2 538 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Klurig infästning duschvägg
Så här sju år efter färdigställandet av vårt ena badrum är det dags att byta ut det mögliga duschskynket upphängt med sugkoppar. Den från början tilltänkta glasväggen ska beställas. Dock har planerna ändrat lite och jag saknar nu en lämplig regel bakom en av punkterna där jag tänkt fästa en dörr. Bifogar en skiss:

Tanken är en glasväg längs hela den streckade linjen. Dörr fästes vid punkt A. Utrymmet märkt B är uppreglat med distans från från den streckade murstocken. Jag använde stålreglar och dubbelgips och den yttersta stålregeln hamnar just vid A. Med andra ord finns där inte något mer än dubbelgips och en stålregel att skruva gångjärnen till duschväggen i.
Det hela blir inte lättare av att jag gärna hade köpt en minimalistisk glasvägg med endast små bestlag som gångjärn. Typiskt två infästningspunkter.
Frågan är enkel, svaret svårarare -- vilken typ av infästning/plugg passar bäst här? En plugg ala Mollyexpander funkar inte så nära hörnet, ren expanderande plastplugg är alldeles för klent. Vad finns det för fiffiga expanderande plasthistorier? Tänker mig något som expanderar/knyter sig bakom gipset.
Utöver detta handlar det ju om zon 1 i badrummet på väggen bredvid blandaren. Iofs inte väggen som får mest vatten på sig men ändå.
Alternativ är ju dörr med hel aluminiumprofil i väggen. Profilen kan då både skruvas och hellimmas.

Tanken är en glasväg längs hela den streckade linjen. Dörr fästes vid punkt A. Utrymmet märkt B är uppreglat med distans från från den streckade murstocken. Jag använde stålreglar och dubbelgips och den yttersta stålregeln hamnar just vid A. Med andra ord finns där inte något mer än dubbelgips och en stålregel att skruva gångjärnen till duschväggen i.
Det hela blir inte lättare av att jag gärna hade köpt en minimalistisk glasvägg med endast små bestlag som gångjärn. Typiskt två infästningspunkter.
Frågan är enkel, svaret svårarare -- vilken typ av infästning/plugg passar bäst här? En plugg ala Mollyexpander funkar inte så nära hörnet, ren expanderande plastplugg är alldeles för klent. Vad finns det för fiffiga expanderande plasthistorier? Tänker mig något som expanderar/knyter sig bakom gipset.
Utöver detta handlar det ju om zon 1 i badrummet på väggen bredvid blandaren. Iofs inte väggen som får mest vatten på sig men ändå.
Alternativ är ju dörr med hel aluminiumprofil i väggen. Profilen kan då både skruvas och hellimmas.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Det finns en nylonplugg som knyter sig på baksidan, jag vet att gunnebo har en i sitt sortiment. Jag minns inte hur mycket den klarar men enl säljaren mer än man skulle tro
http://www.vvsobadrum.se/ror-rordelar/upphangningsdetaljer/gipsankare/gipsankare-toggle-m6phl skrev:
PS. Om man tvättar duschdraperiet i tvättmaskinen då och då så blir det inte mögligt
Lim fungerar nog utmärkt om man har skaplig anliggningsyta mot keramiken på väggen. Med en minimalistisk glasdörr med exempelvis två gångjärnsbeslag som enda infästning i väggen skulle jag nog inte våga satsa på enklare plugg och lim.
Hur som helst, insåg att INR tvingar en att ha att göra med säljare hos massa flashiga badrumsvaruhus. Ska lyssna med ena örat på vad de har att säga om infästning.
Snaptoggle-pluggen såg intressant ut. Påminner ju mycket om takkrokar för gips.
Hur som helst, insåg att INR tvingar en att ha att göra med säljare hos massa flashiga badrumsvaruhus. Ska lyssna med ena örat på vad de har att säga om infästning.
Snaptoggle-pluggen såg intressant ut. Påminner ju mycket om takkrokar för gips.
Mitt förslag är att du satsar på skjutsdörr istället. Oavsett vilket ska förstås öppningen vara längst från duschen, dvs i andra änden av den streckade linjen, inte närmast, så att man kan öppna dörren med duschen på utan att blöta ner hela badrummet. För jag antar att krumluren mellan A och B är själva duscharaturen.
Faktum är att sätter du en fast vägg ca 90-100 cm bred där du ritat in dörren så behövs inget längre bort.
Vad är annars planerna för andra änden av duschnischen?
Faktum är att sätter du en fast vägg ca 90-100 cm bred där du ritat in dörren så behövs inget längre bort.
Redigerat:
Låter bra men är tyvärr omöjligt då det är snedtak i halva delen av nischen, dvs den motstående krumeluren/blandaren.Anna_H skrev:Mitt förslag är att du satsar på skjutsdörr istället. Oavsett vilket ska förstås öppningen vara längst från duschen, dvs i andra änden av den streckade linjen, inte närmast, så att man kan öppna dörren med duschen på utan att blöta ner hela badrummet. För jag antar att krumluren mellan A och B är själva duscharaturen.
Får kolla vad dörren vi spanat på väger. Funkar ju I värsta fall med profil i väggen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden