Badrum
Incog: Gällande Branschregler är från 2015. https://www.bkr.se/wp-content/uploads/2016/07/BBV.pdf Inget gummi på golv zon 1 vid skivkonstruktion, enbart folie. Det BKR specificerar under Godkända tätskiktssystem, är just godkända system inom respektive kategori 2.3 Tätskiktstyper VTgF = Vattentäta golvsystem av folietyp VTvF = Vattentäta väggsystem av folietyp VTg = Övriga godkända
Hjulbent: Det normala är en tappkran och ansluta TM på där, och en ballofix säger upp sig så småningom, dom är inte tillverkade för att stänga/öppna utan bara som en avstängare vid arbete. Och eftersom det är en BRF så ligger vattentrycket direkt på , vad händer om den börjar läcka, det blir att stänga hela huset kanske inte bra . Det med ful Tja vad ska man säga om det, är nog bara upp
tommib: En krypgrund fungerar utmärkt under rätt förutsättningar. Den är också väldigt praktisk när man t.ex. ska dra om rör på bottenvåningen eftersom man kan komma åt nerifrån, vilket är omöjligt i en gjuten betongplatta med ingjuten golvvärme (går inte att bila). Tyvärr finns det många krypgrunder med fel förutsättningar och många som inte ser efter sina krypgrunder. Således
M.W.: [citat] Helst vill vi nog ha toaletten för sig och ett badrum utan toalett för sig. Men det är inte ett hinder att bygga ihop rummen om det skulle underlätta avsevärt.
Jörgen Ö: Om jag förstår dig rätt så är det själva duschväggarna som delvis står på klinkern, och ngnstans på vägen går över att stå på rent fix, ingen klinker under? Tror dom vid ngt tillfälle bytt klinker inne i själva duschen, ser ut som det är annan färg på fogen i duschen dessutom. Detta kan dom ha gjort kanske för att det var dåligt fall!? Det är ju kanske inte den bästa
Patzie: [citat] Du har plyfa mot reglar sen gips på plyfan asså regel/plyfa/gips/tätskickt /kakel blir väggen vad gäller plåt/ trä tror ja de inte spelar så stor roll i detta fall men ja hade kört plåt då de är rakare och gör fort att montera
huggan: Kollar man i Byggkeramikrådets anvisningar, som du bör följa, så rekommenderar dom att du även har tätskikt här "8.2.2 Tätskiktssystem – i utrymmen utan golvbrunnI övriga utrymmen som wc, tvättrum/tvättstuga och omklädningsrum utan golvbrunn, ska tätskikt vara av godkänt tätskiktssystem för våtrum godkänt av Byggkeramikrådet och/eller CE-märkta tätskiktssystem enligt EN
mexitegel: Vad är det för underlag, betongplatta?
hempularen: Innan vi byggde om så hade vi ett lite lustigt badrum (vi hade ett till på övervåningen). Badrummet låg mellan köket och tamburen. Det var ett genomgångsrum, med dörr både mot köket och tamburen. Måttet var 150 x 130. Det fanns ett kort sittbadkar, toa och handfat. Toan var placerad diagonalt ut från ena hörnet, annars hade den kommit ut mitt för ena dörren.
lunarayo: [citat] Vilket underbart badrum! Skåpet är superfint!
ådal: Ska man inte passa sig för att limma toaletter på plastmatta oavsett? Gammal tråd, men i alla fall :)
gnuttas: Tänkte göra ett badrum i källaren på vårt 60-tals hus. Vi ska ha ett badkar, ingen dusch. Tänkte först strunta i våtspärr förutom vid badkaret och bara lägga in ett klinkergolv. Men nu har vi börjat fundera på att bila upp hela golvet o isolera o lägga golvvärme. Min fråga är då: Måste man per automatik lägga våtspärr på hela ytan för att man isolerar o lägger in
Robbery: [citat] Tack för svaret! Låter ju mest troligt i sammanhanget. Men eftersom golvläggaren vi ska ha har sagt att dessa mattor ska användas känns det som han är nöjd med dessa.
