K
Kurtivan: Är det inte i nåt byggprogram det sagts "lite snett är också rakt" :D
14 svar · 4,5k läst
·
nattugglan11
nattugglan11: Jag har små fläckar på kakelfogarna som jag ger mig på när de kommer, endast en handfull små prickar. Jag bor i betonghus med självdrag, jag har inga fuktproblem i väggarna eller golvet, dock blir det väldigt fuktigt i luften efter duschande. Jag skall montera en paxfläkt för att förbättra ventilationen som är dålig. Alltså möglet kan komma utan att de behöver vara fuktskada i
4 svar · 1,4k läst
Anna_H
Anna_H: Å inget foto? :mad:
8 svar · 3,9k läst
pelpet
pelpet: Är det möjligt att sätta in ett badkar? Då gör det ju inget att fallet är kasst eftersom 98% av duschvattnet hamnar i badkaret då man duschar och badkaret har ett rör som går direkt till avloppet.
4 svar · 3,2k läst
T
tank77: Wetstoplimmet är väl lite billigare och är bra för sugande underlag. Men som sagt bättre att bara ha en produkt att jobba med även om det blir några kronor dyrare.
4 svar · 997 läst
T
tank77: Ingen armering behövs, används endast på träbjälklag.
1 svar · 826 läst
Krilleman
Krilleman: Bort med pluggen och fyll med silikon!
2 svar · 1,3k läst
J
Johan Huddinge: Nya plastremsor gick inte att köpa hos IFÖ. Skrapade bort gammal plast och satte dit silikon istället. Fabriksfint blev det inte, men bättre än förr i alla fall.
2 svar · 2,4k läst
J
Johannabacken: Hej, Jag ska bygga in en fixtur som står inuti ett tätskkitat kaklat badrum. Vilka sätt att bygga in är bra/dåligt? 1. OSB-skiva+våtgips+kakel. Limmar träreglar för att skruva inbyggnaden i 2. KGC-board 20mm + kakel Limmar KGC-boards bitar för att fästa boarden i. 3.Dubbla våtgips + kakel Limmar reglar av trä Rörisen som såg alla OCB/våtgips jag har kvar förslog alt1. Allt står
0 svar · 1,0k läst
V
vectrex: [citat] Den gick faktiskt att knäcka men det krävdes att jag hyrde en rejäl kvalitetsknäckare! Funkade inte med den budgetknäckaren jag använt till allt annat kakel. Skulle inte tro att du hittar mycket som är slitstarkare, genomfärgad är den också så skulle en flis gå ur så syns det nog knappt.
19 svar · 5,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: Samma bricka blir ju i taket som på väggen så tallriken hänger ju i brickan och inte direkt i slang/prisol. Bara att se till att brickan har något att fästa skruvarna i för hållfasthetens skull! Enklast möjligt är att montera 8344858 med en vinklad R15invx15 vatette vinkel. och en rörsnutt innan. Denna omkastare kräver dock en övergång M26x15. Samt att duschblandaren behöver
9 svar · 10,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: Ta rätt på vilken dimesion du har så kan man montera en utbytesnippel på änden. Blir mycket lättare att dra i slangen när någon skjuter på i andra änden! Gängas på in i botten på båda ändar. [bild] Dock är det fortfarande viktigt hur den tidigaren PEX:en är förlagd sen tidigare. Det kan vara omöjligt med byte om du har för många böjar. LK:s instruktion för byte: [h=4]Utbyte
4 svar · 1,9k läst
·
nino
nino: Byggis: jo så är det, men man kan tydligen tulla lite på reglerna, skadan, uttorkningen och återställning av golv/vägg skivor är försäkringsärende och sen kommer ytbeklädnaden som ett eget jobb. Vet att några har gjort så här, men inte jag, och det har funkat om det är 100 rätt vet jag inte
26 svar · 5,5k läst
·
Y
Yrrol: Den mörkgråa borde vara mörkare än grafit? Butiken hade bara grafiten men den blev för ljus till mitt projekt.
