Jag märkte idag att toalett avloppet har hamnat på fel vägg. Toalettstolen kommer att peka mot tvättstället istället för att sitta brevid tvättstället. Hur löser man detta?
Det var mitt fel då jag ritat ut det fel på ritningen. Bila upp golvet är inte på tal då jag har golvvärme, i sådanafall skippar jag toaletten i badrummet.
Inget är installerat ännu. Jag bygger i egen regi, men lät gjuta plattan. Toaletten i badrummet blev en liten eftertanke och jag satt den fel på ritningen som jag gav till entreprenören som byggde och gjöt plattan.
Jag är till att lägga tätskikt och kakla nu så jag har inte slagit upp ett hål för avloppet ännu. Men jag ser nu på ritning att avloppet har blivit helt fel placerat.
Jag är till att lägga tätskikt och kakla nu så jag har inte slagit upp ett hål för avloppet ännu. Men jag ser nu på ritning att avloppet har blivit helt fel placerat.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Får vi se ritningen?
Det går kanske att vrida toastolen lite.
Klart att där skall vara en toalett i badrummet!
Det går kanske att vrida toastolen lite.
Klart att där skall vara en toalett i badrummet!
Nej, avloppet till ditt tvättställ är antagligen 75mm och det räcker helt enkelt inte till.
Kan du inte bygga en typ an nisch över WC-avloppet längs med den vänstra väggen och köpa en bakåtkopplad mugg (P-lås) och på så vis får du toaletten där du vill ha den, men samtidigt får frugan en hylla att ställa "tingel-tangel" och värmeljus. Alt 1
Eller så kan du slå på stora trumman och bygger en längre nisch i hörnet och på så vis kan du montera en WC med inbyggnadsmodul. Alt2
Cad-ritningar av mig!
Alt1:
Alt2:
Kan du inte bygga en typ an nisch över WC-avloppet längs med den vänstra väggen och köpa en bakåtkopplad mugg (P-lås) och på så vis får du toaletten där du vill ha den, men samtidigt får frugan en hylla att ställa "tingel-tangel" och värmeljus. Alt 1
Eller så kan du slå på stora trumman och bygger en längre nisch i hörnet och på så vis kan du montera en WC med inbyggnadsmodul. Alt2
Cad-ritningar av mig!
Alt1:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Alt2:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har funderat på din lösning som ett alternativ, det kan säkert gå bra men jag har farhågor om att det kan bli lite obekvämt med plats på sidan.
Båda avloppen är 110mm i plattan. Det borde inte vara några problem att trycka in ett T-rör eller 45 gradigt grenrör innan en reducering till 75mm för tvättstället. Såvida det inte bygger för högt och slår i kommoden.
Båda avloppen är 110mm i plattan. Det borde inte vara några problem att trycka in ett T-rör eller 45 gradigt grenrör innan en reducering till 75mm för tvättstället. Såvida det inte bygger för högt och slår i kommoden.
Redigerat:
OK, 110 draget till tvättställ! Överambitiöst och opraktiskt, men riktigt bra för dig!
Då går det ju fint, men du får nog bygga in det då i alla fall med någon typ av kombinerad nisch-lösning WC/TS för estetikens skull.
Då går det ju fint, men du får nog bygga in det då i alla fall med någon typ av kombinerad nisch-lösning WC/TS för estetikens skull.
Kan du inte bara byta plats på WC och handfatet då ?lordmetroid skrev:Jag har funderat på din lösning som ett alternativ, det kan säkert gå bra men jag har farhågor om att det kan bli lite obekvämt med plats på sidan.
Jag har redan dragit el för spegel och inkommande vatten till handfatet.SC Aero skrev:
Det är en lösning som har diskuterats. Vanligtvis placerar men inte en toalett på det viset om inte nödvändigt på grund av platsbrist(tänk toa-utrymmen i skolmiljöer). Jag tror det skulle se väldigt roligt ut om man placerade toan på det sättet. Jag tror inte heller det vore värst trevligt att försöka klämma sig in bakom en kommod när man besöker toaletten.Kyleman skrev:
Hur långt har du kommit med väggarna?
Du kanske kan sätta en bakåtspolande toalett precis där du tänkt dig och sedan låta röret gå in i väggen, vända 90 mot tvättstället och sedan vända igen och gå ner.
Ett alternativ kan vara att platsbygga en kommod av luxskivor som går ända ner till golvet.
Är väggen tätskiktad? Om inte så kan det vara vettigt att ta ner några gips- och plywoodskivor och helt enkelt flytta elen.
Du kanske kan sätta en bakåtspolande toalett precis där du tänkt dig och sedan låta röret gå in i väggen, vända 90 mot tvättstället och sedan vända igen och gå ner.
Ett alternativ kan vara att platsbygga en kommod av luxskivor som går ända ner till golvet.
Är väggen tätskiktad? Om inte så kan det vara vettigt att ta ner några gips- och plywoodskivor och helt enkelt flytta elen.