan?
Fuktspärr förstår jag, men vet inte riktigt vad det innebär.
Svetsar man plastfogar, eller limmar man bara omlott?
Jag skulle tro att målat system på väggen är billigare än matta, men det innebär lite mer jobb.
Frågan om hur man bygger ett badrum är jättestor, jag tror att det blir svårt att ge ett bra svar. Försök istället att läsa på hur man bygger ett våtrum och återkom sedan med mer specifika frågor så ökar chansen till ett svar.
Frågan om hur man bygger ett badrum är jättestor, jag tror att det blir svårt att ge ett bra svar. Försök istället att läsa på hur man bygger ett våtrum och återkom sedan med mer specifika frågor så ökar chansen till ett svar.
Har du inte erfarenhet av, och verktyg för att lägga våtrumsmatta är det bättre att anlita en firma för det.
Problemet med olika materialval på golv och vägg kan ju ibland bli tolkningsfrågor med anledning av olika regelverk.
Problemet med olika materialval på golv och vägg kan ju ibland bli tolkningsfrågor med anledning av olika regelverk.
Behövs mer än en fuktspärr och plast/våtrumsmatta egentligen?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 inlägg
Aha, så matta direkt på väggar och golv alltså?
Vad för förarbete gäller om det bara ska på en plastmatta i ett befintligt rum då?
Vad för förarbete gäller om det bara ska på en plastmatta i ett befintligt rum då?
Börja med att ta bort duschkabinen så du ser hur det ser ut under den, skick på brunn, är där något fall till brunnen osv. När detta är gjort får du spackla väggarna innan du sätter plastmattan, likadant om du väljer målarfärg.Kalmarkille skrev:
Och som sagt, plastmattan är själva tätskiktet.........
Ta några bilder när du har tagit bort dusckabinen och lägg in i denna tråd så kan vi säkert hjälpa dig på vägen.
@ tank77 - tackar
Limmar man direkt på spackel, menar du?
Limmar man direkt på spackel, menar du?
@ oceanis - ja det är vanliga väggar o golv utan något fuktskydd. Duschkabinen tömmer sig via rör ut till golvbrunn i angränsande rum.
Det finns ingen möjlighet i världen att du kommer att få en sån lösning godkänd som våtrum. Så fort du börjar bygga om eller ändra så¨gäller nuvarande regelverk och då skall det in en golvbrunn med allt vad det innebär på golv och väggkonstruktion. Rörinstallation och tätskikt inte att förglömma.
Läs lite på branschreglerna, Säkert Vatten så får du en första känsla på vad du måste göra.
Läs lite på branschreglerna, Säkert Vatten så får du en första känsla på vad du måste göra.
Klicka här för att svara