4 svar · 7,7k läst
Z
Zero: Tack för tipsen! Vi hade en garderob på andra sidan väggen så det blev så att vi flyttade vattenmätaren dit i stället. Vi kunde göra trumman liten och vi slapp att montera luckor. :)
6 svar · 5,7k läst
Oldboy
Oldboy: Vi hade en ful ojämn tapetkant ner över golvmattan på vårt reserv-wc, som dessutom hade tapetklister nedanför tapeten här och var som med åldern blivit brun. Såg helt enkelt "sk...tfult" ut. Satte en vanlig golvlist ca 2 cm över golvet. Detta eftersom golvmattan är rundad i övergången mellan golv och vägg med en radie som är större än golvlistens tjocklek. Hade först tänkt att
2 svar · 8,9k läst
Wide Glide
Wide Glide: Vi har nyligen inköpt 2 st Tapwell bottenventiler och de känns riktigt stabila och ser bra ut. [bild]
2 svar · 4,0k läst
·
Ö
Ömannen: Hej på bkr.se kan du läsa om regler för klinker och tätskikt i toaletten.
1 svar · 2,1k läst
·
N
Nissen86: man försöker så gott man kan även fast inte hissen går ända upp jämt=) hade tänkt att jag ska göra grunderna själv och sen tar jag in folk som fixar det som är lite bökigt tätskikt och sånt, vad mycket kan man göra själv om man tar det lugnt och är noga? men vill inte göra tätskiktet för det är för viktigt för att man ska ge sig på det känns det som. det som ska göras
6 svar · 1,8k läst
pelpet
pelpet: Vi har ett svedbergs Z150 duschbadkar och det är bra för både bad och dusch. Ingen massage dock men nimanjebs förslag är bra.
4 svar · 1,3k läst
mexitegel
mexitegel: Vi hade en myson med fuktstyrning, men den funkade aldrig riktigt bra. Problemet var iofs det omvända; den ville inte starta. Slutade med att vi installerade en PAX istället. Funkar klockrent - varje gång.
5 svar · 3,8k läst
roland53
roland53: Den spaltbara delen måste bort. Den har förmodligen en plastyta och är inte målningsbar. Är du osäker så provmåla en liten bit. Det osäkra är det som blir kvar (pappersskiktet när du dragit ner ytterskiktet). Om detta är dåligt limmat så släpper det och bubblar sig när en våt färg målas på. Återigen - prov måla på en lite bit för att se hur den uppför sig. Första
3 svar · 2,2k läst
I
injonil: [citat] Äh, kan du peka på var i Säker Vatten som det framgår vilka fel som gjorts? ;)
4 svar · 2,0k läst
Lolle
Lolle: Har fått frågor från flera sedan denna artikel så jag tänkte klargöra lite. Det är tyvärr så att artikelförfattarna har inte läst in sig på helheten gällande våtrumsregler utan dragit slutsats något för tidigt. Jon H har skrivit om detta korrekt tidigare vet jag men lika bra att uppdatera den texten. Boverket föreskriver ett högt krav på ångmotstånd medan målade skikt endast
0 svar · 965 läst
nino
nino: jag var lite otydlig, du måste vänta ut betongen även om du flytspacklar (flyter du ovanpå betongen kommer det att dröja ännu längre då spacklet lägger sig som ett lock ovanpå) Betongen bör torkas ner till ca 85% RF innan du spacklar och tätskiktar. Flytspackel finns i torkintervaller 1dygn - 28dygn
9 svar · 1,2k läst
HandySmurf
HandySmurf: Nu vet inte jag vad som gäller vid matta men om du har keramiskt ytskikt är det smidigt att göra en Våtrumsvägg 2012: http://www.sakervatten.se/branschregler/vatrumsvagg Man har då plyfa under gipset och slipper då kortla där tunga saker skall monteras som tex duschvägg och handfat.
5 svar · 2,4k läst
S
Skruvmejsel: Visst har det hänt att man suttit i fåtöljen med en bok, men kanske inte i den utsträckning vi hade trott. Däremot händer det betydligt oftare nu att man sitter med (i fåtöljen) när ens bättre hälft tar ett bad eller en dusch.
2 svar · 3,5k läst
·
T
tank77: Blev prima:thumbup:
11 svar · 7,3k läst
·
mattetvilling
mattetvilling: [citat] Ca 40m
15 svar · 5,5k läst
·
rickardg
rickardg: jo det är iofs sant att alla har sin egen smak och kommer troligen vilja ha något annat oavsett vad och då är det bra att vi inte lagt mer pengar på det ochvi har själva varit väldigt nöjda med badrummet. Renovering av badrum och kök osv är inte att se om en investering utan snarare en driftskostnad då man ändå gör om dem så ofta :confused:
3 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.