Badrum
hempularen: Om vi hoppas att det kommer upp ett rör, så finns det dels gummimuffar avsedda för ändamålet. Dels kan man täta med sanitetskitt. Numera är det normalt sett gummimuffen som gäller. Då behöver du veta va det är för innerdiameter på röret som kommer upp ur golvet. Det är troligen ett 50mm rör. Något i den här stilen:
Dekker: Kolla in betongväggar i badrum, de behöver inte tätskikt och du kan lägga på tex tadelakt. Det är nog så nära naturmaterial du kan komma. Kör med pem slangar, det är dom enda giftfria slangar som finns, pex är en sorts pem slang.
gaia: varför är dina avloppsrör så otäta att vatten kan komma ut på golvet? Ingen avloppslukt på toan? gaia
spekerök: Då sitter den säkert monterad, men det borde inte bli "knirr" om de limmar spånskivan samt skruvar. mvh
mariatherese: [citat] Kör numera (nästan) alltid på löpande räkning. Både jag och maken har mycket goda möjligheter att jobba hemma så kontrollen blir inget problem.
mexitegel: Om det satt hängare där på visningen så borde dessa följt med i köpet. Det är en del av badrumsinredningen. Det är skrämmande hur dåligt insatta/dåligt informerade av mäklaren säljare är. I huset som vi köpte saknades mycket - det blev en dyrköpt läxa för säljarna.
Bo.Siltberg: Ok, då är det en vattenfråga! Ihåliga ledningar är inte min starka sida...
Yrrol: Det var inte för icke-sugande material såsom granitkeramik. :(
tank77: [citat] Japp, det funkar bra!
Wide Glide: [citat] Bilder av renoveringen finns det åtskilligt av. Skall försöka sammanställa dem i logisk ordning. (efter datum) Byggahus.se (alla hjälpsamma medlemmar) har varit en stor hjälp med olika lösningar och inspiration. Ett jättetack till Er alla. Toaletten är Italiensk. Lavabo Vaso S är namnet. (direktimport) [bild] [bild]
Bråkis: Tack för bra svar, då ska jag först kolla att det inte är problem med skivorna (det tror jag inte, det är små avvikelser), men i så fall lägga "distanser" så att de verkligen går att skruvlimma och ändå skjuta ihop. Tack igen!
celox: Jag har absolut inga problem med plastmattan som är i badrummet. Har klinkers i andra badrummet på bottenvåningen och i mina ögon är det inte så stor skillnad. Jag kan faktiskt leva med den. Jag trodde faktiskt att jag skulle störa mig på den men det funkar. Varför jag skriver enkelt och tidlös kan jag också förklara. Har haft två bostadsrätter innan med både kök och badrum helt
Anonymiserad 122004: Någon med erfarenhet av "vanliga" glasblock? Prisskillnaden är väldigt stor och jag är frågande om thermoblock är nödvändigt om man inte har för vana att duscha iskallt när man bastar.
nets: Fick hjälp på helgens villamässa och landar (just nu:-) på detta, där carlbanans innlägg kring "pissa utan huvudet på sne" blir bra hjälp. Toalett mot yttervägg med 1,6m vägghöjd [bild] .
Anonymiserad 23608: [citat] Jag var inte helt allvarlig i det resonemanget.. Folk tror generellt sett att bolagen är tuffare än vad dom oftast är . [citat] Jag kanske minns fel, men jag tror att bl.a. Folksam skiljer på vägg och golv. Meps...en av anledningarna till att jag slutade som arbetsledare. :thumbdown:
Krilleman: Köp en bänkskiva i materiel efter eget tycke och montera två fristående tvättställ. Tex IFÖ sign. Här är lite bilder från min lilla WC när den renoverades. Tvättstället sitter lite "off center" pga dörren och ett inbyggt väggskåp. [bild] [bild] Fördelen är ju att du kan bygga efter eget huvud och få något ingen annan har.
marcuspresident: Har monterat en toalett utan kulventil/ballofix för det var inte med någon. Den gamla som satt krånglade(kopplade direkt från t-rör till toan med mjukslang). Får man göra så eller måste man ha någon ballofix för försäkringsmässiga skäl eller? marcus
jossefine: Jag vill vara med och tävla om en torktumlare, så här kommer lite bilder från vårt badrum i vår lägenhet. [bild] Man måste ju pynta lite fint på tvättstället. [bild] Katten håller koll i handduksskåpet. [bild] En diskbalja från Ikea är en snygg tidningskorg - och det blev visst en kattsäng också! [bild] Torktumlare? Ja tack!
karlsson-peter: Nu är det snart dags för montering av väggskivorna i badrummet. Har läst att sockellisten ska sitta minst 60mm ovanför golv. Pga av en liten miss vid mattläggningen skulle jag vilja sänka dessa 60mm till ca 40mm. Vad kan hända då? Våtrumsmattan är uppdragen 150mm på väggen. Sockellisten skruvas upp och fogmassa används mellan sockellisten och golovmattan. Inget vatten kan väl då
cpalm: Notera dock ev. regler om tillgänligt utrymme kring vattenmätaren: http://www.byggahus.se/forum/badrum/221679-inspektionslucka-inbyggd-vattenmatare-i-kallarbadrummet.html
Anna_H: Man kan ju egentligen inte kräva nånting av kommunen, utan man påtalar sitt problem för biståndshandläggaren som bedömer vilken hjälp just ni behöver. I vissa fall innebär det att sätta på en liten barack med badrum, entre och ramp eller hiss som påhäng på huset vid ytterdörren. En sådan kostar (mellan tummen och pekfingret efter vad jag minns från en lunchrumsdiskussion) ett
Krilleman: Jag är inte kunnig i ämnet, men på förra rotningen där bostadsbolaget beställt spegel i kaklet, limmade kakel-företaget upp dessa. Något man kanske inte gör normalt?!
eugenia: El är nydraget av behörig. Badrummet blir i gamla badrummet men allt utslitet och nytt avlopp och nya vattenrör.
nino: med tanke på att Ardex huvudkontor ligger i Tyskland och dom inte "vet" vad reklamationer är (deras produkter är så bra att man inte behöver det) så är jag säker på att EG8 är en utomordentlig fog.
Maria Anundsson: Tack för svaret! Tänkte inte på att de bara säljer via återförsäljare :) Men kanske någon hade erfarenhet av produkterna iaf. Ju mer vi har funderat på det, desto tveksammare har vi blivit, och länkarna du bifogade gjorde oss inte mindre skeptiska... Så det får nog bli ett annat märke! [citat]