Badrum
Papphammar666: 20cm cc från brunnen .. 50 cm från vägg och ut när jag har skåp .. 5 cm runt om toan är golvmont. Så gör jag Men det är svårt .. glöm inte givaren Läste en gång till ... inlägget från 2007 suck :crysmile:
lordi: Ja, har det klarat sig tills nu så lär det ju hålla ett tag till. Rensa brunnen ofta för att undvika stopp. Det är inte bara tätskiktet som är för kort, klämringen saknas också.
huggan: Det som den röda pilen pekar på är ett så kallat schakt där man drar ledningar såsom el, värme, avlopp, vatten med mera. Den blå pilen kan vara så som du säger en garderob som sedan byggts igen.
Ceder80: [citat] Inget slår erfarenheter, ser nu att man kopplat kallt på varmt :mad:. Då vet jag i alla fall varför blandaren inte funkat:D. Tack!!
Hjulbent: [citat] Dom finns på varuhusen Rawllnuts och domedagen är inte nära som en del säger och påpekar när det gäller att fästa i väggen . Dom gummiexspanderarna trycker ut och har en krake så där kommer det inte att läcka in i någon vägg, sen om det bara är en enkel gips bakom så bör det vara ben/ställbara på bordet och ett par fästen i väggen för att det ska stå kvar på plats
Stuff: [citat] Golvbrunn lär man byta även om den är 80-tal eller 90-tal också. Det finns en brytpunkt kring 1991 när man brukar prata om godkända brunnar. Även om man pratar om en brunn från en bit in på 90-talet så får man ju inte glömma att 90-talet slutade för nästan 20 år sedan. Renoverar man ett badrum och hoppas på att inte behöva göra det igen inom de närmaste 30 åren så kan
Bernieberg: Den bussningen är för att centrera mediaröret i skyddsröret och att täta spalten mellan dessa. Hjälper inte mot för stort hål i skivan tyvärr. Ska du göra något åt det så är det nog att spackla glipan (tror det ska vara ett cementbaserat spackel, kanske står något i din monteringsanvisning). Jag antar att kravet på maximal glipa är för att manschett/duk ska få bra stöd och
Caponi: [citat] Som jag förstår så är priset samma för EPS och ROT?
edyll: [citat] Jag vill främst göra sån liten inverkan som möjligt. Så för att bila minimalt med betong antar jag att jag bör bila så nära stammen som möjligt kopplar på ett grenrör bilar fram ett tomrum att placera brunnen i och kopplar ihop? Kan man montera en vägghängd toastol och på så sätt ansluta direkt mot stammen? Dvs ovan golv så man slipper bila.
perlundstrom: [citat] Gott om utrymme ;) ni hade till och med kunnat flytta toan en decimeter in till höger och handfatet lite närmare vid behov. Det ser bra ut, och skönt att inte behöva ha duschen precis bredvid dörren. Ca 130 cm * 88 cm blev det invändigt i vår toa.
tergo: kolla i kakelbutiker t
hempularen: Om din vägg är 2400 mm hög, så är 2400/600 = 4 mm, men eftersom en vägg får luta 5 mm oavsett hur låg den är så gäller 5mm i ditt fall. Om väggen istället skulle vara 24 000 mm (24m hög) då skulle den enligt formeln få luta 40mm, men en vägg får luta max 20 mm oavsett hur hög den är.
Bernieberg: Om ni inte tror att det finns några stora brister i den befintliga ångspärren går det bra att låta det gamla sitta. Nackdelen är förstås att ni för något lägre takhöjd. Minsta sänkning jag vet fungerar med infällda downlights (LED) är med 28x70 glespanel. Passa på att kolla om talet är i våg, annars kan det vara idé att rikta upp det när ni sätter glesen. Görs genom att
BirgitS: [citat] Okej, men det är i alla fall en väsentlig del de målade systemen för våtrum.
vectrex: Skilj på fuktighet i trä och luftfuktighet. Att en källare har 89% RH i augusti är inte särskilt konstigt. Ganska högt men inte alls anmärkningsvärt en varm och fuktig sensommardag. Skulle trät ha 89% så tror jag inte på det. Brukar sällan gå att mäta högre än fibermättnadspunkten på ett tillförlitligt sätt. Den ligger kring 30-35%. Mät trät som föreslagits ovan. Ligger det
5k4dad: Hej! Köpte ett hus byggt 66 (dödsbo) där det inte finns någon klämring i brunn. Fullt medveten om att detta kan innebära fuktskador så finns inget släpp av plattorna runt brunnen. Ingen synlig fukt i taket under badrummet. Badrummet sägs vara omgjort 2013. Inget våtrumsintyg finns. Man fattar såklart att personerna som byggt detta inte har haft kunskap. Vad tror ni, är det bara göra
Bernieberg: Är rören bockade och dolt förlagda i väggen eller sticker de ut på andra sidan väggen? Det sistnämnda vore bra.
lilllill: det är förvisso många år sedan många frågade om rengöring av siliconfogar i duschhörna men jag lyckades med blötläggning och en ståldiskboll. jag hade som alla andra prövat allsköns medel, men det här gav resultat.
zsimpey: Är ju fredag kväll. Pröva ring dom på måndag så ska det nog ordna sig.
Alfredo: [citat] 189 pix på XL-bygg. Går säkert att hitta billigare. https://www.xlbygg.se/vanersborg/sortiment/verktyg-maskiner/kakel-murarverktyg/sattstod-80x80x200mm-start-stallbar-10-180mm-1820
jdahlgren: Fick också en gratis termostat till en nästan 10 år gammal tapwell för nått år sen. Riktigt bra service.
Jörgen Ö: Det finns färdiga skivor som är utmärkta för ändamålet, och det är Lux element fr KGC bl.a. (finns andra liknande också) Inte hålla på med reglar/skivor osv. Luxskivor finns i olika storlekar och framför allt olika tjocklekar, dom är kanon att jobba med, har byggt hyllor, kommoder, inbyggda badkar m.m med dessa, bara fantasin sätter
Bernieberg: Då hade jag låtit det vara. Möjligtvis att man kan begära ett prisavdrag, betalar man proffs dyrt för att få ett badrum så ska det inte förekomma sådant här.
ByggNiclas: [citat] Jag ska prova att kika närmare på vattenlåset och se om d är ludd där och också ev höja/hänga upp slangen på nåt bra sätt. Det ska inte ha varit problem innan iaf (mäklaren sa inget iaf - höhö :) ) men som du skriver ovan måste ju luddet ta vägen nånstans och har man kört några nya handdukar och dyl etc så blir d nog en del. Det finns även en rensventil på framsidan
jordraketen: Har ifö 6860 7år gammal. Nu på senaste tiden har jag reagerat på att den inte spolat full portion. Typ som när man halvspolar. Vet att man kan ändra spolmängden. Men här verkar det ju som den ändrat sej själv. Har senaste veckorna använt mej av såna där blå stickor som man stoppar ner under knappen. Dom sista har jag fått pressa ner med verktyg då dom fastnat i det där