MmeMim: [citat] Jag kan inte helt svara på frågan ännu tyvärr. Vi bor inte i huset ännu då vi renoverar resten. Vi hade det uthyrt 6 veckor. Däremot tålde inte färgen att muraren som borrade ny fläkt i samma fläktkanal på våningen ovan skulle rensa bort allt murbruk och slant in in i väggen med både sten å verktyg. Återkommer gärna när vi städat mer än fem gånger...
lunarayo: Jag ska ha 70x70 i min dusch. Har också ett litet badrum. Jag tycker det är helt ok, provade hos badrumsförsäljarna. Jag ska ha glasdörrar som går att öppna åt båda hållen så om man vill ställa in en sån där badbalja för vuxna eller liknande så kan man bara öppna upp en dörr.
nikasp: Draperi och blöta golv är hemskt. Du borde kunna klämma in toalett mot dörren och extra litet handfat samt infällbar duschvägg. Jag hade en liknande lösning i ett mindre utrymme 1,3x1,3 med snevägg. Körde på skjutdörr i glas. Alltid möjligt att gå på toa utan blöta fötter.
tank77: Som sagt så är slukristen/klinkerramen förskjuten i förhållande till brunnshålet för att man ska få en större/hel platta mot klinkerramen och då "hänger" klinkerramen nästan ute över brunnen och då krävs det att man fyller ut bra med fix där så det blir ett bra stöd samt att fogen inte trillar igenom som i ditt fall!
N.A.F.N_82: Gjorde snarlikt köpte från leroy merlin förvisso från spanien men till halva 1/3 av priset inklusive. Den ende som gnällde var kakelsättaren och vvsaren. Men sådant skiter man i då man kapade kostnaden med drygt 40% mot svensk köpt.
Robbery: [citat] Det är på 5 kvm... känns som det inte ska vara några problem.
MaxRoland: Hej! Tack för svar! @BirgitS, Man kan väl ha två fläktar? @Dan_Johansson, Poängen skulle vara att verkligen, verkligen få ut all ånga från duschen ut ur huset. I mitt fall handlar det om att kabinen ska stå i ett Dala-härbre med nakna timmerväggar och timmerinnertak och då vill jag verkligen leda ut så mycket fukt det bara går. Så jag tänker mig ett tak på duschkabinen med ett
Stefan1972: [citat] vad som är okej går ju inte att svara på förrän man ser hur det gamla är gjort och vad du kan acceptera för avvikelse. Skarvar under golv undviker man såklart men om tex rören idag kommer upp ur golvet i nån hörna där det normalt är torrt så skulle nog jag acceptera en avvikelse på rör ur golv om man slapp riva en massa annat. Allt beror ju på hur du ska göra i övrigt.
Holmspel: Det är inte så att det är fukttröga spånskivor? Dom är bara grönfärgade för att man ska kunna skilja dom från vanliga.
DrRost: Dags att renovera badrummet. Planen är att lägga Marockanskt klinker på golvet. Vad jag har förstått så ska man inte använda cementbaserat Marockansk kakel eftersom de inte håller för slitaget och mönstret kan bli fult. Några hemsidor säljer Marockanskt klinker som kallas "behandlingsfria". Enligt hemsidan ska dessa hålla som vanligt klinker trots att de har matt finish. Exempel:
BirgitS: Bilden är för liten för att jag ska kunna läsa siffrorna. Vad blir storleken på duschen? Har du funderat på att flytta badkaret till den vägg där toaletten är? Då blir det ju ståhöjd i ena halvan av karet och då kanske du kan tänka dig att duscha i badkaret i stället. Om det är tillräcklig ståhöjd framför en toalett som är placerad mot ytterväggen. [citat] Det bästa är nog
nikasp: Jag tycker att takdusch är värsta grejen och använder den till 80% och resten av finliret med handduschen. Sambon med långt hår använder handduschen på stång oftare då hon inte vill blöta håret vid varje dusch. Jag tycker att det är stor skillnad med en *bra* takdusch och skönare att duscha på det viset. [citat]
Peter2400: [citat] Ja, butyl håller, den här från Isover är riktigt trevlig, är grå, fäster på det mesta luktar inte och färgar inte av sig. Vanlig svart butylnär inte lika trevlig.